به گزارش پارس نیوز، 

به گزارش پایگاه مسکو تایمز، نیکول پاشینیان نخست وزیر جدید ارمنستان که برای شرکت در نشست اقتصادی اورآسیا به سوچی روسیه سفر کرده، روز دوشنبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد. پاشینیان در این دیدار بر توسعه روابط نظامی و همچنین اهمیت روابط استراتژیک میان ایروان - مسکو تاکید کرد.
وی افزود: می توانم به شما اطمینان دهم که در ارمنستان یک اتفاق نظر در مورد روابط با روسیه وجود دارد. هیچ کس در کشور ما نسبت به اهمیت ماهیت روابط راهبردی ایروان- مسکو شک و تردیدی ندارد.
پوتین نیز در این دیدار از ارمنستان به عنوان نزدیکترین شریک اقتصادی و امنیتی برای روسیه و همچنین هم پیمانی برای مسکو در منطقه فققاز یاد کرد. رئیس جمهور روسیه خطاب به نخست وزیر ارمنستان افزود: امیدوارم در سمت جدید به عنوان رئیس دولت موفق شوید. امیدوارم روابط ما پیوسته در مسیر توسعه باشد.
این دیدار در حالی برگزار شد که گریگوری آتانسیان یک تحلیل گر سیاسی گفت که دیدار پاشینیان- پوتین برای نخست وزیر جدید ارمنستان از این لحاظ مهم بود که به عنوان رهبر جدید این کشور در عرصه جهانی به طور رسمی به رسمیت شناخته شود.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی در مورد دیدار پاشینیان- پوتین عنوان کرد: نخست وزیر جدید ارمنستان که چند روز پیش پس از یک انقلاب صلح آمیز به قدرت رسید، خطاب به رئیس جمهوری روسیه گفت که وی حامی روابط نزدیکتر سیاسی و نظامی با مسکو است.
پیشتر پس از مطرح شدن گمانه زنی ها درباره حضور پاشینیان در سمت نخست وزیری ارمنستان برخی در مورد ادامه روابط نزدیک سیاسی و نظامی ارمنستان- روسیه تردید داشتند اما با این دیدار و اظهارنظرهای پاشینیان مشخص کرد که ایروان به دنبال حفظ و حتی گسترش روابط با مسکو است.
به گزارش ایرنا، اعتراض گسترده چند هفته پیش مخالفان دولت ارمنستان سرژ سرکیسیان نخست وزیر این کشور را وادار به استعفا کرد؛ سرکیسیان به مدت 10 سال در ارمنستان در راس قدرت بود. نیکول پاشینیان رهبر حزب مخالفان چند روز پیش با 59 رای موافق و 42 مخالف نمایندگان پارلمان به عنوان نخست وزیر جدید این کشور معرفی شد.
ارمنستان با کمی بیش از 29 هزار و 700 کیلومتر مربع مساحت و نزدیک سه میلیون نفر جمعیت و حدود 8 میلیون ارمنی تبار مقیم خارج از این کشور در معادله رویارویی های منطقه ای جایگاه مهمی دارد که افزون بر روسیه می تواند بر کشورهای همجوار و نزدیک، تاثیرگذاری داشته باشد.
این جمهوری شوروی سابق در قفقاز جنوبی میان دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد که مرز آسیا و اروپا محسوب می شود و در صورت حضور یا حداقل نفوذ سیاسی نظامی آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو در این کشور، غرب می تواند بر معادلات کلان منطقه تأثیر زیادی بگذارد.
ارمنستان از این رو برای اروپا و آمریکا اهمیت نظامی-سیاسی دارد که در غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزیی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است و هر گونه جای پا برای ناتو و آمریکا می تواند افزون بر شکل گیری دغدغه برای روسیه برای کشورهای غیر همسو با غرب نیز نگران کننده باشد.