به گزارش پارس نیوز، 

چین امروز پنجشنبه اعلام کرد که ادعای آمریکا که چین در حال تسلیح دریای چین جنوبی بوده، ادعایی مسخره است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «جیمز متیس» وزیر دفاع امریکا روز سه‌شنبه گفته بود این کشور با تسلیح جزایر واقع در دریای چین جنوبی توسط چین، مقابله می‌کند. 

«هوآ چونینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که حضور نظامی آمریکا در دریای چین جنوبی بیشتر از همه کشورهای این منطقه از جمله چین است. 

«رن گوئوکیانگ» سخنگوی وزارت دفاع چین با طرح سوالی درباره حضور نظامی آمریکا در دریای چین جنوبی گفت آیا این اقدام در راستای آمد و شد دریایی است یا آمریکا قصد دارد برتری جویی خود را در منطقه حفظ کند. 

وی افزود، هیچ کشوری حق ندارد چنین اظهارات نامسئولانه‌ای درباره ساخت و سازهای ضروری چین که برای دفاع از خود است، بیان نماید. 

هفته گذشته دو کشتی جنگی آمریکایی در نزدیکی جزایر تحت مالکیت چین در دریای چین جنوبی عملیات انجام دادند.  یک ناوشکن موشک‌انداز به نام «هیگینز» و یک ناو موشک‌انداز به نام «آنتیتام» تا ۱۲ مایل دریایی جزایر پاراسل نزدیک شدند. 

بعد از آن، وزارت خارجه چین نارضایتی شدید و مخالفت خود با اقدام آمریکا در اعزام دو کشتی جنگی به نزدیک جزایر تحت مالکیت خود را بیان داشت. چین اعلام کرد که ورود غیر قانونی کشتی‌های جنگی آمریکا  به قلمروی آبی چین بدون مجوز دولت چین بوده و نیروهای دریایی چین با شناسایی و هشدار این کشتی‌ها را از منطقه بیرون راندند.

چین مدعی مالکیت بر تمام دریای چین جنوبی است و چند جزیره مصنوعی در آن ساخته است ولی کشورهای منطقه نیز مدعی مالکیت بر بخش‌هایی از این آب‌ها هستند.