به گزارش پارس نیوز، 

نشریه تبلغاتی خارجی کره‌شمالی موسوم به "مئاری" گزارش داد تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن به رغم تلاش‌های دیپلماتیک پیونگ‌یانگ برای حل بن‌بست هسته‌ای اظهارات خصمانه ادامه‌دار مطرح می‌کند.

در این گزارش آمده است: نمی‌توانیم برای اقدام "بزدلانه" ژاپن و تقلایش در یافتن راهی برای زنده ماندن، تنها از طریق مانورهای خصمانه علیه کره شمالی کاری جز خندیدن انجام دهیم.

وزیر امور خارجه ژاپن اخیرا گفته است جامعه بین‌المللی باید تحریم‌ها و فشارها علیه کره‌شمالی را تا زمانی که پیونگ‌یانگ اقدام قاطعی در راستای خلع سلاح هسته‌ای انجام نداده است، حفظ کند.

انتقادهای کره‌شمالی از توکیو پس از آن بالا گرفت که گزارش‌هایی از تلاش‌ دولت شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن برای تصویب بیانیه‌ای با همین لحن از سوی رهبران کره‌جنوبی، ژاپن و چین حین نشست سه جانبه چهارشنبه در توکیو منتشر شد.

همچنین روزنامه حزب حاکم کارگر کره‌شمالی موسوم به "رودونگ سینمون" یکشنبه از ژاپن بابت "تقلا برای سوءاستفاده از تحولات دیپلماتیک کنونی" انتقاد کرد.

در سر مقاله این روزنامه آمده است: آنچه باید به یاد داشته باشیم این است که اگر رفتار منزجرانه‌ای همزمان با تکرار کلیشه قدیمی "تحریم‌ها و فشار" که اکنون دیده می‌شود، صورت داد هرگز نمی‌توان از سرنوشت یک انسان کنار گذاشته شده گریخت.

کره‌شمالی و ژاپن اخیرا سیگنال‌هایی از سازش نشان دادند. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی حین گفت‌وگو با رهبر سئول از تمایلش برای مذاکره با شینزو آبه سخن گفت. نخست‌وزیر ژاپن هم گفته است برای مذاکره با پیونگ‌یانگ و احتمال عادی‌سازی روابط و حل مساله ربایش اتباع ژاپنی توسط کره‌شمالی آمادگی دارد.