به گزارش پارس نیوز، 

"حاج ابوآلا الولائی" فرمانده کتائب سید الشهدا و از گروه‌هایی است که در ائتلاف فتح حضور دارند. با وی درباره وضعیت عراق در دوره داعش، عراق پسا داعش و نیز انتخابات پارلمانی این کشور مصاحبه‌ای داشتیم که حاصل آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.

 4 سال پس از مقابله نیروهای نظامی و حشد الشعبی با گروه تروریستی داعش، عراق وارد مرحله جدیدی شده که سیاستمداران و نظامیان عراقی به آن دوران پساداعش می‌گویند. به نظر شما این دوره چه ویژگی‌هایی دارد؟ 

10 هزار شهید و 30 هزار جانباز برای مبارزه با داعش

ابوآلا: ما وارد نبرد بسیار بزرگی با داعش شدیم. این نبرد از کمربند بغداد شروع و تا مرزهای سوریه با عراق ادامه یافت تا اینکه تمام اراضی نینوا را آزاد کردیم و اثری از داعش در آن باقی نماند. ما در این راه شهدای بسیاری را تقدیم کردیم؛ بیش از 10 هزار شهید دادیم و 3 هزار جانباز و بیش از 30 هزار زخمی در این نبرد داشتیم.

8 هزار انتحاری داعشی و 5 هزار خودروی بمب گذاری شده ثبت شده است

ما از کمربند بغداد شروع کردیم تا این که تمام اراضی عراق را آزاد کرده و پاکسازی کردیم. بیش از 5 هزار خودروی بمب گذاری شده را منهدم کردیم و بیش از 3 هزار تروریست نفوذی را هم به هلاکت رساندیم. براساس اطلاعات وزارت دفاع عراق در این مدت خودروهای بمب گذاری شده و نیروهای انتحاری نفوذی ثبت شده در این وزارتخانه بیش از 8 هزار مورد بوده است.

این موضوع خود نشان از دشواری آن مرحله دارد و همانگونه که پیامبر فرمودند:" یُوشِکُ الْأُمَمُ أَنْ تَدَاعَی عَلَیْکُمْ کَمَا تَدَاعَی الْأَکَلَةُ إِلَی قَصْعَتِهَا، فَقَالَ قَائِلٌ: وَمِنْ قِلَّةٍ نَحْنُ یَوْمَئِذٍ؟ قال: لا. أنتم یومئذ کثیر، ولکنکم غثاء کغثاء السیل".

داعش در واقع دستان حمایت شده از سوی آمریکاست، داعش ادامه مسیر القاعده است و القاعده ساخت آمریکاست. از داعش در واقع تمام کشورهای منطقه‌ای از جمله عربستان سعودی و قطر حمایت می‌کردند. آنها از جبهه النصره نیز حمایت می‌کردند.

این کشورها برضد ما توطئه کردند. درسال 2014 نیروهای داعشی که از مرزهای سوریه وارد خاک ما شدند در واقع یک سوم نیروهای داعش بودند. زمانیکه به موصل رسیدیم چیزی در حدود 4 تا 5 هزار نیروی عربی و برخی از تابعیت‌های خارجی قفقازی و چچنی حضور داشتند، آنها بودند که سازماندهی عملیات عراق را برعهده داشتند.

هدف از این عملیات بیشتر جنگ مذهبی بود، آنها سعی داشتند نمادهای تشیع را در عراق نابود کنند، سعی کردند تمام عتبات عالیات و مقدس را ویران کنند، برنامه آنها کوچاندن و آواره کردن شیعیان در عراق بود و برنامه داشتند شیعیان را از بغداد به سمت مرزهای عراق با ایران کوچ دهند.

اما این طرح آنها به برکت نام حضرت محمد وخاندان حضرت محمد و با همت غیور مردان و به برکت خون شهیدان، این تهدید را به پیروزی مبدل کردیم، البته در تحقق این پیروزی بزرگ عواملی دخیل بودند.

3 عامل پیروزی عراق بر داعش

من سه عامل را بر می‌شمارم، نخست فتوای تاریخی امام سید سیستانی است. مساله دوم گردان‌های مقاومت بودند؛ این گردان‌های مقاومت به مثابه ستون مهره‌های بدن انسان بودند که گوشت آن را پوشانده و گردان‌های مقاومت با پیوستن گروه‌های داوطلب و مجاهد قدرت چند برابری یافتند.

عامل سوم جهوری اسلامی ایران بود، حمایت‌های مبارک ایران که به صورت پلی هوایی برای حمایت و پشتیبانی از مجاهدان صورت گرفت، باعث این پیروزی شد.

