به گزارش پارس نیوز، 

این داستانی قدیمی درباره یک خانواده متمول یا بازار برده فروشان در آمریکای قرن هجدهم نیست بلکه واقعیت دردناکی است که این روزها کام هزاران پناهجو را در پشت مرزهای ایالات متحده تلخ کرده است.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا سناریویی برای جلوگیری از ورود «مهاجران غیرقانونی» به کشورش به اجرا درآورده است؛ جدا کردن کودکان مهاجر از والدینی که بدون مجوز وارد خاک آمریکا می شوند. این اقدام، سیاست «تحمل صفر» در برابر مهاجران نام گرفته است.
این ترفند ضدمهاجرتی مخصوص دولت ترامپ نیست. طبق قوانین آمریکا که سال 1997 در مورد آنها توافق حاصل شد، می توان کودکانی را که یار و همراهی ندارند، تا بیست روز و حتی بیشتر در بازداشت نگه داشت.
مهاجران کم سن و سالی که از خشونت ها در کشورهای آمریکای لاتین می گریزند، راهی بازداشتگاه ها یا مراکزی می شوند که اتاق های آنها با میله های آهنین از هم جدا شده است.
این سرنوشت مهتوم حتی کودکانی که دست در دست والدین خود راهی آمریکا می شوند را نیز تهدید می کند. دولت فدرال آمریکا این دسته از مهاجران را به بهانه ورود غیرقانونی بازداشت می کند؛ آنها را به بازداشتگاه و کودکان را به مراکز دیگری می فرستد که چیزی کم از بازداشتگاه ندارد.
مقام های آمریکایی در طول هفته های اخیر حدود دو هزار و سیصد نفر از کودکان مهاجران را راهی قفسه ها و سلول های نم دار کرده اند. بیشتر این کودکان اهل گواتمالا، السالوادور و هندوراس هستند؛ یعنی افرادی که از خشونت های داخلی کشورهای خود گریخته اند.
«جف سشنز» دادستان کل آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که دولت این کشور اعطای پناهندگی به قربانیان خشونت های گروه های تبهکار و خشونت های خانگی را متوقف می کند.
اضطراب و دلهره در وطن کم بود، آوارگی در مرز آمریکا و مکزیک هم به آن اضافه شد. و حالا ترامپ و دولتش هسته خانواده های مهاجر را تکه تکه می کند تا شرح پریشان حالی آنان درد و رنجی کم نداشته باشد.
قانونگذارانی که از کمپ های کودکان در تگزاس و کالیفرنیا بازدید کرده اند، گفته اند که کودکان گریان در جایی شبیه قفس نگهداری می شوند و هنوز معلوم نیست آنها چه زمانی با والدین خود دیدار می کنند.

