به گزارش پارس نیوز، 

روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلبی نوشت رئیس‌جمهور آمریکا از ترس به بار آوردن رسوایی سیاسی، درباره مذاکره با کره شمالی دچار تردید شده است.

 روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی برخی مقامات ارشد دولت آمریکا، دونالد ترامپ به شدت نگران نشست ماه آینده خود با رهبر کره شمالی در سنگاپور است و از ترس به بار آوردن رسوایی سیاسی، در خصوص مذاکره با پیونگ یانگ دچار تردید شده است. او که خود را مستحق دریافت جایزه صلح نوبل می دانست، پس از خروج از توافق هسته ای ایران اکنون در خصوص مذاکره با رهبر کره شمالی نیز دچار شک و تردید شده است.

نیویورک‌تایمز نوشت: ترامپ از بیانیه اخیر کره شمالی در این خصوص که پیونگ یانگ هرگز تسلیحات هسته ای خود را فدای تجارت با آمریکا نخواهد کرد، به شدت خشمگین و مبهوت شده است. پس از اعلام چنین بیانیه ای از سوی کره شمالی در روز چهارشنبه، ترامپ در روزهای پنجشنبه و جمعه طی اظهاراتی با معاونانش تردید خود را در خصوص مذاکره با رهبر کره شمالی ابراز کرد. وی روز شنبه با رئیس جمهور کره جنوبی تماس گرفت و علت تغییر ناگهانی در اظهارات کره شمالی را جویا شد.

تماس تلفنی ترامپ به مون جائه این در حالی بود که رئیس جمهور کره جنوبی خود را برای سفر به واشنگتن در روز سه شنبه آماده می کرد. برخی مقامات آمریکایی معتقدند همین امر نشان دهنده میزان ناراحتی و تشویش ترامپ در خصوص مساله مذاکره با کره شمالی است؛ تا حدی که وی نتوانست تنها سه روز تا آمدن رئیس جمهور کره جنوبی به واشنگتن صبر کند و سپس در این خصوص با وی گفتگو کند.

در ادامه این مطلب آمده است: معاونان ترامپ نگران این موضوع هستند که کیم جونگ اون به تمایل وافر رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره با وی پی برده باشد و همین امر کار واشنگتن را بر سر میز مذاکره دشوارتر کند. علاوه بر این، خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران ریسک مذاکره با کره شمالی را افزایش داده است. اگر ترامپ در مذاکره با کره شمالی نتواند به توافقی در حد توافق هسته ای ایران که همواره آن را «یک توافق بد» می خواند دست یابد، این مذاکرات را باخته است.

همچنین معاونان ترامپ در خصوص چگونگی درک جزئیات برنامه هسته ای کره شمالی از سوی ترامپ نگران هستند. رئیس جمهور کره جنوبی و معاونانش از محافظه کاری کیم جونگ اون در خصوص برنامه های هسته ای خود در مذاکرات دو جانبه سران دو کره خبر دادند. پمپئو نیز اظهارات مشابهی در خصوص هوشمندی رهبر کره شمالی در اظهاراتش در مورد برنامه هسته ای این کشور بیان کرد.

مقامات کره جنوبی اظهار کردند جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در تماس مکرر با همتای خود در سئول است تا بتواند به یک راهبرد مشخص در قبال مذاکره با کره شمالی دست یابد. بولتون و دیگر مقامات دولت آمریکا انتظار دارند رهبر کره شمالی در مذاکرات خود با واشنگتن خلع سلاح هسته ای را به طور کامل بپذیرد و ظرف 6 ماه تمام تسلیحات هسته ای خود را تحویل دهد و برنامه های هسته ای خود را تعطیل کند؛ اما این امر بسیار غیرواقعی به نظر می رسد. پیشتر نیز جرج بوش برای اولین بار از عبارت «خلع سلاح هسته ای کامل، قابل تایید و برگشت ناپذیر» در خصوص کره شمالی استفاده کرده بود؛ اما هیچ گاه نتوانست به این هدف دست یابد. اکنون نیز مقامات دولت فعلی آمریکا این عبارات را به طور مکرر بیان می کنند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: کیم جونگ اون به عنوان رهبر کره شمالی آینده بسیار دور و درازی در پیش روی خود دارد. او به هیچ وجه کل دارایی کشورش را در یک توافق هسته ای معامله نخواهد کرد. بیشتر کارشناسان بر این باورند که کیم جونگ اون و دیگر مقامات کره شمالی تمایلی ندارند امنیتی را که به موجب در اختیار داشتن تسلیحات هسته ای به دست آورده اند، از دست بدهند.

«میشل گرین»، استاد دانشگاه جرج تاون آمریکا و کارشناس امور آسیا در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی، نیز در یادداشتی نوشت کیم جونگ اون در حال بازی شطرنج با ترامپ است. وی اظهار کرد رهبر کره شمالی به دنبال کسب دستاوردهای بزرگتری در مقایسه با رئیس جمهور آمریکا است. او چشم انداز آینده ژئوپولتیک منطقه شمال شرق آسیا را مد نظر دارد؛ کیم جونگ اون خود را تنها بازیگر اصلی این منطقه پس از اتمام دوره ریاست جمهوری ترامپ می داند.