به گزارش پارس نیوز، 

'پاسکواله تراچانو' سفیر ایتالیا در روسیه روز گذشته به خبرگزاری رسمی ایتالیا (انسا) گفت: با توجه به روابط خوبی که ایتالیا با تهران و مسکو دارد، ما می توانیم نقش مهم میانجیگری را در حفظ توافق هسته ای با ایران ایفا کنیم.
وی افزود: همگرایی میان اتحادیه اروپا و روسیه در رابطه با حفظ برجام نشان می دهد که روابط تنش آمیز میان مسکو و غرب، تجدید یک جنگ سرد دیگر نیست زیرا در این صورت چنین همگرایی نیز وجود نداشت.
سفیر ایتالیا گفت: ما می توانیم به دوستان آمریکایی خود توضیح دهیم که برجام توافق جامعی نیست اما گروه بزرگی از کشورها از جمله روسیه، موافق حفظ برجام هستند. بنابراین امکان بررسی اقدامات مشترک در خصوص موضوعات حساس دیگر مانند نقش ایران در منطقه خاورمیانه و اطمینان دادن به اسرائیل، بدون دست زدن به برجام وجود دارد.
'پائولو جنتیلونی' نخست وزیر ایتالیا نیز اخیرا در سخنانی اظهار داشت: توافق هسته ای با ایران برای جلوگیری از اشاعه تسلیحات اتمی در منطقه ای که به ما نزدیک است، صورت گرفت و روشن است که به دنبال مصالحه با آمریکا هستیم. البته اتحاد با آمریکا را انکار نمی کنیم ولی نمی خواهیم منافع خود را نیز پایمال کنیم.
جنتیلونی پیشتر نیز طی نشستی در مجلس نمایندگان بدنبال عملیات نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه در سوریه، به شرح مواضع ایتالیا پرداخت و گفت: ما تسلیم حذف توافق هسته ای با ایران نمی شویم و عقیده داریم که حفظ برجام درست است زیرا آن را یکی از تصمیمات مهم دیپلماسی بین المللی در سال های اخیر می دانیم.
نخست وزیر ایتالیا همچنین بلافاصله پس از پیام ترامپ در رابطه با خروج آمریکا از برجام در یک پیام توئیتری تاکید کرده بود: توافق هسته ای باید حفظ شود. چراکه این توافق با کمک به امنیت در منطقه مانع گسترش سلاح های هسته ای می شود.
ترامپ سه شنبه هفته گذشته (18 اردیبهشت) با تکرار اتهام هایی علیه ایران اعلام کرد که آمریکا در برجام نخواهد ماند و تحریم های یکجانبه تعلیق شده کشورش علیه ایران را بازخواهد گرداند. این تصمیم با مخالفت بسیاری از کشورها از جمله طرف های برجام مواجه شد و مخصوصا اروپایی ها تلاش تازه ای را برای خنثی کردن تاثیر تحریم های آمریکا بر شرکت های اروپایی آغاز کرده اند. مقام های سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان هفته جاری در جلسات متعدد بر حفظ برجام و حفاظت از شرکت های خود در برابر تحریم های آمریکا تاکید کردند.