منظورم از جمهوری اسلامی ایران همان سپاه پاسداران و نیروهای حزب الله است. به صراحت می‌گویم در کمربندی بغداد خون‌های ما باهم آمیخته شد، ما در کمربندی بغداد نبرد کردیم. فاصله زمینی تا کاظمین 21 کیلومتر بود، امام فاصله هوایی بیش از 13 کیلومتر نبود. موشک‌ها و خمپاره‌های آنها به اطراف مرقد امام موسی بن جعفر اصابت می‌کردند و زمانی که نبرد ما از بغداد به سامراء کشیده شد، ما تنها 13 کیلومتر تا کاظمین فاصله داشتیم.

داعش یک تهدید بود، تهدیدی بسیار بزرگ. در آن زمان حدود چهار استان عراق در معرض خطر سقوط قرار داشت، که اولین آنها سامراء بود. این منطقه در معرض خطر سقوط قرار داشت. بعدی استان دیالی بود و حتی بغداد هم در معرض خطر سقوط قرار داشت، چرا که داعش به ورودی‌های این شهر رسیده بود. بغداد به صورت روانی سقوط کرده بود، ولی به صورت نظامی خیر، حتی کربلا و نجف نیز در معرض تهدید سقوط قرار داشتند.

در سایه چنین شرایطی بود، که هریک از برادران مجاهد و رزمنده و نه تنها نیروهای جنگاور بلکه داوطلبان و کاروان‌های حسینی و با دعای مردم بود که این لیست‌های داوطلبان پر شدند و ما این چنین بود که این پیروزی بزرگ را رقم زدیم.

پسمانده‌ها و آثار داعش باقی خواهد ماند، حتی برای چندین سال باقی می‌ماند. نبرد نظامی ما با داعش به پایان رسیده است، اما نبرد امنیتی هنوز هم ادامه دارد و تصور می‌کنم این نبرد تا 5 سال آینده نیز ادامه یابد.

70 هزار داعشی اکنون در عراق پراکنده‌اند

آنها هم اکنون هسته‌های خفته دارند، براساس آمار و ارزیابی آمریکایی‌ها و دولت عراق در منطقه بین سوریه و عراق شمار داعشی‌ها تا پایان سال 2017 و اطراف لبنان 250 هزار نفر است. سهم ما از این تعداد در حدود 100 تا 150 هزار تن از آنان بوده، ما در این نبرد نتوانستیم 100 هزار نفرشان را بکشیم یا دستگیر کنیم، شاید توانستیم 10 هزار نفرشان را بکشیم، و شمار زخمیان آنها هم 10 هزار نفر بود و دولت عراق شاید در حدود 10 هزار نفرشان را بازداشت کرد، اما اکنون در واقع بیش از 70 هزار نفرشان پخش شده‌اند و بخشی از آنها اماکن سابق خود را تغییر دادند، از این رو هسته‌های خفته آنها اکنون بسیار است.

من اکنون به عنوان مسئول سازمان الحشد الشعبی در موصل می‌گویم، شمار کسانی که حکم جلبشان صادر شده تاکنون بیش از 51 هزار نفر است، اما شمار آنها در موصل که جمعیت این منطقه بیش از 4 میلیون نفر است، بیش از 100 هزار نفر است، مقامات قضایی عراق حکم جلبشان را خواستار شده‌اند.

این رقم در مقایسه با مساحت موصل و شمار جمعیت آن در واقع رقمی اندک به شمار می‌آید، از این رو معتقدم نبرد کماکان ادامه دارد، ما اکنون در موصل روزانه انبارهای سلاح را کشف می‌کنیم، چند روز پیش ما بیش از 5 عدد کمربند انتحاری کشف کردیم. تا به امروز در موصل تونل کشف می‌کنیم، حتی در برخی از منازل انبار مهمات کشف می‌کنیم.

ما در موصل آزاد سازی را محقق ساختیم و همچنین در مناطق بسیاری این امر محقق شده، اما تاکنون پاکسازی واقعی محقق نشده است.

هم اکنون ما به عنوان گروه‌های مقاومت و نیروی الحشد الشعبی معتقدیم امسال سال هماهنگی و سازماندهی است. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: ما از جهاد اصغر فارغ شدیم و اکنون باید خود را برای جهاد اکبر مهیا کنید. من نبرد نظامی را جهاد اصغر می‌دانم و اکنون روند سازماندهی و آموزش مهم است. عراق همواره به محلی برای تاخت و تاز گروه‌های مختلف باقی خواهد ماند، تا زمانی که حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کنند. از این رو می‌بایست خود را آماده سازیم و کشورهای منطقه‌ای که میلیون‌ها دلار خرج کردند هرگز عراق را به حال خود رها نخواهند کرد.

