به گزارش پارس نیوز، 

 

عباس مقتدایی کارشناس روابط بین‌الملل درباره خروج آمریکا از برجام و تضمین های اروپا برای تامین منافع ایران در این توافق، اظهار کرد: با نگاهی به گذشته مشاهده می‌کنیم  هر زمان که آمریکا تحریم شدید یا مهار دوجانبه را علیه ما مطرح‌ می‌کرد، اروپاییان با طرح گفتگوی انتقادی تقریبا همان روش کاخ سفید را با شیوه‌های دیگر دنبال می‌کردند.

وی تصریح کرد: در قضیه برجام حرف اصلی آمریکا و غرب این بود که در کوتاه مدت موضوع هسته‌ای ایران را متوقف و در مراحل بعد مباحثی مثل برنامه موشکی، نفوذ ایران در منطقه و در نهایت خروج از برجام و یا نقض تعهد را دنبال کنند.

مقتدایی با بیان اینکه آمریکایی‌ها بر این باورند که می‌توان با فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران و به تعبیر خودشان توافق بهتر دست پیدا کنند، بیان کرد: با روی کار آمدن ترامپ کاخ سفید فشارهای زیادی بخصوص در زمینه اقتصادی به تهران وارد کرد و از سوی دیگر همان فشارهای مدنظر آمریکا را اتحادیه اروپا به شکل دیگری بر ما تحمیل می‌کند که نشان از همراهی کشورهای اروپایی با ایالات متحده است.

کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: دونالد ترامپ به دنبال توافق بهتر از برجام برای کاخ سفید است و توافق بهتر از نظر آمریکایی‌ها حذف به مرور نظام اسلامی از جامعه ایران و از کار انداختن ساختارهایی که ایران را به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و رو به رشد تبدیل کرده است.

متوقف کردن روند پیشرفت ایران، نهایت و غایت تلاش اروپا و آمریکا

وی با بیان اینکه ما با تکیه بر دانش بومی بالاترین روند رشد علمی در جهان را از آن خودمان کرده‌ایم، اظهار کرد: نهایت و غایت تلاش اروپا و آمریکا این است با بکارگیری هر ابزاری جمهوری اسلامی را از مسیر رشد و پیشرفت خود باز دارد و مانع تبدیل شدن ایران به یک الگو برای کشورهای مسلمان شود.

مقتدایی تصریح کرد: نباید تصور کرد اروپا از آمریکا جداست و این دو به همراه بسیاری از کشورهای مناطق شرق دنباله‌رو خط مشی غرب و ایدئولوژیک آنها را دنبال می‌کند. برجام زمینه‌ای برای فشار بیشر برای جمهوری اسلامی بوده، کما اینکه امروز با خروج آمریکا و ترامپ فشار بیشتری به ما وارد شده است.

کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: اروپاییان تلاش کردند تا برجام را به شکل و شیوه‌ای تنظیم کنند تا بتوانند در مقاطعی ایران را تحت فشار بیشتر قرار دهند و این در حالی بود که انگیزه ایران برای ورود به برجام مشخص و جمهوری اسلامی و دولت روحانی به دنبال این بودند که فشارها بر کشور کاهش یابد، چیزی که عملا اتفاق نیفتاد.

مقتدایی با بیان اینکه اروپایی‌ها انواع و اقسام گروکشی‌ها را نسبت به تهران ایجاد کرده‌اند، افزود: یکی از کارهایی که اروپاییان در ماه‌های اخیر انجام دادند این است که پروژه‌های دارای قرارداد را گروگان گرفتند تا اگر آمریکا آنان را همراهی نکرد، بتوانند از همین پروژه‌ها به عنوان گروگان برای فشار بیشتر علیه ایران استفاده کنند.

اروپا نمی‌تواند

کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: اروپا اگر هم بخواهد نمی‌تواند بخشی از اقداماتی که مدنظر ماست انجام دهد، چرا که شرکت‌ها و کارخانجات و نهادهای اروپایی عمدتا با رویکرد نظام سرمایه‌داری و مالکیت خصوصی و یا مالکیت‌های سهامی  غیردولتی اداره شده و با آمریکا طرف قرارداد هستند، لذا تعهد خانم موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی نمی‌تواند در روند رفتاری این شرکت‌های خصوصی و سهامی چندان موثر باشد.

وی با بیان اینکه حتی اگر اروپاییان تضمین بدهند این تضمین‌ها قابل اعتماد نیست، گفت: ما باید بدانیم با اروپا و جامعه‌ای طرف هستیم که با کلیت پیشرفت ما سرسازش ندارد و لازم است ما با تکیه بر توان داخلی و البته با رعایت مصالح و ادبیات متناسبی که از آن در عرصه بین‌المللی، کارها و برنامه‌های خودمان را پیش ببریم، ضمن اینکه باید بدانیم فشارهای خود ساخته نظیر ورود به FATF و پذیرش پروتکل آنها عملا دست ما را در درازمدت می‌بندد.

مقتدایی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در یک طبقه‌بندی کلی آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی خط تضعیف نظام اسلامی و در صورتی که قدرت داشته باشند از بین بردن حاکمیت دینی در ایران را دنبال می‌کنند و از این جهت ممکن است در شیوه رفتاری با یکدیگر تفاوت داشته باشند، اما در هدف کلی، متحد هستند.