به گزارش پارس نیوز، 

بروس کلینگر، مقام ارشد سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در امور کره شمالی، امروز (سه شنبه) پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، برای عاری‌سازی شبه جزیره کره را بسیار ناامیدکننده توصیف کرد که از طرح بیل کلینتون، رئیس جمهور اسبق آمریکا، ضعیف تر است.

کلینگر که در حال حاضر به عنوان کارشناس ارشد در امور آسیای شمال شرقی در اندیشکده محافظه کار «بنیاد هریتیج» مشغول کار است، در توییتی نوشت: بسیار ناامیدکننده است. همه چهار بند اصلی این طرح در اسناد پیشین درباره کره شمالی نیز وجود داشت؛ برخی از آنها حتی جامع تر و قوی تر (از نکات مطرح شده در پیشنهاد ترامپ) بودند.

این کارشناس سابق سیا همچنین در این توییت طرح ترامپ را ضعیف تر از پیشنهادات مطرح شده طی «گفتگوهای شش جانبه» خواند و افزود در این طرح به «عاری سازی هسته ای کامل، قابل اطمینان و غیرقابل بازگشت» (CVID) کره شمالی و موضوعات مرتبط با حقوق بشر در این کشور اشاره ای نشده است.

گفتگوهای شش جانبه به مذاکراتی اطلاق می شود که پس از خروج کره شمالی از «ان پی تی» (پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) با حضور شش کشور –دو کره، ژاپن، آمریکا، چین و روسیه – در پکن، پایتخت چین، برگزار شد و هدف آن یافتن راه حلی صلح‌آمیز برای بحران به وجود آمده بر سر برنامه هسته ای کره شمالی بود. این گفتگوها در 5 دوره از سال 2003 تا 2007 میلادی برگزار شد؛ اما نتیجه چندانی نداشت.