آنها اجازه نخواهند داد ما طعم خرسندی و خوشحالی مربوط به پیروزی را برای مدت طولانی بچشیم و به طور حتم از بسیاری جنبش‌ها حمایت خواهند کرد. هم اکنون حزب بعث بعد از رها شدنمان از داعش در حال شکل گیری مجدد است. این حزب در حال سازماندهی داعش است، اکنون این گروه‌های موجود نظیر نقشبندی و جیش محمد و الراشدون همه این گروه‌ها بار دیگر شکل گرفتند.

این نیروها از ترکیه یا عربستان سعودی و یا از قطر در حال سازماندهی نیروهای خود هستند، از این رو ما معتقدیم نبرد طولانی خواهد بود. این مرحله آغاز کار است و آن چیزی که محقق شده تنها پیروزی نظامی بود. ما نبرد امنیتی طولانی در پیش روی خود داریم، نبرد ما در عراق پایانی نخواهد داشت، این نبرد از سال 2003 از زمان سقوط بت رژیم سابق تا به امروز ادامه دارد و اکنون تمام استان‌های ما هراز چندگاهی شاهد وقوع انفجار هستند و عملیات آدم ربایی و ترور در استان‌های ما وجود دارد.

در دیالی نبرد ما ادامه دارد، پیروزی ما در موصل یک پیروزی سست است، موصل اکنون با سه کشور هم مرز است، سوریه، ترکیه و اردن، مضافاً بر اقلیم کردستان ما همه روزه در موصل دهها قبضه سلاح را کشف و مصادره می‌کنیم. برخی از این تسلیحات از انبارهای داعش است و برخی هم معدوم شدند و برخی از این سلاح‌ها اکنون از اقلیم کردستان وارد شهر موصل می‌شود.

 

الحشد شعبی در زمان جنگ با داعش بسیار کارا و مفید بوده است اما با گذشت این مرحله برخی سیاستمداران به دنبال انحلال این نهاد یا ادغام آن در نیروهای مسلح هستند. نظر شما در این باره چیست؟

ابوآلا: الحشد الشعبی خواست ملت و امید علماست. الحشد الشعبی یکی از پاکترین نهادهای بوجود آمده در عراق در بعد از سقوط رژیم سابق تا به امروز است. یکی از مفیدترین نهادهای بوجود آمده بعد از سقوط صدام تا به امروز همین الحشد الشعبی است، از این رو ما نام آن را الحشد المقدس قرار داده‌ایم.

شان و منزلت الحشد المقدس به مانند شان و منزلت تمام دستگاه‌ها و نیروهای امنیتی و نظامی کشور است. هدف این نیروها دفاع از کشور و ملت عراق است. به موجب قوانین پارلمان عراق که من در آن زمان در پارلمان عراق حضور داشتم، فعالیت الحشد الشعبی قانونی است.

ما اکنون تنها برای الحشد الشعبی آیین نامه داخلی لازم را داریم، ما به قانونی نیاز داریم که در آن سلسله مراتب در الحشد الشعبی تعیین شود، از این رو تنها به سازماندهی نیاز داریم.

علما حفاظت از حشد شعبی را واجب شمردند

من از علما شنیدم که حفاظت از الحشد الشعبی یک امر واجب است و حتی برای حفاظت از آن تا 10 سال آینده هم سفارش کردند، چرا که تهدیدها کماکان پابرجا هستند. از این رو ما اکنون منتظر آموزش و سامان یافتن این نهاد هستیم. شمار نیروهای الحشد الشعبی 152 هزار نفر است، اما در قانون این شمار را 110 هزار نفر اعلام کرده‌اند، البته از ما خواستند تا شمار این نیروها کاهش یابد.

12 هزار نفر از این نیروها سنی و از عشایر هستند که در نبرد موصل به ما ملحق شدند، از این رو قانوناً شمار این نیروها به 122 هزار نفر رسید، اما بعد از آن از ما خواسته شد 30 هزار نفر را کاهش دهیم.

این 30 هزار نفر در آغاز سال جاری کاهش یافتند، ولی شمار 110 هزار نفر در قالب گردان‌هایی سازماندهی خواهند شد و در قالب سازمان الحشد الشعبی به وظایف خود ادامه خواهند داد.

سازمان الحشد الشعبی با فرماندهی کل نیروهای مسلح در ارتباط است و تمام آن کسانی که فریاد می‌زدند و خواستار تجزیه و تفکیک الحشد الشعبی بودند، نتوانستند آن را تجزیه کنند و کسانیکه از بیرون از مرزها هدایت می‌شدند و می‌خواستند تجزیه الحشد الشعبی را ببینند، نتوانستند این خواسته را محقق سازند.

ما در این راه خون دادیم، هیچ انسان عاقلی را نمی‌یابید که یک عامل قدرتی را در خود داشته باشد و بعد از مدتی بخواهد این عامل قدرت را از بین ببرد، این عامل قدرت از شرف و ناموس، میهن و ملت و کشور عراق حمایت کرد. از این رو به طور حتم الحشد الشعبی باقی خواهد ماند.

