به گزارش پارس نیوز، 

«سعد الحریری» نخست وزیر لبنان گفت که به رغم تلاش های صورت گرفته، کشورش همچنان اردوگاه بزرگی برای پناهجویان سوری است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ملی لبنان وی این سخنان را امروز (چهارشنبه) در کنفرانس ویژه بررسی مسائل پناهجویان سوری که در بروکسل برگزار شد مطرح کرد.

الحریری گفت: تنش میان آوارگان سوری با مناطق میزبان آنها در این اواخر افزایش یافته است و این از یک سو به دلیل رقابت بر سر فرصت های شغلی و از سوی دیگر به این دلیل است که جوامع میزبان این آوارگان سوری، می بینند شرایط اقتصادی و اجتماعی شان بر اثر بحران حضور آنان فزونی یافته است.

حدود یک و نیم میلیون آواره سوری در لبنان حضور دارند. مقام های لبنانی بارها نسبت درباره مشکلات اقتصادی، امنیتی و اجتماعی حضور پناهجویان در کشورشان صحبت کرده اند. 

نخست وزیر لبنان در ادامه به تلاش های لبنان برای حل مشکل پناهجویان سوری اشاره کرد و گفت: با وجود همه چالش هایی که با آنان مواجه بودیم، اما به تعهداتی که در کنفرانس بروکسل 1 دادیم، پایبند ماندیم. لبنان از تعرفه ثبت اقامت پناهجویان چشم پوشی کرد و به آنها اجازه داد تا به صورت قانونی و با کاهش فشار مالی، مجوز اقامت خود را تمدید کنند.

وی به تدابیر دولتش برای تسهیل در ثبت ولادت نوزدانی اشاره کرد که در لبنان متولد می شوند و از تسهیل در ثبت ازدواج پناهجویانی سخن گفت که یکی از آنان مجوز اقامت قانونی می گیرد.

الحریری افزود: نوجوانان پناهجوی سوری که به سن 15 سال می رسند و فاقد گذرنامه سوری هستند، می توانند برای مجوز اقامت قانونی اقدام کنند.

نخست وزیر لبنان در ادامه گزارش خود خبر از پیشرفت مهم در بخش آموزش داد که تعداد کودکان آواره سوری ثبت نام شده در مدارس رسمی به نسبت 13 درصد افزایش داشته است. به گفته الحریری، تعداد دانش آموزان سوری پناهجو در مدارس رسمی دولتی از 221 هزار نفر فراتر رفته و در مدارس خصوصی و مورد حمایت نیز 93 هزار ثبت نام شده وجود دارد.

وی همچنین از ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به پناهجویان سوری با قیمت پایین خبر داد. 

الحریری افزود: مهم تر از همه این است که طی سال گذشته توانستیم ثبات کشور را حفظ کنیم در حالی که بیش از یک و نیم میلیون آواره در لبنان حضور دارند.

نخست وزیر لبنان اولویت های کشورش برای انجام طرح هایی در جهت بهبود وضعیت پناهجویان سوری را اینگونه عنوان کرد:

نخست: باید طرح لبنان برای پاسخگویی مناسب به این بحران را تامین مالی کرد. کمک های انجام شده برای طرح لبنان در سال 2017 به مبلغ 1.2 میلیارد دلار رسید، اما این مبلغ 45 درصد از درخواست اصلی بود که رقم آن 2.7 میلیار دلار می شد. اینک در سال 2018 نیز ما 2.7 میلیارد دلار می خواهیم که با کمک های اعطا شده در حال حاضر فقط 11 درصد آن تامین شده است.

دوم: باید ضمانت های چند ساله ای برای تامین استمرار این طرح ها برای چند سال داده شود، برای مثال فراهم کردن آموزش همه کودکان.

سوم: حمایت های ارائه شده از جوامع میزبان باید حداقل تا 100 میلیون دلار در سال افزایش یابد تا طرح های کوچک زیرساختی از نظر مالی تامین شود.

چهارم: پشتیبانی از طرح پیشرفت نظام حمایت اجتماعی لبنان، به ویژه گسترش و افزایش سطح برنامه ملی کاهش فقر از طریق تامین مبلغ 125 میلیون دلار به صورت کمک در خلال 5 سال آینده.

پنجم: حمایت از چارچوب استراتژیک ملی برای آموزش فنی و حرفه ای که دولت لبنان با حمایت یونیسف و سازمان کار جهانی همراه با اهداف توسعه پایدار، متحول کرد.