به گزارش پارس نیوز، 

"نیلز آنن"، وزیر مشاور در وزارت امور خارجه آلمان و از سیاستمداران بلند پایه حزب سوسیال دموکرات این کشور در مصاحبه ای با روزنامه آلمانی "پاسایر نویه پرسه"، به این مسئله پرداخت که چرا آلمان به این موضوع فکر نمی کند که سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کند.

وی گفت: " ما همواره از حق موجودیت اسرائیل حمایت می کنیم، اما ما حامی یک راهکار سیاسی و راه حل دو دولتی هستیم. به همین دلیل هیچ دلیلی وجود ندارد که ما درباره انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس فکر کنیم."

آنن با تاکید بر اینکه آلمان حامی منافع امنیتی اسرائیل است همچنین گفت که از این رو تصمیم گیری برای انتقال سفارت نادرست است  و بر خلاف منافع امنیتی اسرائیل است. از آنجایی که مسئله بیت المقدس یک موضوع انفجاری است باید در نهایت یک روند صلح ایجاد شود.

وی اقدام یکجانبه آمریکا در انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را اساسا نادرست ارزیابی کرده و گفت: چنین اقدامی درست در سالگرد تاسیس اسرائیل یک اقدام تحریک آمیز غیر ضروری برای فلسطینیان است.

این سیاستمدار بلند پایه آلمانی در بخش دیگری از سخنانش به مسئله برجام و مناقشات بر سر آن پرداخته و درباره اولتیماتوم 60 روزه ایران به اروپاییان برای تضمین پایبندی آنها به برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق هسته ای گفت: ما درباره مهلت و اولتیماتوم صحبت نمی کنیم.

وی بر این عقیده است که ایران هم مانند آلمان به این مسئله علاقه‌مند است که توافق اتمی با ایران را حفظ کند. برای این منظور ما مشترکا با شرکای اروپایی خود کار می کنیم.

دولت آلمان همچنین به تهدیدات آمریکا علیه شرکت های آلمانی که همچنان به تجارت با ایران ادامه می دهند موضع رد نشان داده و نیلز آننن در این باره گفت: " ما آشکارا این تحریم های خارج از قلمرو آمریکا علیه ایران را رد می کنیم. ما با شرکای اروپایی خود همه فرصت ها و امکانات را مورد ارزیابی قرار می دهیم تا از شرکت های آلمانی و سرمایه گذاری آلمان در ایران حمایت کنیم."

وی در عین حال گفت: اما راه حل ساده ای برای برطرف کردن همه خطرات در این راستا وجود ندارد.

وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس قرار است امروز در بروکسل با همتای ایران خود محمد جواد ظریف دیدار کنند. آن‌ها مشترکا با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می خواهند به بررسی این موضوع بپردازند که آیا و چگونه می توان به توافق هسته ای ادامه داد. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان هم در این مذاکرات شرکت خواهد کرد.

دونالد ترامپ، هفته گذشته خروج خود از برجام را اعلام کرد و تحریم های اقتصادی جدیدی علیه ایران که به شرکت های اروپایی هم آسیب می رساند را مد نظر قرار داد. ایران هم اعلام کرده در صورتی که دیگر امضا کنندگان برجام منافع ایران در این توافق را حفظ کنند به برجام پایبند خواهد بود.