به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه امروز در جریان سخنرانی خود در مراسم رژه به مناسبت هفتادوسومین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم، «رژه پیروزی» تاکید کرد که جنگ همواره چالشی برای زندگی انسانها بوده و در روسیه به خوبی به جدی بودن این تهدید که پیش روی همه جهانیان قرار دارد، آگاه هستند.

پوتین گفت: «ما خاطرات تلخ و درسهای تاریخی زیادی از دو جنگ جهانی یاد گرفته ایم که به ما اجازه نمی دهد کورکورانه و با خودخواهی، عدم تحمل، ملی گرایی تهاجمی و ادعای منحصر به فرد بودن، چالش جدیدی را برای جهان بوجود آوریم. ما به خوبی به جدی بودن این تهدید واقفیم.»

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد، ضروری است که همه کشورها بدانند که صلح بسیار شکننده است و برای تقویت ثبات لازم است تا همه تلاش کنند، به حرفهای یکدیگر گوش بدهند، به هم اعتماد داشته و به یکدیگر احترام بگذارند. وی اعلام کرد که روسیه همواره برای گفت‌وگو به منظور تقویت ثبات و امنیت در جهان آماده است و از مشارکت سازنده و برابر به خاطر رسیدن به توافق و آرامش و پیشرفت جهان، استقبال می کند.

ولادیمیر پوتین همچنین یادآور شد: «این دقیقا اتحاد جماهیر شوروی بود که نتیجه جنگ جهانی دوم را تعیین کرد، ولی اکنون برخی تلاش می کنند این مسئله را نادیده گرفته، حقایق آن را تحریف و اعتبار قهرمانان آن را به فراموشی بسپارند، البته روسیه اجازه نخواهد داد که چنین کاری صورت بگیرد.»

به همین دلیل، وی این مسئله را وظیفه همه مردم روسیه دانست که یاد و خاطره مبارزین جنگ جهانی و نظامیانی که با رشادت در جبهه‌های نبرد جنگ جهانی دوم، جان خود را برای زندگی و صلح دیگران فدا کردند، گرامی بدارند.

رهبر روسیه ابراز اطمینان نمود که همه در روسیه افتخار می کنند که ملت شوروی در مقابل دشمنان متجاوز سر فرود نیاورده و مانند برخی کشورها، مهر خفت اشغال، توافق زیرکانه یا همکاری مستقیم با نازیسم را به پیشانی خود نزدند.

پوتین یادآور شد که این دقیقا نیروهای شوروی سابق بودند که پیروزی تعیین شده در مسکو و استالینگراد را بدست آورده، محاصره لنینگراد را شکسته و توانستند پایتخت‌های اروپایی را از دست نیروهای نازی آزاد کرده و با هجومی بموقع برلین را تحت کنترل خود درآورند. وی افزود: «در آن زمان اصلا مهم نبود که ملیت یا اعتقاد افراد چه بود، قبل از جنگ در کدام جمهوری زندگی می کردند، همه فقط برای آزادی میهن جنگیده و تا آخرین قطره خون خود ایستادگی نمودند و به همین دلیل کهنه سربازان جنگ جهانی دوم، اکنون نیز مظهر مقاومت و همبستگی ملت روسیه بوده و باعث افتخار همه و الگویی برای همه نسلها هستند.»

لازم به ذکر است که رژه بزرگ نظامی در شهر مسکو به مناسبت سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم که در روسیه به «جنگ بزرگ میهنی» شهرت دارد، پایان یافته است. در این رژه 13 هزار نیروی نظامی، 150 دستگاه تسلیحات نظامی سنگین و 75 دستگاه پرنده (شامل هواپیما و بالگرد نظامی) شرکت داشتند.