به گزارش پارس نیوز، 

اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارشی نوشت: اتهام زنی بنیامین نتانیاهو علیه ایران نمی تواند واقعیت آشکار زرادخانه های اتمی رژیم اسرائیل را کمرنگ کند موضوعی که نخست وزیر این رژیم همواره از سخن گفتن در موردش طفره می رود.

'ریچل انسلی' از اعضای اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارشی با عنوان 'نتانیاهو: ایران در مورد سلاح هسته ای دروغ می گوید' افزود: نتانیاهو کمتر از دو هفته پیش از اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای ماندن یا خروج از برجام، اعلام کرد ایران تاکنون در مورد برنامه هسته ای خود دروغ گفته است. 

نتانیاهو در یک سخنرانی که در روز 30 آوریل منتشر شد، گفت: اسرائیل بیش از 100 هزار پرونده و تقریبا 180 دیسک حاوی مدارک بدست آورده که نشان می دهد ایران توانایی های هسته ای فراتر از برجام دارد. وی ادامه داد این اسناد را مرکز اطلاعات اسرائیل از یک ساختمان تاسیسات مخفی در تهران به دست آورده است.

خبرهای مربوط به فعالیت های هسته ای ایران در تهران ، موضوع تازه ای برای واشنگتن نیست. اما این بار نتانیاهو ادعا کرد که اسناد محرمانه اسرائیل نشان می دهد ایران برنامه هسته ای نظامی خود را توسعه داده و در مورد توقف فعالیت های ممنوعه، دروغ می گوید. 

باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، همراه با آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین در سال 2015 برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای، برجام را منعقد کردند. اما ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی خود و پیش از پیروزی در انتخابات، همواره از برجام به عنوان معامله ای احمقانه نام برده و خواهان خروج ایالات متحده از این توافق نامه بوده است. 

گرچه وی از زمان پیروزی همواره تهدید به خروج از برجام کرده اما در ژانویه 2018، طرح تمدید تعلیق تحریم های ایران را امضا اما به کنگره و متحدان آمریکا اعلام کرد چنانچه ضعف های این توافق برطرف نشود، تمدید دوباره در کار نخواهد بود. حال که به روز 22 اردیبهشت نزدیک می شویم و ترامپ در آن روز تصمیم خود برای ماندن یا خروج از برجام را اعلام خواهد کرد، ادعاهای تازه نتانیاهو ممکن است بر تصمیم رئیس جمهوری آمریکا تاثیر بگذارد.

در این میان 'ریچل برندنبرگ' کارشناس امنیت خاورمیانه در اندیشکده شورای آتلانتیک به بررسی ادعاهای نتانیاهو پرداخت و گفت: ادعاهای نخست وزیر رژیم اسرائیل دو چیزی را که ما قبلا نمی دانستیم، برای ما آشکار کرد: از جمله اینکه اسرائیل گنجینه ای از اسناد مربوط به برنامه هسته ای ایران به دست آورده و این باید به درستی بررسی شود.

دوم اینکه نتانیاهو موضوعی را مطرح کرده که ممکن است بسیاری از آن اطلاع و یا نسبت به آن تردید داشته اند و آن اینکه ایران قبلا در مورد برنامه هسته ای خود دروغ گفته است. همانطور که 'جیم متیس' وزیر دفاع آمریکا، هفته گذشته در کمیته خدمات مسلح مجلس سنا، گفت: ایران سعی در تقلب در برجام دارد. 

'باربارا اسلاوین' مدیر برنامه پیشگام ایران در اندیشکده شورای آتلانتیک نیز در این خصوص گفت: نتانیاهو سخنرانی خود در مورد ایران را با اعتماد به نفس کامل ارائه داد هر چند تمام حرف های او در مورد پیدا کردن اسنادی از فعالیت های مخفیانه هسته ای ایران موضوع جدیدی نیست. اما نتانیاهو این موضوع را فراموش کرد یادآوری کند و آن واقعیت آشکار زرادخانه های اتمی اسرائیل است که تل آویو همواره از سخن گفتن در موردش طفره رفته است. 

'آرون استین' عضو ارشد مرکز رفیق حریری برای خاورمیانه نیز در مورد ادعاهای اخیر نتانیاهو گفت: به سختی می توان چنین تصاویری را به فعالیت های هسته ای ایران ارتباط داد. به طور قطع ایران در بین سالهای 1985 و 2003 مشغول ساخت سلاح هسته ای بود اما تهران این فعالیت ها را پس از برجام در سال 2015 کنار گذاشته است. 

وی ادامه داد: تصاویر تنها جزئیات گرافیکی در مورد آنچه ما پیش از این نیز می دانستیم، ارائه می دهد و آن صرف هزینه های زیاد برای توسعه برنامه هسته ای و موشکی با توانایی حمل کلاهک هسته ای توسط ایران است. اما همه این موارد در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به تاریخ نوامبر 2011 نیز تایید شده است. حال آنکه برجام همه هزینه هایی که ایران برای ساخت بمب اتمی و موشک های قادر به حمل کلاهک هسته ای پرداخته بود را متوقف کرد و اکنون ایران با پایبندی به برجام دیگر به سوی این فعالیت ها گام برنداشته است. 

اندیشکده شورای آتلانتیک در سال 1961 در واشنگتن دی سی بنیانگذاری شد. تمرکز این اندیشکده بر روابط بین الملل است. این اتاق فکر به منظور همکاری بیشتر آمریکای شمالی با اروپا پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت. هم اکنون رئیس هیات مشاوران شورای آتلانتیک 'جان هاتسمن' است.