یکی از عواملی که باعث شده ما اکنون در عراق بتوانیم حضور داشته باشیم، همین مساله دفاع از الحشد الشعبی است. امروز ما در پارلمان 182 نماینده داریم که همه این نمایندگان در زیر گنبد پارلمان شیعی هستند. البته بخشی از این نمایندگان به قانون الحشد الشعبی رای ندادند، اما در مقابل برخی از نمایندگان سنی به این قانون آری گفتند چرا که کارایی و توانایی آن را در زمان آزاد سازی مناطق سنی نشین از لوث حضور داعش درک کردند، ما از نوامیس و منازل آنها حمایت کردیم از این رو آنها هم به نوبه خود از قانون حشد الشعبی حمایت کردند.

اما بخشی از نمایندگان شیعی به قانون الحشد الشعبی رای ندادند، از این رو ما اکنون در پارلمان عراق به گروهی نیاز داریم که از آنها حمایت کنند. این موضوع یکی از دلایلی بود که باعث شد ما هم در روند تحول سیاسی در عراق وارد عمل شویم. ما می‌خواهیم نمایندگانی در پارلمان حضور داشته باشند که خود از بطن این مقاومت مردمی هستند، رزمندگانی که جنگیدند و اکنون استعفا دادند و وارد روند تحول سیاسی در عراق شدند.

هم اکنون به موجب قانون اساسی عراق این اجازه به تمام کادر ارتش و نیروهای وزارت کشور عراق داده شده که در صورت استعفا از فعالیت‌های امنیتی و نظامی بتوانند در تحول سیاسی عراق مشارکت داشته باشند. الشحد الشعبی یک نهاد دولتی است و همان قانونی که برای نیروهای امنیتی و نظامی وجود دارد درباره ما هم صدق می‌کند.

الحشد الشعبی به عقیده من هر روز در حال قوی‌تر شدن است. این نیرو سربلند از این نبرد بیرون آمد، ما نبرد را با تجهیزات بسیار ساده شروع کردیم و امکانات زیادی نداشتیم. صدها شهید تقدیم کردیم، سلاح ما ساده بود و خودروهای ما وانت‌های بسیار ساده بودند، ما با چنین امکاناتی در این جنگ شرکت کردیم.

حشد یکی از پیشرفته‌ترین نیروهای نظامی در منطقه است

اکنون الحشد الشعبی یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی را دارد؛ تجهیزاتی که نیروهای امنیتی و نظامی دیگر از آن برخوردار نیستند. توان مهندسی ما هم اکنون شاید بتوان گفت نیرومندترین مهندسی نظامی نه تنها در عراق بلکه در کل منطقه از نظر دستگاه‌های امنیتی و نظامی است.

سرویس اطلاعات قوی داریم به گونه‌ای که تمام نهادهای دولتی گواهی می‌دهند سرویس اطلاعات الحشد الشعبی نیرومند است. ما قوی‌ترین اطلاعات را بر روی خاک عراق در اختیار داریم، نیروهای زبده و ویژه داریم و از پشتیبانی نظامی خوبی برخورداریم. توان ما در مقایسه با دستگاه نظامی عراق بی نظیر است.

ما نیامده‌ایم تا نقش ارتش را از آن بگیریم، برعکس ما نیروی موازی این ارتش هستیم، از این رو تاکید می‌کنم الحشد الشعبی باقی خواهد ماند و تمام صداهایی که برضد آن بلند شدند خاموش می‌شوند.

آنها خیلی پیش‌تر و در آن زمان که هنوز تهدید داخلی و خارجی وجود داشت می‌خواستند الحشد الشعبی را از کار بیندازند، آنها برای جلوگیری از ایستادگی الحشد الشعبی در برابر تهدیدهای خارجی از هر وسیله‌ای برای تجزیه آن استفاده کردند. حتی آمریکا خواست الحشد الشعبی را تجزیه کند، حتی کردها هم خواستند الحشد الشعبی تجزیه شود. کشورهای منطقه هم خواستار تجزیه الحشد الشعبی شده بودند و در راس آنها عربستان سعودی بود.

اما تمام این فریادها و تمام این کشورها با وجود هزینه اموال هنگفتی با هدف تجزیه الحشد الشعبی در تحقق این مهم ناکام ماندند. این در بخش تهدید خارجی است، ولی در بخش تهدید داخلی، بودند کسانی که سعی می‌کردند آن را آلوده نشان دهند و می‌گفتند این نیروها دولتی هستند؛ وابسته به ایران هستند و یا حتی می‌گفتند این نیروهای مرجعیت هستند.

