به گزارش پارس نیوز، 

سران احزاب جنبش تغییر، اتحاد اسلامی کردستان عراقی، جماعت اسلامی کردستان عراق، حرکت اسلامی کردستان عراق و ائتلافی برای دموکراسی و عدالت بعد از نشست خود در اربیل با صدور بیانیه ای با اعلام این مطلب تاکید کردند این احزاب نتایج انتخابات روز شنبه در منطقه کردستان عراق و مناطق مورد منازعه را بدلیل انجام - به گفته آنان - تقلب های گسترده رد کرده و خواهان برگزاری مجدد انتخابات هستند.

براساس این گزارش احزاب مذکور تصریح کردند ضروری است انتخابات ابطال و مجددا با نظارت سازمان ملل برگزار شود.

احزاب یاد شده در بیانیه خود اضافه کردند که اسناد مورد نظر را در اختیار کمیسیون عالی انتخابات عراق قرار داده اند و از کمیسیون می خواهند که به صورت جدی به شکایات و درخواستهای مورد نظر رسیدگی کند.

احزاب مورد اشاره همزمان در شبکه های تلویزیونی وابسته به خود با شعار رای من کجاست اقدام به انجام گفتگوهای متعدد با مردم کرده و براساس ادعای این احزاب تقلب های صورت گرفته باعث ناامیدی مردم منطقه شده است.

این در حالی است که کمیسیون عالی انتخابات عراق کمیته ای را برای بررسی شکایات صورت گرفته روانه منطقه کردستان عراق کرده است.

** نتایج اولیه و برخی اخبار غیر رسمی از انتخابات عراق

درحالی که قرار است امروز دوشنبه نتایج قطعی انتخابات عراق رسما اعلام شود، آخرین آمار و نتایج غیر رسمی و غیر نهایی حاکی است در استان اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق ائتلاف های 'حزب دموکرات کردستان عراق'، 'اتحادیه میهنی کردستان عراق' و 'جنبش نسل نو' به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند. 

در استان سلیمانیه ائتلاف ' اتحادیه میهنی کردستان عراق ' رتبه اول، 'التعبیر' دوم و 'جنبش نسل نو' سوم شدند. 

طی این نتایج غیر رسمی از انتخابات پارلمانی عراق در استان دهوک رتبه اول متعلق به 'حزب دموکرات کردستان عراق'، دوم 'ائتلاف اسلامی کردستان' و سوم 'ائتلاف برای دموکراسی و عدالت' است. 

در استان 'صلاح الدین' 'ائتلاف قلعه الجماهیر کردستان' و 'ائتلاف فتح' به ترتیب اول و دوم و 'ائتلاف الوطنیه' سوم شد. 

همچنین در نتایج اولیه و غیر رسمی در استان کرکوک ائتلاف های ' اتحادیه میهنی کردستان عراق '، 'ائتلاف عربی در کرکوک' و 'جنبش ترکمن های کرکوک' به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند. 

در همین راستا در استان میسان، 'ائتلاف فتح' دوم شد 'ائتلاف حکمت ملی' رتبه سوم را بدست آورد و ائتلاف 'سائرون' به ریاست 'مقتدا صدر' در رتبه اول قرار دارد. 

ائتلاف های 'سائرون'، 'فتح' و 'نصر' نیز به ترتیب رتبه های اول تا سوم را در استان نجف به خود تعلق دادند. 

استان نینوا نیز ائتلاف های 'نصر' ،'الوطنیه' و 'حزب دموکراسی کردستان' رتبه های اول تا سوم را کسب کردند. 

گفتنی است طبق آخرین نتایج غیر رسمی و اولیه تا شب گذشته و در 12 استان عراق، ائتلاف های سائرون با 54، الفتح 45، النصر 39، دولت قانون (نوری المالکی) 25 و الحکمه (سیدعمار الحکیم) 19 کرسی بیشترین سهم از پارلمان آینده عراق را از آن خود کردند. 

چهارمین انتخابات پارلمانی عراق 12 مه برابر با 22 اردیبهشت ماه جاری برگزار شد. بنابر آمار رسمی 44.52 درصد از واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کردند. 

آمار مشارکت رای دهندگان در این انتخابات نسبت به سه دوره قبل کاهش چشمگیری داشته است و کارشناسان سیاسی در عراق ترساندن مردم از سوی آمریکا مبنی بر احتمال بمب گذاری در شعب اخذ رای از سوی تروریست ها، عدم دعوت صریح مردم به شرکت در انتخابات از سوی برخی مراجع تقلید، اتهام زنی گروه های سیاسی به یکدیگر و کارنامه نه چندان درخشان دولت ها در 15 سال گذشته را عامل دلسردی رای دهندگان می دانند.