به گزارش پارس نیوز، 

«وندی شرمن» قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) روز پنجشنبه (امروز) در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل گفت که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای از بین بردن میراث «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، از برجام خارج شد.

وی اینگونه گفت: «ترامپ از برجام خارج شد زیرا این (توافق) دستاورد امضای رئیس‌جمهور اوباما بود».

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا یکی دیگر از دلایل خروج ترامپ از برجام را تمایل برای راضی نگه داشتن جمهوری‌خواهان اعلام کرد.

شرمن تصریح کرد که ترامپ در حقیقت نگرانی‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره برجام را به اشتراک گذاشته است.

قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا توضیح داد: «او به وضوح به اعتقادات نخست‌وزیر اسرائیل (درباره برجام) اهمیت داده است. ما همه به امنیت اسرائیل اهمیت می‌دهیم».

شرمن درباره آمادگی ترامپ برای اقدام نظامی علیه ایران گفت: «غیرمنصفانه است که بگوییم که اوباما برای گزینه نظامی (علیه ایران) آماده نبود».

شرمن ادامه داد که اوباما در حین دوران ریاست‌جمهوری خود یک سلاح جدید و یک بمب نفوذی راه‌اندازی کرد که قابلیت تخریب تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم فردو را داشت.

با اینحال وی ادامه داد که اما اوباما در تمام دوران ریاست‌جمهوری خود به وضوح گفت که معتقد است که اقدام نظامی تنها به طور موقت برنامه هسته‌ای ایران را به عقب بازمی‌گرداند.

وی توضیح داد: «شما در اسرائیل می‌دانید که ایران می‌توانست یک تأسیسات دیگر بسازد. گزینه نظامی چیز خوبی نیست و به جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه (غرب آسیا) منتهی می‌شود».

نتانیاهو شامگاه دوشنبه (10 اردیبهشت) در شوی تبلیغاتی جدید علیه ایران، در یک سخنرانی زنده تلویزیونی زونکن و لوح‌های فشرده‌ای تحت عنوان «اسناد و مدارک» نشان داد و مدعی شد بعد از امضای برجام، ایران به صورت مخفیانه بُعد نظامی برنامه هسته‌ای خود را حفظ کرده و تلاش داشته به سلاح اتمی برسد.

شرمن در این خصوص گفت که تلاش موساد در به دست آوردن اطلاعاتی که نتانیاهو در یک برنامه زنده ماه گذشته ارائه کرد و ظاهراً ثابت کرد که «ایران دروغ بزرگی» درباره برنامه هسته‌ای خود را گفته است، تقدیر می‌کند اما هیچ چیز جدیدی از سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل نفهمیده است.

وی اینگونه گفت: «این چیز جدیدی نیست. دلیلی که در وهله اول ما مذاکره (با ایران) داشتیم این بود که می‌دانستیم ایران دروغ گفته است».