تمام این توطئه‌ها به دلیل حکمت امام سید سیستانی و با حکمت تمام دست اندرکاران و عقلای ملت عراق نقش برآب شد. تاکنون الحشد الشعبی یکپارچه و متحد است؛ البته هستند برادران شیعی که نمی‌خواستند الحشد الشعبی به جایی برسد چرا که آنها خوب می‌دانند اگر الحشد الشعبی وارد رقابت‌های انتخاباتی شود، کرسی را از آنها خواهد گرفت. از این رو آنها این مساله را به نفع خود نمی‌دانند.

امروزه الحشد الشعبی کنترل مرزهای سوریه با عراق را در دست دارد، این مرزها 2400 کیلومتر طول دارند. امروز ما کنترل موصل را در دست داریم، مرزهای موصل ابتدا از کویر تا به کردستان تا به سد موصل می‌رسیم و بعد از زمار و سنجار می‌رسیم تا به تل صخور می‌رسیم، از تل صخور تا قائم ادامه می‌یابد؛ این مناطق را همه و همه الحشد الشعبی به دست دارد.

از این رو این مساحت‌ها وسیع هستند، از خانقین و دیاله نیز در دست الحشد الشعبی قرار گرفته و تا حدیثه در دست ماست. الحشد الشعبی نیروی طایفه‌ای نیست، چرا که امروزه برادران سنی و ایزیدی و مسیحی و از تمام طایفه‌ها به عضویت الحشد الشعبی در آمده‌اند. از این رو الحشد الشعبی یک نیروی شیعی نیست، این نیرو برای تمام عراقی‌هاست و از تمام گروه‌های عراقی در آن خدمت می‌کنند.

 

 چه برنامه‌هایی برای بعد از انتخابات و ورود به پارلمان دارید؟

ابو آلا: در موضوع ائتلاف الفتح ما با خون شهدا عهد بستیم که پرچم عراق را بر زمین نگذاریم، ما عهد بستیم از حقوق ملت دفاع کنیم، خواه این دفاع نظامی و در سنگر باشد و یا خواه نبرد سیاسی زیر گنبد سقف پارلمان باشد. در هر صورت می‌خواهیم از حقوق ملت و خواست ملت دفاع و حمایت کنیم.

نبرد با داعش و نبرد نظامی به پایان رسید و نبرد ما اکنون بیشتر امنیتی است. ما اکنون معتقدیم که ائتلاف الفتح برنامه دارد، ما توانایی لازم را داریم همانگونه که در نبرد در سنگر رزم به پیروزی رسیدیم و در این راه شهید دادیم، امروز به پاس خون آن شهیدان وارد کارزار سیاست شویم. از برخی از برادران می‌شنوم که الحشد الشعبی در حال سوء استفاده کردن از خون شهداست، اکنون شما یک حزب یا یک جریان را در دولت عراق نمی‌یابید که در داخل الحشد الشعبی یک گروه نظامی نداشته باشد.

مساله دیگر این است که ما برای هیچکس ناشناخته در عرصه سیاست نیستیم، سازمان بدر اساساً یک نهاد سیاسی است و در وزارتخانه‌ها فعال است. عصائب هم درعملیات سال 2014 شرکت کردند، اما در پارلمان عراق نماینده دارند، ما گردان‌های سید الشهداء در عملیات سال 2014 شرکت کردیم و نماینده در پارلمان داریم و بسیاری از شخصیت‌هایی که اکنون نامشان در فهرست فتح وجود دارد در گذشته در روند تحول سیاسی عراق حضور داشتند.

یعنی پیش از 2014 این یک موضوع و موضوع دیگر درباره ائتلاف الفتح این است که این ائتلاف که این همه علاقمند و این همه هوادار زیاد دارد همه به دلیل عملکردی است که داشته، ما قادر به حفظ تمامیت ارضی عراق شدیم.

از این رو ائتلاف الفتح مطمئاناً در زیر سقف پارلمان نیز همان کسانی که از تمامیت ارضی عراق حمایت کردند اکنون نیز در پارلمان هم از حقوق ملت مظلوم و محروم عراق و تمامیت ارضی این کشور حمایت خواهد کرد. ما گفتیم الحشد الشعبی یکی از پاک ترین نهادهایی بود که بعد از سال 2003 در عراق شکل گرفت، از این رو برای الفتح هم منزلت و شان بالایی در پارلمان عراق انتظار داریم.

این فهرست یکی از فهرست‌های پاک انتخاباتی است و البته فهرست‌های پاک دیگری هم هستند و انسان‌های مخلصی هم نامزد شده‌اند، آنها به صراحت از عراق حمایت و دفاع کردند. ما این بزرگواری آنها را فراموش نمی‌کنیم، این افراد از همان سال 2003 با فریادی که می‌زدند باعث خروج اشغالگران آمریکایی از عراق شدند و به این حمایت از عراق ادامه دادند.

