به گزارش پارس نیوز، 

بسیاری از آوارگان فراری از شهر دوما معتقدند حمله شیمیایی ادعایی هفتم آوریل به وسیله تروریست‌ها صحنه‌سازی شد.

 یولی گک، گزارشگر شبکه تلویزیونی زد. دی. اف آلمان، با سفر به سوریه گزارش‌هایی از یک اردوگاه بزرگ آوارگان سوری فراری از شهر دوما پخش کرد که بسیاری از آن‌ها معتقد بودند حمله شیمیایی ادعایی هفتم آوریل به وسیله تروریست‌ها انجام شد.

با وجود چنین شواهدی، آمریکا، انگلیس و فرانسه در پاسخ به این حمله شیمیایی ادعایی، با متهم کردن دولت سوریه به نقض قوانین بین المللی، دست به حملات هوایی و موشکی علیه دمشق زدند.

گک از یک اردوگاه آوارگان سوری با حدود بیست هزار آواره دیدن کرد که بسیاری از آن‌ها از غوطه شرقی و دوما گریخته بودند. به گفته این گزارشگر، ساکنان این اردوگاه معتقد بودند حمله شیمیایی که دولت سوریه بیش از همه به خاطر آن مورد انتقاد قرار گرفت در حقیقت به وسیله تروریست‌ها انجام شده بود.

به گفته ساکنان این اردوگاه منطقه وقوع حمله ادعایی، یک مرکز فرماندهی تحت کنترل داعش، بود. این گروه تروریستی بالن‌هایی پر از گاز سمی کلر در این منطقه مستقر کرده بود که در صورت حمله نیرو‌های دولتی منفجر می‌شدند و در نتیجه زمینه برای طرح اتهام دست زدن به حمله شیمیایی از سوی نیرو‌های دولتی فراهم می‌شد.

ساکنان این اردوگاه به گک گفتند قبلا نیز چنین اقدامات تحریک آمیزی در دوما صورت گرفته است. به گفته ساکنان این اردوگاه، قبلا تمریناتی در این منطقه انجام شده که در جریان آن افرادی در معرض گاز سمی قرار گرفته و با تصویر برداری از آن به عنوان شواهد حمله شیمیایی از سوی نیرو‌های دولتی منتشر شده است.

گک در گزارش خود از دوما به بیمارستانی رفته بود که در ویدیوی منتشر شده به عنوان محل درمان آسیب دیدگان حمله شیمایی هفتم آوریل معرفی شده بود. اما پزشکان این بیمارستان به گزارشگر آلمانی گفتند کسانی که به عنوان قربانی حمله شیمیایی به این بیمارستان مراجعه کردند هیچ‌گونه آثاری از گاز سمی در بدن خود نداشتند.

این گزارش با یافته‌های اخیر نیرو‌های دولتی سوریه در شهر دوما واقع در غوطه شرقی هم‌راستا است که در آن نیرو‌های دولتی در بازرسی از منطقه موفق به یافتن چندین اتاق زیرزمینی شدند که تروریست‌ها از آن برای ساختن سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کردند.

هفته گذشته ماموریت حقیقت یاب سازمان منع تسلیحات شیمیایی به منظور گردآوری نمونه‌هایی از شهر دوما بازدید کرد. هدف این سازمان، بررسی وقوع حمله شیمیایی ادعایی هفتم آوریل است.

دولت سوریه اتهام‌های وارده به خود را رد کرده است و اوایل ماه مارس نیز وزارت دفاع روسیه هشدار داد تروریست‌ها به دنبال دست زدن به یک حمله شیمیایی به منظور مقصر جلوه دادن دولت سوریه هستند.

با این حال آمریکا، انگلیس و فرانسه پیش از به نتیجه رسیدن تحقیقات، دست به حملات هوایی و موشکی علیه اهدافی در خاک سوریه زدند که به ادعای آن‌ها علیه تاسیسات دولتی تولید سلاح‌های شیمیایی انجام شد. دولت سوریه در سال ۲۰۱۳ نیز به انجام حمله شیمیایی در حومه دمشق متهم شد. به دنبال این اتفاق، دولت سوریه با نابودی زرادخانه سلاح‌های شیمیایی خود تحت نظارت سازمان منع تسلیحات شیمیایی موافقت کرد.