به گزارش پارس نیوز، 

همه شواهد از عملیات قریب الوقوع ارتش سوریه برای آزادسازی منطقه راهبردی جنوب سوریه از لوث گروههای مسلح و تروریستی حکایت دارد.

 پس از اینکه ارتش سوریه دمشق و حومه آن را امن کرد تحلیلگران به جبهه های بعدی اشاره کردند و برخی ادلب را مقصد بعدی ارتش سوریه و برخی دیگر دیرالزور و مناطقی که هنوز تحت اشغال داعش و نیروهای مورد حمایت آمریکاست را در اولویت دانستند و برخی دیگر هم جبهه جنوبی را برای سوریه مهم دانستند.

روند تحولات سوریه به گونه ای است که برحسب اهمیت راهبردی یک جبهه، عملیات در آن در اولویت قرار می گیرد و به نظر می رسد که جبهه جنوبی بر جبهه شمالی و شمال شرقی اولویت دارد به ویژه که دمشق و متحدانش همواره اعلام کرده اند که این جبهه را به هر قیمتی از لوث گروههای مسلح و تروریستی پاکسازی خواهند کرد. در طرف مقابل با توجه به آمادگی ارتش سوریه، آمریکا به تهدید روی آورده است.

آمریکا با وجود موضع گیری هایی که درباره خروج از سوریه از سوی مقامات آن به ویژه ترامپ می شود اما بر ماندن در سوریه و قطع ارتباط میان عراق و سوریه و ایران اصرار دارد. آنها بر سیطره بر منطقه شمال شرقی و مرزهای شرقی سوریه با عراق و منطقه التنف تا مرزهای سوریه با فلسطین اشغالی در درعا اصرار دارند. سیاست آمریکا این است که سوریه رنگ ثبات به خود نبیند. حضور گروههای مسلح و تروریستی در جنوب سوریه برای آمریکا بسیار مطلوب است.

موضع رژیم صهیونیستی نیز کاملا روشن است زیرا تل آویو هرگز نمی خواهد که ارتش قوی مانند ارتش سوریه را در نزدیکی خود ببیند بلکه مایل است که تروریستهای مورد حمایت خود میان این رژیم و سوریه فاصله اندازند و به عبارتی ارتش سوریه به مرزهای فلسطین اشغالی نزدیک نشود.

با توجه به اقدامات لجستیک و تدارکات ارتش سوریه در جنوب از نظر نظامی و میدانی آزادسازی این منطقه حتمی است و همه شواهد و نشانه ها برای تحقق آن از سوی ارتش سوریه فراهم است.

علاوه بر آن، «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه روسیه گفته، وضعیت در آنجا (جنوب سوریه) دشوار است و تماس‌ها و رایزنی‌ها با طرف‌های ذیربط درباره این وضعیت، ادامه دارد. این اظهارات به خوبی روشن می‌کند که روس‌ها شرایط را در جنوب سوریه،  برای آمریکا و رژیم صهیونیستی مبهم می‌کنند و حاضر نیستند در چارچوب خواسته آنها رفتار کنند.

شرایط و حساس بودن اوضاع جنوب سوریه سبب شده است که آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدانش به شدت نگران باشند و به واکنش های جنون وار روی آورند.

رای الیوم در مطلبی با اشاره به آمادگی ارتش سوریه برای شروع نبرد در جنوب این کشور آورده است: « بیشتر اخبار منتشر شده از سوی رسانه های آمریکایی و اسرائیلی حکایت از افزایش احتمال عملیات ارتش سوریه در جنوب برای بازپس گیری بر جنوب غرب این کشور به ویژه منطقه درعا و بازگشایی گذرگاههای مرزی با اردن دارد.

هنگامی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به منظور هماهنگی اوضاع سوریه گفتگوی تلفنی می کند و وزارت خارجه آمریکا روز جمعه از واکنش قوی به هر عملیات ارتش سوریه در منطقه کاهش تنش در جنوب غرب سوریه سخن می گوید و از بابت عملیات احتمالی ارتش سویه ابراز نگرانی می کند مفهومش دریافت گزارشهایی از دمشق است که عملیات قریب الوقوع ارتش سوریه در جنوب درست است و باید آنرا جدی گرفت.

ارتش سوریه هم اکنون در موضع قوی پس از سیطره بر بیش از ۸۰ درصد از اراضی سوریه به ویژه بازپس گیری غوطه شرقی، اردوگاه الیرموک، محله الحجر الاسود قرار دارد اما تامین امنیت دمشق پایتخت سوریه جز با سیطره بر مناطق جنوبی مجاور اردن و فلسطین اشغالی و بازگشایی گذرگاه مرزی نصیب کامل شده نیست.

بعید نمی دانیم که وحشت اسرائیلی-آمریکایی و هروله نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای گفتگو با پوتین رئیس جمهور روسیه و تهدید وزارت خارجه آمریکا درباره واکنش به ارتش سوریه در صورت پیشروی به سوی جنوب؛ ناشی از اطلاعات تایید شده درباره حرکت حتمی ارتش سوریه به سوی جنوب است که پس از تعطیلات عید فطر و باحمایت روسیه صورت می گیرد.

