به گزارش پارس نیوز، 

 مالزی و اندونزی اعلام کردند که در چند هفته گذشته شاهد روند بی وقفه ورود غیرقانونی گروههای جدیدی از آوارگان روهینگیایی به مرزهای آبی خود بودند.
مالزی، اندونزی، فیلیپین، تایلند، ویتنام، برونئی، میانمار، کامبوج، لائوس وسنگاپور کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا هستند.
رسانه های اندونزیایی گزارش دادند در روز جمعه هفته گذشته سومین قایق حامل حدود 70 روهینگیایی زن ، مرد و کودک که از خشونت های میانمار گریخته بودند به طور غیرقانونی وارد آبهای آچه اندونزی شدند.
مقامات محلی اندونزی اعلام کردند در هفته های گذشته این سومین کشتی حامل روهینگیایی های فرار کرده از نسل کشی در میانمار بود که به سواحل این کشور وارد شده است.
مالزی نیز ماه گذشته اعلام کرد که قایقی شامل دهها نفر روهینگیایی که از خشونت‌ها در میانمار گریخته‌اند، وارد سواحل جزیره «لنکاوی» در شمال غرب این کشور شد.
روهینگیایی ها پس از اوج گرفتن کشتار و سرکوب ها توسط ارتش و بودائیان میانماری در شهریور 96 از ایالت راخین میانمار عمدتا به سوی بنگلادش فرار می کردند، اما رخدادهای دو ماه گذشته نشان می دهد که آنها با توجه به مشکلات گسترده در اردوگاههای بنگلادش ، مسیر فرار خود را به سوی کشورهای جنوب شرق آسیا تغییر داده اند.
تاکنون حدود 700 هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیایی به دلیل کشتار سیستماتیک ارتش میانمار به بنگلادش در همسایگی این کشور گریختند.
اما اکنون پس از هفت ماه دوباره موج خروج آوارگان روهینگایی از میانمار درحال شدت گرفتن است.
اکثر روهینگیایی هایی که بتازگی از این کشور فرار کرده اند می گویند تداوم و شدت یافتن خشونت‌های ارتش و بودائیان افراطی علیه آنها سبب شد تا آنها نیز از میانمار فرار کرده و وارد یک سفر دریایی پرخطر در آبهای اقیانوس آرام شوند.
'ادموند بون تای سون' نمایندگان مالزی و'دینا ویسنو' اندونزی در کمیسیون منطقه ای حقوق بشر اتحادیه جنوب شرق آسیا درپی این رخدادها با صدور بیانیه مشترکی در جاکارتا اعلام کردند: اتحادیه آسه آن باید برای ایجاد صلح ، حاکمیت قانون و هماهنگی میان گروههای نژادی در میانمار تلاش های جدی را به کار گیرد.
نمایندگان این دو کشورجنوب شرق آسیا همچنین از میانمار خواستند تا به نمایندگان اتحادیه جنوب شرق آسیا اجازه بازدید از ایالت راخین میانمار داده شود و نایپیدائو نیز اطلاعات لازم در مورد بحران روهینگیایی ها را در اختیار اتحادیه آسه آن قرار دهد .
آساق **241**1599