به گزارش پارس نیوز، 

نتایج مطالعه جدیدی در آلمان نشان داد علاقه‌مندی به شرکت در دوره‌های اسلامی در این کشور رو به افزایش است.

 نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد در حدود 54 هزار دانش‌آموز دبیرستانی در آلمان دروس اسلامی را می‌گذرانند، با این حال علاقه‌مندی به چنین دوره‎‌های 10 برابر این میزان است. به اعتقاد کارشناسان، دروس مذهبی دانش‌آموزان را به  اتحاد و مبارزه با افراط‌گرایی ترغیب می‌کند.

نتایج برگرفته از این پژوهش جدید که توسط بخش خدمات اطلاعاتی رسانه‌ای در این کشور صورت گرفت، حاکی از آن است که میزان ارائه دروس اسلامی در دبیرستان‌های آلمان کافی نیست.

بنا به آمارهای رسمی بدست آمده از 16 بخش آموزش و پرورش آلمان، اخیرا به حدود 54 هزار دانش‌آموز از 800 مدرسه در سرتاسر آلمان دروس اسلامی ارائه شده است که نشان‌دهنده افزایش چشمگیر آن نسبت به تعداد 42 هزار نفری است که دو سال پیش در چنین دوره‌های شرکت کرده بودند.

اگرچه این رقم رشد چشمگیری از خود نشان داده است اما همچنان نسبت به رقم 580 هزار دانش‌آموزی که علاقه‌مند به گذراندن چنین دوره‌های هستند، بسیار اندک است. این آمار براساس گزارش اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان در سال 2008 با عنوان «زندگی مسلمانان در آلمان»  بدست آمده است. با توجه به اینکه این بررسی پیش از موج رو به رشد ورود پناهندگان به آلمان صورت گرفته است، این رقم به احتمال زیاد بسیار بالاتر خواهد بود. هر چند ارقام دقیق مربوط به آن در دست نیست.

رالف سیلان، استاد مطالعات اسلامی معاصر در دانشگاه اسنابروک آلمان، در این باره گفت: کاملا مشهود است که برای برگزاری دوره‌های اسلامی تقاضای فراوانی وجود دارد. او در ادامه گفت: «آمار دقیق مربوط به متقاضیان این دوره‌ها در دست نیست. سوالی که در این جا مطرح می‌شود این است که ظرفیتی که ما برای برگزاری چنین دوره‌های در اختیار داریم چقدر است؟ ما باید بدانیم والدین دانش‌آموزان چه انتظاری دارند.»

او افزود: ارائه دروس مذهبی برای کودکان مسلمان در آلمان یک ایده کاملا جدید است. آموزشی مذهبی در آلمان دارای سه رکن اساسی شامل: خانواده، جامعه و مدرسه است. سیلان تأکید کرد که ایده آموزش دینی اسلامی صرفا یادگیری تفسیر قرآن نیست. اهداف درس‌های مذهبی به عنوان مکمل اهداف کلی نظام آموزشی به شمار می آیند.

در کشور آلمان تقریبا تمام سیاست‌های آموزشی در سطح ایالتی تعیین می‌شود و هر ایالتی رویکرد مجزای خود را در زمینه آموزش مذهبی دنبال می‌کند. برخی از ایالت ها اجازه ورود به کلیساها یا سازمان های مذهبی را می‌دهند، برخی دیگر همه چیز را از طریق دولت اداره می کنند. تنها دو شهر هامبورگ و برمن  درس های مذهبی واحد دارند که شامل ادیان مختلف است. در عین حال، در همه ایالت‌های شرقی آلمان، به غیر از برلین، دروس اسلامی در همه کلاس‌های مذهبی گنجانده نشده است.