در آن زمان که پارلمانی در عراق نبود و شوراها بودند ما شرکت نداشتیم چرا که اولویت ما حمایت از خاک عراق بود. از این رو حضورمان بتعویق افتاد و تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق حضورمان معوق ماند. اکنون نیز اگر در عراق جنگ و نبردی بود به طور حتم آن جنگ و نبرد برای ما در اولویت قرار می‌گرفت.

نخست وزیر آینده را فتح تعیین خواهد کرد

اما در خصوص موضوع و برنامه انتخاباتی فهرست الفتح باید بگویم، ما در جامعه عراق یک نظرسنجی برگزار کردیم، در دیالی، بغداد، نجف و ذی قار و در بیش از یک منطقه نظرسنجی انجام دادیم و از نظر و ایده و خواست ملت عراق در این مناطق مطلع شدیم. در این نظرخواهی در سال‌های 2014 و 2015 اولویت مردم تحقق امنیت و ثبات و آرامش بود، اما اکنون خواسته‌ها فرق کرده و می‌خواهند با فساد مبارزه شود، می‌خواهند اوضاع اقتصادی بهبود یابد و تامین اجتماعی اجرا شود، افراد به دنبال مسکن و بهداشت و درمان و آموزش هستند. این نیازها و خواسته‌ها بدیهی و عادی هستند، این خواسته هر انسان عراقی و هر ساکن کشور است.

عراق کشوری بسیار ثروتمند است، اما به دلیل جنگ‌ها و مشکلاتی که با آن رو به رو شد، به این وضعیتی که به آن دچار شده‌ایم رسیدیم. معتقدم فهرست الفتح بسیاری از روندهای سیاسی عراق را اصلاح خواهد کرد، همانگونه که در میدان جنگ آثار خوبی گذاشتیم در سیاست هم نقش خود را به درستی ایفا خواهیم کرد، ما رقابت خوبی خواهیم داشت ما نخست وزیر معرفی نمی‌کنیم بلکه نخست وزیر را به خواست خداوند ما تعیین می‌کنیم.

 

نگاه مرجعیت به حضور حشد در عرصه انتخابات رو چطور ارزیابی می‌کنید. مرجعیت درباره حمایت یا عدم حمایت از حشد موضع واضحی ندیده‌ایم بلکه گفته‌اند از خون‌های شهدا نباید استفاده سیاسی شود. نظر شما در این باره چیست؟

ابو آلا: معتقدم امام سید سیستانی سوپاپ اطمینان به شمار می‌آید، نه تنها برای فعالیت‌های سیاسی بلکه سوپاپ اطمینان برای تمام عراق است. او عملاً از وحدت و تمامیت ارضی عراق حمایت کرد. در نگاه به وضعیت تاریخی عراق و در نگاه به فتواهای صادره از او بخصوص در روز جمعه نظر سید سیستانی بسیار واضح بود، ما مطلب صریحی که امام سید سیستانی در آن به عدم مشارکت الحشد الشعبی در انتخابات اشاره داشته باشد دریافت نکردیم، اما در هفته پیروزی او سفارش کرد آنهم از زبان شیخ عبدالمهدی کربلایی وکیلش که خدا حفظشان کند، شنیدیم که گفت شخصیت‌هایی که تابحال در روند سیاسی عراق شرکت نداشتند از حضور در الحشد الشعبی به عنوان ابزاری استفاده نکنند تا این دستگاه مقدس بدنام نشود.

اکنون نیز برادرانمان که در الفتح هستند و در الحشد الشعبی بودند پیش از الحشد الشعبی در روند تحول سیاسی عراق حضور داشتند. برخی در شوراهای استانی بودند و برخی حتی نماینده پارلمان بودند، برخی هم نمایندگان پارلمان در دولت گذشته عراق بودند، یعنی در سال 2009 نماینده بودند.

بنابراین تمام این برادرانی که اکنون در ائتلاف الفتح هستند برادران تازه کاری در عرصه سیاست نیستند. یکی از افراد در گردان‌های سید الشهداء بود، فالح الخزعلی معاون جهادی این گردان از سال 2014 نماینده پارلمان عراق است، در پارلمان هم که مشغول فعالیت بود اگر کسی می‌خواست وارد جبهه‌های نبرد شود، از حضور در پارلمان در آن مدت مرخص می‌شد. همانگونه که حاج ابو حسن العامری چنین کرد، حاج حسن سالم نیز همچنین و شیخ عدنان الشمامی چنین کرد، سخنگوی رسمی ابوجعفر الاسدی همچنین و حاج فالح الاسدی نیز به همین منوال عمل کرد، او خود را وقف خدمت و دفاع از عراق کرد.

