به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، حالت فوق العاده امنیتی و بسیج نظامی و اقدامات استثنایی برای حفظ امنیت در زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان سبب آماده باش هزاران نفر از نیروهای امنیتی و عناصر ارتش لبنان شده است.

این عناصر تدابیر مختلفی را برای ایجاد امنیت در زمان برگزاری انتخابات دنبال کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به توقف عملیات ساخت‌وساز در گوشه و کنار لبنان و جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌ها و کامیون‌ها و مسدود کردن کافه‌های شبانه و افزایش گشتی‌های پلیس و نیروهای امنیتی اشاره کرد. تمام این اقدامات برای کنترل امنیت در زمان برگزاری انتخابات لبنان انجام می‌شود.

این گزارش می‌افزاید یکی از تفاوت‌های امنیتی انتخابات سال 2018 با انتخابات برگزار شده در سال 2009 این است که درگیری‌های سوریه در آن زمان وجود نداشت. اما امروز ائتلاف‌های مختلفی در این کشور ایجاد شده و التهاب فرقه‌ای همچنان در آن وجود دارد. کشمکش‌ها و تهدیدها در سایه گسترش وسایل و سایت‌های ارتباط جمعی همچنان رو به افزایش است. علاوه بر این که پرونده‌ها و افشاگری‌های نامزدهای انتخابات ضد رقبای خود نیز همچنان ادامه دارد. با وجود تمام این شرایط ثبات امنیتی در کشور وجود دارد و تنها چند تخلف انتخاباتی در گوشه و کنار لبنان صورت گرفته است که از جمله آنها می‌توان به یک فقره قتل عمد مرتبط با انتخابات اشاره کرد که در شهر طرابلس لبنان اتفاق افتاده است. البته برخی تهدیدهای امنیتی ضد شخصیت‌های سیاسی مطرح شده که هشدارهای موجود در رابطه با آن ضعیف است.

الاخبار می‌افزاید که تاکنون اوضاع بر وفق مراد است، اما کشمکش‌ها و عصبیت‌ها می‌تواند تا هر لحظه که به انتخابات پارلمانی نزدیک‌تر می‌شویم افزایش پیدا کند.

طرح امنیتی نهاد المشنوق وزیر کشور و شهرداری‌ها با همکاری سرویس‌های امنیتی لبنان از امروز به اجرا گذاشته شده است.

چهار موسسه امنیتی لبنان تمام افراد خود را بسیج کرده و اقدامات امنیتی بی‌سابقه‌ای را در بخش‌های مختلف این کشور در دستور کار دارند. شاید بتوان گفت مأموریت اصلی بر دوش نیروهای امنیتی و ارتش است. موسسات امنیتی مسئولیت حفاظت از ورودی‌ها و داخل مراکز رای گیری را بر عهده دارد.

ارتش نیز ماموریت پیگیری تمام مشکلات و اختلالات به وجود آمده در خارج از مراکز رأی گیری را برعهده گرفته است.

بر اساس اطلاعات موجود حدود 19 هزار نظامی از نیروهای امنیتی در مراکز رای‌گیری مستقر می‌شوند. تمام مراکز موجود در شهرهای بزرگ زیر نظر یک افسر امنیتی اداره می‌شود و هر سه روستا نیز به یک افسر امنیتی سپرده شده است. بررسی اوضاع و تحولات خارج از مراکز نیز بخشی از مأموریت نیروهای امنیتی است که حدود 1000 نفر از نیروهای امنیت عمومی و 1500 نفر از نیروهای امنیت دولتی مأمور این کار هستند.

عناصری که محل مأموریت آنها در بیرون از مراکز انتخاباتی است، اجازه نزدیک شدن بیش از 60 متر به مراکز انتخاباتی را ندارند. این موضوع برای درگیر نشدن نیروهای ارتش و امنیتی با نامزدهای انتخابات است. دو اتاق عملیات بزرگ در فرماندهی ارتش و وزارت کشور لبنان مسئول نظارت بر تحولات امنیتی زمان انتخابات هستند.