به گزارش پارس نیوز، 

«جمال خاشقچی» روزنامه نگار و نویسنده سرشناس عربستانی در توئیتی نوشت: نتیجه انتخابات پارلمانی در لبنان شکست عربستان و پیروزی ایران در منطقه بود.

خاشقچی افزود: نتیجه انتخابات لبنان نشان داد که تمام تلاش های ریاض برای کاهش نفوذ ایران در منطقه شکست خورده است.

وی در توییت خود به حکام سعودی توصیه کرد: وقت آن فرا رسیده تا در برنامه ریزی و ائتلاف های خود نه تنها در لبنان که در کل منطقه بازنگری کنید.

در انتخابات پارلمانی لبنان که روز یکشنبه (16 اردیبهشت ماه) برگزار شد، سه میلیون و 764 هزار و 483 لبنانی واجد شرایط برای شرکت بودند؛ در این انتخابات 583 نامزد در قالب 77 لیست برای تصاحب 128 کرسی حضور داشتند. 

این انتخابات پارلمان لبنان در شرایطی برگزار شد که نمایندگان فعلی این پارلمان در سال 2009 یعنی 9 سال قبل به آن راه یافته بودند و در واقع انتخابات کنونی با 5 سال تاخیر برگزار شد.

نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات حکایت از آن دارد که حزب الله و متحدانش توانسته اند کرسی های زیادی را کسب کنند.

گفته می شود که آنها توانسته اند بیش از نیمی از کرسی های پارلمان لبنان را از آن خود کنند.

لبنان دارای نظامی پارلمانی است و ترکیب این نهاد آرایش دولت آینده این کشور را نیز تعیین خواهد کرد. 

بر اساس قانون انتخابات لبنان که بر اساس الگوی نسبیت تدوین شده، مردم به لیست های انتخاباتی رای می دهند و هر لیست بر اساس میزان آرای بدست آمده در پارلمان کرسی خواهد داشت. 

کرسی های پارلمان لبنان بین طوائف مختلف لبنان در همه حوزه ها تقسیم بندی شده است. به صورت کلی نیمی از کرسی های پارلمان لبنان به مسیحیان و نیمی دیگر به مسلمانان تعلق می گیرد.