به گزارش پارس نیوز، 

 شبکه خبری سی‌بی‌اس در گزارشی اعلام کرد، ده‌ها میلیون دلار از برنامه پیشین تحت امر آمریکا برای شمال غرب سوریه کاسته می‌شود که شامل پروژه‌های "مقابله با افراطگرایی خشونت‌طلبانه، حمایت از جوامع مستقل و رسانه‌های مستقل، تقویت آموزش و حمایت از نظم و آرامش در جامعه" می‌شود.

مقام‌های آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفتند، این تغییرات شامل قطع کمک‌های انسان دوستانه به مناطق اطراف استان ادلب در شمال غرب سوریه نمی‌شود. ادلب بزرگترین منطقه از اراضی سوریه است که دست جناح‌های شورشی از جمله شاخه سابق القاعده در جنگ سوریه قرار دارد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: "کمک مالی آمریکا به برنامه‌های شمال غرب سوریه قطع می‌شود تا توان حمایت از اولویت‌ها در شمال شرق سوریه افزایش یابد."

یک مقام دیگر آمریکایی هم می‌گوید: "دولت معتقد است کمک‌هایش باید به مناطقی که آمریکا کنترل بیشتری روی آنها دارد، هدایت شود."

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ماه مارس همزمان با بازنگری در نقش واشنگتن در درگیری سوریه بیش از 200 میلیون دلار از اعتبارات برای تلاش‌های ترمیمی در سوریه را مسدود کرد. به گفته یک مقام آمریکایی، این بازنگری هنوز هم در دستورکار است. ترامپ ماه مارس به دنبال پیروزی متحدان آمریکا بر شبه‌نظامیان داعش تاکید کرد زمان آن است تا ایالات متحده از سوریه خارج شود. آمریکا حدود 2000 سرباز در سوریه مستقر دارد.

با این حال، ترامپ ماه آوریل مشارکت آمریکا را عمیق‌تر کرد و دستور داد تا حملاتی موشکی علیه سوریه به بهانه حمله شیمیایی منتسب به دولت دمشق که جان ده‌ها تن را گرفت، انجام شود. یک مقام آمریکایی دیگر تاکید کرد، قطع کمک‌ها در شمال غرب سوریه ظرف چند ماه انجام می‌شود. این مقام افزود: خطر کنونی تکرار آن چیزی است که در عراق رخ داد و رئیس‌جمهوری آمریکا منتقد آن است؛ اینکه خلاء ایجاد شود و خشونت بتواند عمیق‌تر شود و افراطگرایان سوءاستفاده کنند.

پنتاگون برآورد کرده است داعش حدود 98 درصد اراضی خود را در عراق و سوریه از دست داده باشد و مقام‌های ارتش آمریکا هشدار می‌دهند که این شبه‌نظامیان می‌توانند مجددا اراضی آزاد شده را به اشغال خود درآورند مگر این که ثبات برقرار شود.