**شکایت از خاطی
یک زن گواتمالایی که رنج دوری از فرزند را چشیده از دولت ترامپ شکایت کرده است. «بئاتا ماریانا د خسوس میا-میا» که روز سه شنبه شکوائیه خود به دادگاه ارائه داد، نوشت: در حالی که قصد داشت درخواست پناهندگی بدهد، مقام های دولتی پسر هفت ساله اش را از او جدا کردند.
به گزارش شبکه ام.اس.ان.بی.سی، او گفت ماه گذشته وی و پسرش را از یکدیگر جدا کردند و از آن هنگام تنها یک بار اجازه یافته که با پسرش صحبت کند، آنهم به صورت تلفنی.
میا-میا اظهار داشت: مقام های دولتی فقط گفته اند که پسرش در بازداشتگاه وزارت بهداشت و خدمات انسانی نگهداری می شود اما محل دقیق آن را اعلام نکرده اند.
«اندرو کومو» فرماندار نیویورک نیز پشت سر میا-میا راهی محکمه شده و گفته که این ایالت «علیه دولت ترامپ به دلیل نقض حقوق کودکان مهاجران و خانواده هایشان که در مرز از هم جدا افتاده شده اند، شکایت می کند.»
کومو اظهار داشت: سیاست دولت ترامپ برای از هم گسیختن خانواده یک شکست اخلاقی و یک تراژدی انسانی است. او حتی همزمان با سفر مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا به نیویورک، نامه سرگشاده ای را خطاب به وی منتشر کرد و نسبت به بروز مشکلات روانی ناشی سیاست های مهاجراتی ترامپ هشدار داد.
این فرماندار با شلیک تیر نهایی خود گفت که نیروهای «گارد ملی» را به مرزهای جنوبی اعزام نمی کند زیرا نمی خواهد در اقدام امنیتی و انتظامی شدید علیه مهاجران نقش داشته باشد.
کومو تنها نیست. «رالف نورتهم» فرماندار ویرجینیا گفته که گارد ملی این ایالت را از مرز آمریکا و و مکزیک فرا می خواند زیرا با سیاست دولت فدرال برای جدا کردن فرزندان مهاجران از خانواده هایشان موافق نیست. این مقام دموکرات تاکید کرد، از تخصیص منابع به «سیاست های غیرانسانی» امتناع می کند.
«لری هوگان» فرماندار جمهوریخواه ایالت مریلند هم خبر داده است، اعضای گارد ملی این ایالت را که به مرز مکزیک اعزام شده اند، فرا می خواند. هوگان تاکید کرد که تلاش ها برای اجرای قانون «باید بر خلافکاران متمرکز باشد، نه بر جدایی کودکان بیگناه از خانواده هایشان.»
«چارلی بارکر» فرماندار جمهوریخواه ایالت ماساچوست نیز از اعزام یک هلی کوپتر گارد ملی به مرز انصراف داد. «کریس سونونو» فرماندار جمهوریخواه ایالت نیوهمپشایر با همتایان خود در فرمانداری ها همپیمان شده تا نیروهای گارد ملی به مرز نفرستد. ایالت هایی مانند «رودآیلند»، «کلرادو» و «کارولینای شمالی» هم دست به اقدامات مشابهی زده اند.
لشکرکشی علیه ترامپ و همفکرانش در نهادهای سیاسی و قانونگذاری آمریکا با تب و تاب بیشتری ادامه دارد.
«نانسی پلوسی» لیدر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان از همکاران جمهوریخواه خود انتقاد کرده و آنها را به همدستی با ترامپ متهم کرد.
وی در بیانیه ای نوشت: هر روز که جمهوریخواهان کنگره اجازه می دهند رئیس جمهوری همچنان به جدا کردن کودکان از پدر و مادرشان در مرزها ادامه دهد، این کار لکه دیگری برای ملت ما ایجاد می کند.
وی افزود: این یک مسئله مهاجرتی نیست بلکه یک موضوع حقوق بشری است.
همچنین «توماس دانوهیو» رئیس اتاق بازرگانی آمریکا به نیابت از تجار اظهار داشت: دولت ما هزاران کودک را به زور از والدین آنها جدا می کند. این کار باید متوقف شود.
علاوه بر این، دهها نفر از مخالفان سیاست های ضدمهاجرتی ترامپ علیه «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا در نیویورک تظاهرات کردند. پنس برای دیدار با «جان کاتکو» عضو جمهوریخواه کنگره به نیویورک سفر کرده است.

**خشم همسایه ها
آوازه بدنامی ترامپ به آن سوی مرزهای آمریکا رسیده و مخالفان خارجی وی یکصدا لب به اعتراض گشوده اند.
«لوئیس ویدگارای» وزیر امور خارجه مکزیک در کنفرانسی خبری اظهار داشت که کشورش از مهاجرت غیرقانونی حمایت نمی کند اما «نمی تواند در مقابل چیزی که آشکارا مصداق نقض حقوق بشر است، بی تفاوت بماند.»
او سیاست دولت ترامپ را «وحشیانه و غیرانسانی» خواند و با ارائه آماری گفت که 21 کودک اهل این کشور از والدین اشان جدا افتاده اند.
«سندرا جوول» وزیر امور خارجه گواتمالا نیز اعلام کرد که بنابر آمار اولیه 465 کودک اهل این کشور در مرز آمریکا از خانواده هایشان جدا شده اند.
دولت السالوادور هم در بیانیه ای اعلام کرد که سیاست «تحمل صفر» «نقض حقوق بشر» است و «آسیب پذیری دختران، پسران و نوجوانان» را افزایش می دهد.
«خوان اورلاندو هرناندز» رئیس جمهوری هندوراس روز دوشنبه در جلسه با «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا مستقیما این موضوع را با واشنگتن مطرح کرد. وی سپس در توئیتی نوشت که نسبت به اقدامات دولت ترامپ ابراز نگرانی کرده است چرا که این سیاست «اصل جهانی تامین منافع کودکان را نقض می کند.»
سازمان ملل، گروه های بین المللی حقوق بشری، مسیحیان تبشیری، پاپ و حتی شخصیت های مطرح حزب جمهوریخواه طیف دیگری را تشکیل داده اند که به ترامپ اعتراض کرده اند. گروه های حقوق بشری مکزیک، کلمبیا، اکوادور، گواتمالا و هندوراس در توماری به «کمیسیون آمریکایی حقوق بشر» در واشنگتن خواسته اند که این نهاد برای جلوگیری از اجرای این سیاست «خطرناک» دخالت کند.

