به گزارش پارس نیوز، 

شورای فدراسیون (مجلس علیای پارلمان روسیه) در بیانیه ای اعلام کرد: والنتینا ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه و ژرژ لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه روز چهارشنبه در گفت وگوی تلفنی در خصوص نتایج سفر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به روسیه مذاکره کردند.

دو طرف به تفصیل درخصوص همکاری های روسیه و فرانسه گفت وگو کرده و از فعال تر شدن رایزنی های دو کشور استقبال کردند.

در ادامه بیانیه شورای فدراسیون آمده است: رئیس شورای فدراسیون و رئیس مجلس سنای فرانسه موضوعات مهم دستور کار بین المللی ازجمله برجام را هم بررسی کردند.

«دو طرف بر حفظ برجام تاکید و اعلام کردند که جایگزینی برای این توافق وجود ندارد و خروج از آن برای نظام منع اشاعه سلاح هسته ای در جهان و امنیت بین المللی تهدید آمیز است»

ماتویینکو و لارشه توافق کردند که نامه ای را به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی فرستاده و در آن از وی بخواهند حداکثر کمک را از طریق پارلمانی برای پایبندی طرف ایرانی به اصول برجام بکار گیرد.

ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون روسای جمهوری روسیه و فرانسه هفته گذشته در سن پترزبورگ دیدار کردند.

مکرون با انتقاد از سیاست های آمریکا و خروج یکطرفه این کشور از توافق هسته ای گفت که باید دوره ریاست جمهوری در آمریکا 10 ساله شود تا کشورهای دیگر بتوانند در خصوص توافقات بین المللی برای 10 سال اطمینان حاصل کنند.

ولادیمیر پوتین نیز با کنایه گفت: کشورهای جهان در حال فوتبال بازی کردن هستند با این تفاوت که قوانین جودو در آن حاکم شده است.

دونالد ترامپ روز 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و 1+5 و بازگرداندن تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در مخالفت با این اقدام ترامپ بر همکاری اتحادیه اروپا با ایران در چارچوب توافق هسته ای تاکید کرد و انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه هم اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز در واکنش به اقدام ترامپ، اعلام کرد که تهران به همکاری های خود با پنج کشور باقیمانده در توافق هسته ای ادامه خواهد داد و چنانچه از منافع برجام منتفع نشود، نظام تصمیم مقتضی را خواهد گرفت.