بنابراین از سوی مرجعیت در این باره به صراحت مطلبی بیان نشده است، فکر می‌کنم از این سخنان دیگر برادران در گروه‌های سیاسی دیگر قصد داشتند به نحوی بهره برداری کنند و در رقابت‌های انتخاباتی به نفع خود استفاده کنند، تا از شانس پیروزی ائتلاف الفتح کاسته شود.

اما اکنون ما معتقدیم شانس ائتلاف الفتح در این انتخابات بسیار زیاد است، ما به برکت دعای امام سید سیستانی زندگی می‌کنیم.

 

مرجعیت درباره رای دادن به کسانیکه در گذشته بوده‌اند سخنی دارند که "آزموده را آزمودن خطاست". بر این اساس افراد جدیدی باید وارد عرصه انتخابات شوند. نظر شما در این باره چیست؟

ابو آلا: این بخش بله یک سخن واقعی است و از امام سید السیستانی صادر شده است، اما همه آزموده‌ها بد نیستند و ما نمی‌توانیم انسان موفق را نادیده بگیریم. در روند سیاسی افراد بسیاری موفق بوده و هستند، این افراد صدایشان در دفاع از عراق و ملت عراق و حمایت از الحشد الشعبی بوضوح شنیده شد. آنها از گردان‌های مقاوت حمایت کردند و خواستار پایان اشغالگری آمریکا شدند، آنها مخالفت خود را با هرگونه دخالت خارجی اعلام کردند.

 منظور از آزموده را آزمودن خطاست، آزموده فاسد است، منظور کسانی هستند که خون این ملت را مکیدند و از رنج ملت نکاستند. این قبیل افراد را حتماً نباید بار دیگر آزمود، این دسته از افراد جز دردسر و مشکل برای ما چیزی نخواهند داشت.

اما کسانی که با اخلاص حضور دارند و حتی آنها را در جبهه‌های نبرد دیدیم و صدای آنها را زیر سقف پارلمان در مطالبه حقوق دیدیم این دسته از افراد موفق هستند و به طور حتم ملت عراق این افراد را بار دیگر بر می‌گزیند.

 

برخی جریانات بر همین مبنای سخنان آیت الله سیستانی افراد جدیدی را وارد لیست کردند که شامل کمونیست‌ها و لیبرال‌ها می‌شود. نظر شما در این باره چیست؟

ابو آلا:به طور حتم هر جریانی دیدگاه خاص به خود را دنبال می‌کند، بسیاری اکنون در مساله تکنوکرات پیشگام شده‌اند. در موضوع تکنوکرات مردان حرفه‌ای حضور دارند آنها به دنبال مردان حرفه‌ای هستند که می‌توانند به عراق خدمت کنند، فرقی نمی‌کند کمونیست باشد یا لائیک فرقی نمی‌کند. مهم این است که این افراد باید حرفه‌ای و کاری باشند.

این واقعیت جامعه عراق است، بسیاری تکنوکرات هستند و اکنون در سیاست حضور دارند. بسیاری از این افراد فعالیت‌های خوبی داشتند. چرا بیاییم و همه کسانی که در تحول عراق و دفاع از عراق و حفظ تمامیت ارضی و اتحاد ملت سهیم بودند را تغییر دهیم؟ انسان‌هایی هستند که موفق بودند من گفتم انسان‌های موفق را نباید تغییر داد.

حتی وقتی می‌گوییم آزموده را آزمودن خطاست، حاج ابوحسن العامری یک آزموده است، در این بین حاج فلاح الخزعلی نیز چنین است. ما هم این را می‌گوییم بسیاری هم هستند که موفق ظاهر نشدند، از این رو به طور حتم کسانی را که انتخاب کردیم و در این مدت حتی حضور نداشتند و به نام ملت حرفی نزدند یعنی در چهار سال حتی یکبار هم در صفحه تلویزیون او را ندیدم، بنام ملت چیزی بگوید و حتی در جلسات پارلمان هم حضور نداشت و غیبتش از حضورش بیشتر بود، به طور حتم ملت عراق چنین اشخاصی را برای بار دوم تجربه نخواهند کرد.

 

مدتی پیش سخنی از سفیر آمریکا منتشر شد که نزد برخی اهل سنت عراق گفته بود، الان وقت بازگشت شما به قدرت است. نظر شما درباره نقش کشورهای خارجی در عراق چیست؟

ابو آلا: اولاً نقش آمریکا و نقش عربستان سعودی همواره بسیار منفی بوده است. در همه انتخابات عراق نقش منفی داشته‌اند، در تمام روند دمکراسی سیاسی در عراق بعد از سرنگونی صدام نقش این دو کشور در عراق منفی و زیانبار بوده است. این دو کشور جز بلا و مصیبت برای ما ارمغانی نداشته‌اند.