**ترامپ به دنبال راه سوم
حمله به ترامپ، وی را به عقب نشینی محسوسی وادار کرده است، البته وی حفظ ظاهر کرده و مدعی است که به دنبال راه سوم است.
رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت: باید جدا کردن خانواده ها را متوقف کنیم. اما نمی توانیم اجازه دهیم که مردم به اینجا سرازیر شوند.
ترامپ همچنین در توئیتی نوشت: ما باید همیشه افرادی را که به طور غیرقانونی به کشورمان می آیند، بازداشت کنیم.
ترامپ مدعی شده که «من نمی خواهم کودکان از پدر و مادرشان جدا شوند. اما وقتی که والدین به دلیل ورود غیرقانونی تحت پیگرد قرار می گیرند، باید فرزندان از آنها جدا شوند.»
وی اعلام کرده است که تنها دو گزینه در مورد مهاجران دارد: یا فرزندان مهاجران را از خانواده هایشان در مرز جدا کند یا مرزها را باز کند.
او گفت گزینه سوم آن است که کنگره اجازه دهد فرزندان مهاجران و خانواده هایشان در کنار هم در یک واحد خانوادگی نگهداری شوند.

**نقشه نجات
چهره های ارشد جمهوریخواه در کنگره به کمک ترامپ آمده اند تا هم او را از این ورطه نجات دهند و هم اینکه اعتبار مخدوش خود را بازسازی کرده و جلا دهند. از این رو، «میچ مک کانل» لیدر اکثریت جمهوریخواه سنا و «جان کورنین» نفر دوم این حزب در سنا گفته اند که از طرح نگهداری خانواده های مهاجران با هم در بازداشگاه حمایت می کنند.
«کارلوس کوربلو» عضو مجلس نمایندگان آمریکا خبر داده که ترامپ به جمهوریخواهان کنگره اعلام کرده است، آنها هر لایحه ای را در مورد مهاجرت تصویب کنند، او بدون اعمال تغییر، آن را امضا می کند.
کنگره به سرعت دست به کار شده است. قرار است «تد کروز» سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس و «جان کورنین» دیگر سناتور جمهوریخواه تگزاس لایحه و طرح های خود را در مورد مهاجران ارائه دهند. اما گرفتن تاییدیه شصت سناتور در سنا برای تصویب آن کار آسانی نخواهد بود.
«دایان فینستاین» سناتور دموکرات کالیفرنیا هم قرار است طرح دیگری را ارائه کند. اما جمهوریخواهان می گویند که دیدگاه های وی و سایر دموکرات ها در مورد مهاجران بسیار فراگیر بوده و باعث می شود، مهاجرانی که به طور غیرقانونی وارد کشور شده و بازداشت شده اند، به راحتی آزاد شوند.
برای آنکه فضا در کنگره و سطح جامعه آمریکا اندکی آرام شود، سیزده سناتور جمهوریخواه در نامه ای به جف سشنز خواسته اند تا زمانی که کنگره مشغول بررسی لایحه مهاجران است، دولت از جدا کردن خانواده های مهاجران امتناع کند.
«اورین هچ»، «جان مک کین»، «سوزان کالینز»، «باب کورکر، «بیل کاسیدی» و «راب پورتمن» جزو سناتورهایی هستند که این نامه را امضا کرده اند.

**ایوانکا کجاست؟
در هر گوشه ای از آمریکا صدای اعتراضی شنیده می شود و در مرزهای جنوبی فریادی برای دادخواهی به گوش می رسد. اما یک نفر ساکت مانده و بی دغدغه به کسب و کار پولساز خود در «برج ترامپ» ادامه می دهد.
«مگان مک کین» دختر سناتور مک کین از سکوت این فرد به تنگ آمده است و پرسیده: ایوانکا کجاست؟
مگان، «ایوانکا ترامپ» دختر ترامپ به دلیل سکوت در مقابل سیاست های پدرش انتقاد و یادآوری کرده است: تمام برنامه او درباره زنان و مادران بود. به نظر می رسد که او حالا در این باره چیزی برای گفتن ندارد.
ایوانکا طبق معمول مشغول کار در بنگاه املاک یا ورق زدن مجله های مد و سرگرمی است. وقتی از کار روزانه فارغ می شود، با سه فرزندش تئودور، آرابلا و جوزف به گردش می رود و به خنده هایشان گوش می دهد. اما کودکان پناهجو همچنان درون قفسه ها ضجه می زنند.