به هر حال به نظر می رسد که همزمان با تداوم اقدامات لجستیک ارتش سوریه در درعا و اطراف آن همه طرفهای دخیل در جنگ سوریه به این نکته واقف شده اند که نبرد آزادسازی جنوب به ویژه درعا قریب الوقوع است. به نظر می رسد که نبرد بزرگ آزادسازی در راه است و این نبرد چند مرحله ای خواهد بود و به منطقه درعاالبلد در عمق شهر درعا منتهی نخواهد شد و همزمان با آن نبردهای حومه غربی، شمالی و شرقی و حومه السویداء شروع می شود.

بیش از ۳۵ هزار نیروی ارتش سوریه مجهز به جدیدترین تسلیحات آماده نبرد بزرگ در جنوب سوریه هستند. نبرد آزادسازی جنوب سوریه نبردی ویژه محسوب می شود که  از نگاه ناظران امور سوریه؛ نیروهای نخبه ارتش سوریه آنرا فرماندهی می‌کنند و نیروهای لشگر چهارم، پنجم، نهم و پانزده حضور خواهند داشت و احتمال مشارکت تیپ فلسطینی قدس که ماموریتش آزادسازی اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر درعاست نیز وجود دارد.

به اعتقاد ناظران امور سوریه؛ این عملیات به احتمال زیاد برق آسا خواهد بود و جبهه نظامی گسترده ای گشوده خواهد شد که نیروهای ویژه ارتش سوریه در راستای محاصره و سپس آزادسازی منطقه اللجاه در حومه شمال شرقی درعا و مناطق حدفاصل جاده مواصلاتی شهرک های رخم و کرک شرقی واقع در حومه شرقی درعا حرکت خواهند کرد که یکی از بزرگترین مناطق تحت کنترل گروههای مسلح در جنوب سوریه است.

ارتش سوریه در وهله نخست به دنبال جدا کردن و محاصره مناطق است تا مشابه نبردهای قبلی در دیرالزور و غوطه شرقی دمشق بتواند ضربه نهایی را که آزادسازی منطقه است، وارد کند.

اما سئوالی که ذهن تحلیلگران را به خود  مشغول کرده است موضع رژیم صهیونیستی و دیگر حامیان گروههای مسلح در جنوب سوریه است که آیا برگه درعا را به راحتی در اختیار دمشق قرار می دهند؟ در پاسخ به این سئوال باید گفت که با توجه به تحرکات آشکار و پنهان محور ضد دمشق بعید است که آنها به راحتی از جنوب سوریه بگذرند. بعید نیست که اتاق عملیات جدیدی شکل گیرد و دخالت شود و از گروههای مسلح حمایت همه جانبه ای شود.

به اعتقاد ناظران امور سوریه؛ دخالت رژیم صهیونیستی به شکل مستقیم در نبرد درعا در صورت نزدیک شدن ارتش سوریه برای آزادسازی تپه های راهبردی مانند المال، الحاره و دیگر تپه ها و بلندی ها بعید نیست و این مشارکت با پوشش آمریکایی و برخی طرفهای منطقه ای ضد سوریه انجام خواهد شد زیرا آنها نمی خواهند که شکست جدیدی متحمل شوند.

از دست رفتن درعا به مثابه شکست دومینو وار برای طرفهای منطقه ای حامی تروریستها در سوریه به شمار می رود به ویژه که شکست های محور ضد دمشق اخیرا زیاد شده است. از دست رفتن درعا به مفهوم شکست جدید و بزرگ برای این محور خواهد بود و این چیزی است که آنها نمی خواهند و حالت وحشت و جنونی که در این طرفها مشاهده می شود نیز به همین خاطر است.

رژیم صهیونیستی، آمریکا و متحدان منطقه ای آنها خواستار راهکار مصنوعی از طریق سرویس های جاسوسی خود هستند و این با طرح دمشق برای آزادسازی و بسط حاکمیت بر کل اراضی سوریه سازگاری ندارد از این رو گزینه ای در برابر دولت سوریه و متحدانش جز رقم زدن سرنوشت جنوب سوریه با اقدام نظامی نیست تا گروههای مسلح را از مناطق گسترده ای که در استانهای درعا و قنیطره قرار دارد، بیرون کنند و این همزمان با توجه به تلاش های جدی برای انجام آشتی ملی بزرگ در برخی شهرک های استان درعاست. دمشق به خوبی می داند که حل مشکل جنوب سوریه به غیر از عملیات نظامی دشوار به نظر می رسد.

 ارتش سوریه عزم جدی برای آزادسازی جبهه جنوبی از تروریستها قبل از هر جبهه دیگری دارد و این به خاطر اهمیت راهبردی، سیاسی، داخلی و دیموگرافی این جبهه است و این با وجود تهدیدات آمریکا در این زمینه است.

از آنچه گفت شد می توان نتیجه گرفت که نبرد بزرگ در جنوب سوریه لحظه به لحظه نزدیکتر می شود و علت فریادهای آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز عزم راسخ دولت سوریه برای آزادسازی جنوب سوریه است.