به گزارش پارس نیوز، 

 به نقل از خبرگزاری فرانسه، نومان کورتولموش، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه گفت: جنگ نیابتی میان آمریکا و روسیه "مسیری خطرناک" است.

او در سخنرانی در اجلاس خبرنگاران عرب در شهر استانبول اظهار داشت: من یکی از کسانی هستم که معتقد است همه مسائل به ویژه مساله سوریه در صورتی حل می‌شود که نیروهای خارج از منطقه دست از محاسباتشان برای مردم منطقه بردارند.

کورتولموش خاطر نشان کرد: سوریه متعلق به مردم سوریه است. جامعه بین‌المللی مجبور است یک فرایند سیاسی دموکراتیک را برای سوریه آغاز کند که در آن همه طرف‌ها در سوریه شریک باشند.

وی افزود: ترجیح ما این است که مسیر و جنبه مربوط به تصمیم آزادانه مردم سوریه اجرا شود. با این حال من می‌خواهم بگویم هرگونه راه حلی که بر مردم سوریه تحمیل شده باشد را ترکیه نمی‌پذیرد.

این وزیر دولت ترکیه همچنین ادامه داد که کشور از دهه 1950 به بعد، از طریق ناتو روابط نزدیک را با آمریکا هرچند همراه با یکسری پستی بلندی‌ها برقرار کرده است.

او اظهار داشت: روابط ترکیه با روسیه نیز مشابه آن توسعه پیدا کرده است.این روابط نیز گاهی اوقات خوب بوده و گاهی دچار تنش بوده است. همین دو سال و نیم پیش روابط ما شدیدا به دلیل مساله سرنگون شدن بمب‌افکن روسیه توسط ترکیه به شدت متشنج شد اما امروز ما در حال همکاری در بسیاری از حوزه‌ها به ویژه در حوزه گردشگری و انرژی هستیم.

کورتولموش تاکید کرد که فاکتور شماره یکی که سیاست‌ خارجی کشورها را تعیین می‌کند "منافع ملی" است.

او گفت: اختلاف اصلی میان منافع ترکیه و منافع برخی کشورهای دیگر در این اصل سیاست خارجی ترکیه مبتنی بر "اتحاد و همبستگی" با جوامع محلی است در حالی که سیاست خارجی کشورهای دیگر مبتنی بر "ایجاد اختلاف، خرابکاری و پراکندگی" در میان جوامع محلی و حتی فراتر از آن است.