به گزارش پارس نیوز، 

روزنامه "تاگس شاو" آلمان در مطلبی نوشت: در چند روز آینده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا احتمالاً به توافق هسته‌ای با ایران پایان می‌دهد. البته این چه مفهومی برای اروپا دارد؟ آیا اتحادیه اروپا می‌تواند همچنان برجام را نجات دهد؟

در ادامه این مطلب آمده است: اگر "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا از توافق اتمی با ایران خارج شود این مسئله از دو جنبه برای اتحادیه اروپا عواقب گسترده‌ای دارد؛ از یک طرف این یک ضربه سخت از طرف آمریکا به اتحادیه اروپا خواهد بود، چرا که اروپاییان همواره عاجزانه از ترامپ می‌خواستند که برجام را حفظ کند.

از طرف دیگر حالا یکی از شخصیت‌های بلندپایه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در برابر خبرنگاران در بروکسل هشدار می‌دهد که خروج از برجام همه چیز را بدتر می‌کند چرا که احتمالاً یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای را در منطقه به‌دنبال دارد.

از طرفی این مسئله کاملاً باز است که؛ آیا ایران بعد از عقب‌نشینی آمریکا از برجام همچنان خود را به این توافق پایبند احساس می‌کند؟

"الی گرانمایه"، کارشناس مسائل ایران در شورای روابط خارجی اروپا بر این باور است که اگر رئیس جمهور آمریکا تعلیق تحریمها علیه ایران را متوقف کند، در این صورت تجارت با ایران متوقف خواهد شد. این مسئله تأثیرات سریعی برای بخش‌های نفتی خواهد داشت.

در ادامه این مطلب آمده است که اروپاییان در هر حال نباید از هیچ تلاشی برای نگه داشتن بدون قید و شرط ایران در عرشه این کشتی دریغ کنند تا از این مسئله که ایران دوباره در ابعاد وسیع به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد جلوگیری کنند، بنابراین یک مسئله کاملاً واضح است که عواقب خروج از برجام خیلی مستقیم‌تر در اروپا احساس خواهد شد تا در آمریکا. آنچه برای همه صدق می‌کند مربوط به مسئله اختلافات در منطقه می‌شود.

"آنگلا مرکل"، صدراعظم آلمان هم هفته گذشته در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن بر تأثیر مستقیم بحران سوریه بر اروپا و آمریکا تأکید کرد.

سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس اخیراً تلاش کردند تا یک بار دیگر مزایای توافق هسته‌ای را به ترامپ بقبولانند. اگر این تلاش‌ها بی‌نتیجه باشد اروپاییان باید به تهران چیزی را ارائه دهند که بتواند آسیب‌های اقتصادی تحریم‌های جدید آمریکا علیه این کشور را کاهش دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار است در 12 ماه می (22 اردیبهشت ماه) تصمیم خود درباره ادامه تعلیق تحریم‌ها علیه ایران یا ازسرگیری آن و در نهایت خروج از برجام را اعلام کند.