به گزارش پارس نیوز، 

حدود هفت سال از شروع بحران سوریه و 9 سال از آخرین انتخابات لبنان می‌گذرد. حضور حزب الله لبنان در کنار ارتش سوریه شایعاتی در خصوص کاهش محبوبیت حزب الله را در پی داشت. به همین دلیل این انتخابات برای حزب الله لبنان جنبه حیثیتی نیز پیدا کرده بود. اخبار لبنان حکایت از این دارد که جنبش مقاومت اکثریت پارلمان را کسب کرده است.

انتخابات لبنان یک نظرسنجی واقعی از مردم لبنان بود که آیا مردم لبنان و به خصوص اهل سنت این کشور حزب الله در تحولات اخیر را در مقابل تروریست‌های تکفیری قلمداد میکنند و یا اسیر تبلیغات جبهه غربی شده و حزب الله را در حال مبارزه با مردم مسلمان و احتمالا اهل سنت این کشور می‌بینند. این انتخابات که اولین انتخابات بعد از بحران سوریه بود مقبولیت و محبوبیت حزب الله را به رخ کشید و پیام محکمی نه تنها در داخل این کشور که در منطقه و جهان داشت. در این بین پیروزی نامزد‌های اهل سنت حامی حزب الله نشان می‌دهد حنای عربستان حتی برای اهل سنت این کشور هم رنگی ندارد.

سعودی‌ها که در جبهه‌های مختلف سیاسی (گروگان گیری سعدحریری) و نظامی (فتنه سوریه و یمن و عراق) شکست خورده بودند اینبار در انتخابات‌های منطقه هم پیام مهمی را دریافت کردند. عربستان با پول پاشی سعی داشت تا آرای مردم را به نفع جناح مورد حمایتش خریداری کند هم نتوانست نتایج مورد نظر قبیله سعودی را حاکم کند. این انتخابات به خوبی نشان داد که چرا کشورهایی، چون عربستان سعودی و امارات حاضر به برگزاری انتخابات در کشور‌های خود نیستند و حتی از ایده انتخابات مردم فلسطین که در دنیا پراکنده هستند برای تعیین سرنوشت کشور فلسطین حمایت نمیکنند.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، آمار‌های اولیه و نتایج غیررسمی شمارش آرای انتخابات پارلمانی لبنان نشان می‌دهد جنبش مقاومت حزب‌الله و احزاب سیاسی متحد آن دستکم 67 کرسی از مجموع 128 کرسی پارلمان را به دست آورده‌اند.

سرهنگ «نفتالی بنت» وزیر آموزش رژیم صهیونیستی در اولین واکنش مقامات این رژیم به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی لبنان گفت: انتظار این نتیجه را داشتند.

بنت امروز در یک پیام توئیتری با بیان اینکه حزب‌الله مساوی لبنان است، نوشت: «نتیجه انتخابات لبنان، بر پایه محاسباتی که برای مدت‌ها داشتیم، رقم خورده است. حزب‌الله = لبنان».

احزاب متحد حزب‌الله شامل جنبش امل به رهبری «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان، جنبش مسیحی میهنی آزاد به رهبری «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور و سایر گروه‌ها و اشخاصی می‌باشند که سلاح مقاومت را سرمایه لبنان برای دفاع از خود می‌دانند.

چنانچه این نتایج در شمارش نهایی آرا تایید شود، جنبش مقاومت لبنان و حامیان آن اکثریت پارلمان را در اختیار خواهند گرفت. وزارت کشور لبنان اعلام کرده است نتایج رسمی انتخابات امروز دوشنبه اعلام خواهد شد.

انتخابات روز گذشته لبنان اولین انتخاباتی بود که طی 9 سال گذشته در این کشور برگزار می‌شد. آخرین انتخابات پارلمانی لبنان در سال 2009 برگزار شده بود و از آن زمان، برگزاری دور جدید انتخابات به دلیل اختلاف جریان‌های سیاسی بر سر نحوه برگزاری آن بار‌ها به تعویق افتاده بود.

نتایج غیررسمی انتخابات لبنان همچنین نشان می‌دهد جریان مورد حمایت عربستان و غرب به رهبری سعد حریری نخست‌وزیر این کشور تعدادی از کرسی‌های خود را نسبت به انتخابات قبلی از دست داده است. با این حال، طبق پیش‌بینی‌ها، حریری همچنان بخت اول کسب کرسی نخست‌وزیری لبنان است.

گفتنی است طبق قانون اساسی لبنان، سه جایگاه ارشد این کشور (شامل ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و ریاست مجلس) برای گروه‌های مذهبی عمده در نظر گرفته شده است؛ به این معنا که رئیس‌جمهور باید مسیحی مارونی باشد، نخست‌وزیر باید مسلمان سُنی باشد و رئیس مجلس نیز باید مسلمان شیعه باشد.

طبق گزارش رویترز، نامزد‌های سُنی حامی حزب‌الله نیز در شهرهایی، چون بیروت، طرابلس و صیدون که جزء پایگاه‌های اجتماعی اصلی جنبش المستقبل سعد حریری به شمار می‌روند، عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشته‌اند.

یکی از نامزد‌های پیروز مورد حمایت حزب‌الله، جمیل السید - رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی لبنان - است که روابط نزدیکی با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دارد.

انتخابات پارلمانی روز گذشته لبنان تحت قانون انتخاباتی جدید این کشور برگزار شد. در نظام انتخاباتی قبلی لبنان، حزبی که بیشترین آرا را در یک حوزه انتخابی به دست می‌آورد صاحب تمام کرسی‌های آن حوزه می‌شد، اما طبق قانون جدید لبنان، کرسی‌ها در هر حوزه به نسبت آرای احزاب توزیع خواهند شد.

همچنین طبق قانون انتخاباتی جدید لبنان، لبنانی‌های مقیم خارج از کشور نیز برای اولین بار توانستند در انتخابات شرکت کنند که همین مسئله پیش‌بینی نتیجه نهایی این انتخابات را کمی دشوارتر کرده بود.

پیش از این، کارشناسان و تحلیلگران سیاسی پیش‌بینی کرده بودند که حزب‌الله و متحدانش (جریان 8 مارس) با تعداد کرسی‌هایی بیشتر از گذشته از انتخابات پارلمانی لبنان بیرون خواهند آمد. در مقابل، کاهش آرای جنبش المستقبل سعد حریری نیز تقریبا قطعی به نظر می‌رسید و به گفته ناظران، تمام تلاش او در ایام انتخابات این بود که ریزش آرا را تا حدودی کمتر کند.