به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از پایگاه خبری العهد، ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد که با استناد به احکام بند 2 از ماده 53 قانون اساسی و بعد از مشورت آقای میشل عون رئیس جمهور با رئیس مجلس نمایندگان و انجام رایزنی های الزام‌آور پارلمانی که ایشان امروز انجام دادند و نتایج آن به صورت رسمی اعلام شد، آقای نخست وزیر سعد حریری احضار شده و مامور تشکیل دولت جدید می‌شود.

بر اساس نتایج رایزنی‌های پارلمانی حریری توانست 111 رای را از آن خود کند و فقط فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان و نمایندگان پارلمان شامل جمیل السید وأسامة سعد وبولیت یاغوبیان وجهاد الصمد به وی رای ندادند.

حریری با حضور در کاخ بعبدا بعد از مامور شدن به تشکیل کابینه در سخنانی گفت: باعث افتخار من است که آقای رئیس‌جمهور من را مامور تشکیل دولت کرده است. من از این لحظه تمام تلاش خود را در روند تشکیل دولت وفاق ملی به کار خواهم بست. وی همچنین گفت که دولت لبنان مأموریت پیگیری بحران آوارگان سوری و پیگیری اصلاحات وعده داده شده را بر عهده خواهد داشت و دولت جدید باید برای تقویت سیاست کناره گیری از تحولات منطقه وارد عمل شود.

وی ادامه داد که دست خود را به سوی تمامی ساختارهای سیاسی کشور دراز می‌کند تا با همکاری یکدیگر آرمان‌های مورد نظر لبنانی‌ها را به تحقق برسانند. حریری ابراز داشت که از هیچ تلاشی برای تشکیل دولت در سریعترین زمان ممکن فروگذار نخواهد کرد.

نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه خاطرنشان کرد که جدیت و عزم راسخ در میان تمامی گروهها برای تسهیل در روند تشکیل دولت وجود دارد و این موضوع به نقطه اشتراک ما تبدیل شده است.

وی در ادامه ابراز داشت ما باید برای مبارزه با فساد وارد عمل شویم و دستوراتی که آقای رئیس جمهور دیروز در این خصوص صادر کردند، بسیار مهم بود و باید بر اساس آن عمل شود.

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز بعد از دیدار خود با رئیس جمهور تأکید کرد: آقای حریری در دور گذشته 108 رای به دست آورد و در دوره کنونی موفق به کسب 111 رای شد. این موضوع در نتیجه وفاق ملی به دست آمده است. بری نیز بر ضرورت تسریع در تشکیل دولت تاکید کرد، چرا که اوضاع اقتصادی بسیار حساس است.

"محمد رعد" رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان نیز بعد از دیدار اعضای فراکسیون با رئیس جمهور تاکید کرد: ما همواره به تسهیل در روند تشکیل دولت عادت داریم. فراکسیون وفاداری به مقاومت هیچ کسی را برای نخست وزیری آینده پیشنهاد نداده، اما در عین حال آمادگی خود را برای مشارکت در دولت و همکاری مثبت با فرد مامور تشکیل کابینه اعلام می‌کند.ما همچنین تأکید داریم که باید وزارتخانه ویژه ای برای برنامه‌ریزی در جهت آینده تمام لبنان تشکیل شود.