به گزارش پارس نیوز، 

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان در پی خروج آمریکا از برجام با بیان اینکه ما ظرف چند هفته آینده ضمن مذاکره با کشورهای اروپایی، روسیه و چین، رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم، اظهار کرد: اگر در پایان این مدت کوتاه به این نتیجه برسیم که با همکاری پنج کشور عضو برجام می‌توانیم به هر آنچه که منافع ملت ایران بوده برسیم، علی‌رغم حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ، برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به سمت ثبات در منطقه قدم‌های خود را برداریم. ولی اگر دیدیم که چنین نیست من در گفت‌وگویی با مردم کشورمان ایران موضع‌مان را به اطلاع آنان خواهم رساند .

سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در پی تصمیم ترامپ برای خروج از برجام اعلام کردند: ما در کنار یکدیگر بر تعهد خود در قبال ادامه برجام تاکید می‌کنیم، این توافق برای امنیت مشترک ما مهم باقی می‌ماند. ما این موضوع را یادآوری می‌کنیم که برجام به اتفاق آرا در قطعنامه 2231 شورای امنیت به تصویب رسید.

آنها بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کردند که «ایران همچنان به محدودیت‌های مشخص شده در برجام و مطابق با تعهدات خود در چارچوب توافق منع تسلیحات اتمی قائل است. این جهان در نتیجه این رویداد جایی امن‌تر است از همین رو ما سه کشور اروپایی همچنان در برجام باقی خواهیم ماند.»

سه رهبر اروپایی به آمریکا هشدار دادند: از اقداماتی برای مانع تراشی در اجرای برجام توسط سایر جناح‌ها بپرهیزد.

این در حالی است که پیش از این در سال‌های گذشته که تیم مذاکره کننده ایران با سه کشور اروپایی درباره موضوع هسته‌ای مذاکره می‌کرد در نهایت طرف اروپایی نتوانست بر قامت خود بایستد و اعلام کرد که حضور آمریکا در این مذاکرات ضروری است و در اصل طرف ایران، آمریکاست.

با این حال همانگونه که در ابتدای مذاکرات ایران و ۱+۵ مقام معظم رهبری در حالی مجوز مذاکرات و نرمش قهرمانانه را صادر کردند که با بی‌اعتماد دانستن آمریکا، این مذاکرات را به نوعی اتمام حجت با غرب و گامی داوطلبانه از سوی ایران برای اعتمادسازی دانستند اکنون باید دید که اروپایی‌ها نسبت به این نقض توافق بین المللی هسته‌ای ایران می‌تواند روی پای خود بایستد یا در تاریخ ثبت خواهد شد که شش کشور به اصطلاح بزرگ جهانی پایبندی به تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی را تاب نیاوردند.

اما این که بدون برجام آینده کشور به چه سمتی پیش خواهد رفت باید به اظهارات روحانی مبنی بر این که «به سازمان انرژی اتمی دستور داده است که در صورت نیاز غنی‌سازی صنعتی را بدون محدودیت آغاز کند» و همچنین به سخنان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان توجه کرد که صبح روز سه‌شنبه گفت: اگر ترامپ دست به اشتباه برهم زدن برجام بعنوان یک دستاورد جهانی بزند یقینا در شرایط بدتری مجبور خواهد شد حقوق مردم ایران را بپذیرد .

و ختم کلام آن که «همان‌طور که قبلاً هم گفته شده، دوران « بزن دررو» گذشته است و آن‌ها ممکن است شروع‌کننده باشند اما پایان کار دست آن‌ها نخواهد بود . »