مساله دوم این است که عربستان سعودی بیش از 28 میلیارد دلار را برای تجزیه و از بین بردن الحشد الشعبی در عراق هزینه کرد، حتی برای تجزیه ائتلاف الفتح هم هزینه کردند. در هر عشیره و قبیله‌ای در عراق، عربستان سعودی برای انتخابات از یک نفر در برابر دیگری حمایت کرد، تا از این طریق آرای مردم را پراکنده سازد. عربستان این روند را تنها با شیعیان اجرا نکرد بلکه با خود سنی‌ها هم اجرا کرد.

سعودی ها خود گفتند ما باعث آمدن الحشد الشعبی شدیم و در این باره به صراحت سخن گفتند، این را به صورت ویژه و براساس اطلاعات خود به شما می‌گویم، گفتند: "علت هم این بود که ما داعش را بوجود آوردیم و الحشد الشعبی یک اتفاق طبیعی از سوی عراقی‌ها برای مقابله با داعش بود".

امروز الحشد الشعبی به فضل حمایت و فتوای امام سید سیستانی و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران و حزب الله بسیار نیرومند است. اکنون که در این عرصه شکست خورده‌اند، وارد کارزار رقابت‌های انتخاباتی عراق شده‌اند، در روند سیاسی عراق هم هزینه کردند.

آنها مکر کردند و مکر می‌کنند ولی در این میان از مکر خداوند غافل هستند. در بخش سیاسی ما بیش از 208 جریان سیاسی در عراق داریم، شیعیان در این بین 46 جریان دارند، در این 46 جریان شیعی و سنی در کنار هم هستند، باقی جریان‌ها یعنی در حدود 150 جریان سیاسی همگی سنی هستند.

شمار سنیان مشخص است، آنها با این کار در عمل آرای سنی‌ها را هم تجزیه و پخش کردند، عامل تمام این مسائل عربستان سعودی است، عربستان سعودی برای تمام عراق و تمام گروه‌های عراقی خیر و صلاح نمی‌خواهد.

عربستان سعودی نه شیعی می‌شناسد نه سنی نه کرد و نه ترکمان و نه مسیحی و نه یزیدی و نه صائبی و نه هیچ چیزی دیگر، تمام هر 150 جریان باقی مانده همه سنی هستند و از سوی سنی‌ها حمایت می‌شوند، این مساله باعث پخش شدن آرای آنها هم خواهد شد، بنابراین اکنون در عراق بیش از 208 جریان سیاسی وجود دارد.

ما به عنوان ائتلاف الفتح معتقد هستیم که این ائتلاف فراطایفه‌ایست، با ما سنی‌ها هم شریک هستند، کسانی در بین ما حضور دارند که علاوه بر سنی بودنشان در دفاع از عراق هم مشارکت داشتند و خون ما با خون آنها در میادین دفاع از عراق آمیخته شد، در بین ما در ائتلاف الفتح مهندسین، پزشکان، متخصصان و افراد موفق جامعه و بزرگان عشایر و افراد ریش سفید همه در فهرست الفتح حضور دارند.

 

پیش بینی شما از نتیجه انتخابات و اقبال عمومی چیست؟

ابوآلا: فهرست الفتح عملکرد دارد و سازمانی نیست، قانوناً اعضای فهرست الفتح در تدوین قانون اساسی در بیش از یک دوره حضور داشته‌اند، اما سازمانی نیست، جریان الحکمه سازماندهی دارد، جریان صدر بنام سائرون هم سازماندهی شده است. النصر هم البته هوادارانی دارد و پیروزی‌هایی را هم محقق کرد.

اما علاوه بر این دولت کنونی نیز در دست این جریان است، یعنی در پس ائتلاف النصر دولت قرار گرفته است، البته ائتلاف الفتح هم هواداران خودش را دارد، اما بخش اعظم محبوبیت را جریان الفتح دارد.

مردم به کسانی احساس نزدیکی بیشتری دارند که در میدان نبرد کارایی آنها را تجربه کردند و دیدند چگونه خون خود را نثار کردند، آنها وفاداری خود به این میهن را به همه نشان دادند. مردم در عراق دوستدار افراد قوی و شجاع و بزرگوار هستند.

تواضع و خویشتنداری، محبوبیت می‌آورد، از این رو ما معتقدیم که محبوبیت فهرست الفتح در راس قرار دارد. البته تاکنون چنین است و ممکن است ظرف 10 روز آینده مسائل غافلگیر کننده‌ای حاصل شود، اما تا این لحظه شمار هواداران ائتلاف الفتح بیشتر است. ما از 45 روز گذشته فعالیت‌های خود را شروع کردیم و در ماراتن‌های انتخاباتی رقابت کردیم، این دستاوردهای بزرگ سیاسی را تاکنون محقق ساختیم. میزان هواداران الفتح بیشترین است.