به گزارش پارس نیوز، 

نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه با بیان این ادعا که روند آستانه با وجود پیشرفت‌های اولیه، اخیرا نتوانسته دستاوردهای مورد انتظار را به بار آورد، گفت این روند در معرض خطر قرار گرفته است.

 «استفان دی‌میستورا» نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه روز چهارشنبه مدعی شد که روند موسوم به «آستانه» در معرض خطر قرار گرفته است.

وی که در پایان کنفرانس «حمایت از سوریه و منطقه» در یک نشست خبری در بروکسل صحبت می‌کرد، گفت: «وظیفه‌ای که سه کشور برای خود در روند روند آستانه در نظر گرفته بودند، کاهش تنش بوده است. آن‌ها پارسال به این هدف رسیدند و داشتند پیشرفت بسیار زیادی می‌کردند. اما این اواخر به جای کاهش درگیری، افزایش درگیری را شاهد بوده‌ایم.»

دی‌میستورا ادامه داد: «ما همچنین در یک پرونده بسیار مهم، یعنی پرونده بازداشتی‌ها و افرادی که مفقود شده‌اند، که بیش از یک سال است منتظریم در روند آستانه به نتیجه برسد، هیچ چیزی شاهد نبوده‌ایم. بنابراین، به نظر من روند آستانه در معرض خطر قرار گرفته است و می‌دانم که من تنها کسی نیستم که اینطور فکر می‌کنم... مگر آنکه این کشورها تصمیم بگیرند که دوباره روی مسئله کاهش درگیری و بازداشتی‌ها، سخت کار کنند.»

روند آستانه فرایندی است که یک سال پیش با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه با هدف کاهش درگیری‌ها در سوریه و تسهیل یافتن راهکار سیاسی برای بحران، در شهر «آستانه» قزاقستان آغاز شد. 

دی‌میستورا در بخش دیگری از این نشست به کنفرانس «سوچی» که از سوی روسیه برای گفت‌وگو میان طرف‌های مختلف بحران سوریه تشکیل شده بود هم اشاره کرد و گفت: «نشست سوچی هم بسیار مفید بود و به طرح بسیار خوبی منجر شد. اما مسئله این است که هنوز پیامد آن را شاهد نبوده‌ایم و نتایج آن به ژنو منتقل نشده است.»

تدوین قانون اساسی جدید برای سوریه یکی از مهم‌ترین اهداف نشست سوچی بود. تدوین این سند به کمیته‌ای محول شده که در حال رایزنی با طرف‌های مختلف و تدوین قانون اساسی جدید سوریه است.

نماینده دبیر کل سازمان ملل تأکید کرد که نتایج نشست سوچی باید به ژنو، یعنی مقر سازمان ملل که چند دور میزان نمایندگان دولت و معارضین سوری بوده، منعکس شود. 

سازمان ملل و کشورهای غربی روند ژنو را فرآیند اصلی حل و فصل بحران سوریه می‌دانند و تأکید دارند که نشست‌های آستانه و سوچی باید نهایتا پیشرفت روند ژنو را تسهیل کنند.