به گزارش پارس نیوز، 

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که در چهارمین نشست مقامات وزارت خارجه افغانستان و پاکستان در اسلام آباد، برنامه افغانستان و پاکستان برای صلح وهمبستگی نهایی شد.

بر اساس این گزارش، برنامه عملی افغانستان و پاکستان برای صلح، هفت اصل کلیدی دارد و برای عملی شدن این اصل‌ها از جمله مبارزه با تروریسم و گسترش همکاری‌های دو جانبه گروه‌های کاری مشترک ایجاد شده است.

مواردی‌که دو طرف روی آن توافق داشتند، به شرح ذیل است:

1 - پاکستان از روند صلح به رهبری و مالکیت افغانستان پشتیبانی می‌کند.

2 - دو کشور به صورت مشترک اقدامات جدی را برای ازمیان برداشتن عناصری که امنیت دو کشور را تهدید می‌کنند، روی کار خواهند گرفت.

3 - دوطرف متعهدند که جلو استفاده کشورها، گروه‌ها و افراد را از خاک افغانستان و پاکستان به منظور تهدید این دو کشور بگیرند.

4 - افغانستان و پاکستان به منظور عملی شدن تعهداتی‌که سپرده اند، یک مکانیسم نظارتی و هماهنگی را که از سوی مقام‌های دو کشور اجرایی خواهد شد، ایجاد می‌کنند.

5 - دو کشور متعهدند که از نقض حریم هوایی و تمامیت ارضی یکدیگر اجتناب کنند.

6 - دو کشور تعهد دارند که به جای انتقاد از همدیگر، از برنامه عملی‌که میان دو کشور وجود دارد، برای حل چالش‌ها و نگرانی‌ها استفاده کنند.

7 - ایجاد گروه‌های کاری برای عملی شدن تمامی مواد تفاهم پاکستان و افغانستان و نیز مواردی‌که در بالا ذکر شدند.

«صبغت الله احمدی» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که در این خصوص 6 کمیته کاری ایجاد شده است و توافق درباره مبارزه با تروریسم، توسعه مشترک اقتصادی، همکاری‌های امنیتی، کاهش خشونت‌ها، برگشت مهاجرین، همکاری‌های سیاسی و کمک به روند صلح افغانستان نیز انجام شده است.