به گزارش پارس نیوز، 

نخست وزیر نیوزیلند پس از حمله موشکی روز شنبه 14 آوریل (25 فروردین) آمریکا ،انگلیس و فرانسه علیه سوریه در بیانیه ای ، برموضوع رسمی خود مبنی بر حمایت نکردن از این اقدام تاکید کرد.
این درحالی است که استرالیا حتی پیش از حمله آمریکا به سوریه اعلام کرد که در صورت وقوع این تهاجم در کنار واشنگتن خواهد بود.
جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا گفته بود: من واکنشی به عملیات نظامی آمریکا ندارم اما اگر واشنگتن واقعا در پاسخ به استفاده از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان به سوریه حمله کند ما از این عملیات حمایت می‌کنیم.
'جیسیندا آردرن' نخست وزیر نیوزیلند اما، این حمله را تایید نکرد و در بیانیه اش گفت: دولت نیوزیلند رویکردهای دیپلماتیک در حل مسائل بین المللی را مورد توجه قرار داده و مساله سوریه نیز باید در سازمان ملل بررسی شود.
آردرن گفت اگرچه دولتش مطلع شده که اقدامات نظامی هدفمند علیه سوریه در پاسخ به حمله شیمیایی چند روز گذشته به شهر دوما انجام شده؛ اما نیوزیلند همواره رویکردهای دیپلماتیک بین المللی و چند جانبه گرایی را برای حل مسائل بین المللی ترجیح داده است.
وی افزود: به نظر می رسد این تصمیم به منظور جلوگیری از تکرار وقایع فاجعه آمیز علیه مردم غیرنظامی سوریه اتخاذ شده است ، اما موضوع مهم این است که این مساله برای بررسی های چندجانبه و یافتن راه حل های دیپلماتیک باید به سازمان ملل بازگشت داده شود.
آمریکا، انگلیس و فرانسه بامداد شنبه مناطقی از سوریه را به تلافی حمله شیمیایی ادعایی به شهر دوما هدف حملات موشکی خود قرار دادند.
این اقدام پس از آن روی داد که تروریست های سوری مدعی شدند که شهر دوما شامگاه شنبه 18 فروردین ماه هدف بمباران شیمیایی قرار گرفت و در جریان آن 75 نفر کشته و ده ها تن زخمی شدند.
این در حالی است که دولت سوریه هرگونه دخالت در چنین حمله ای را رد کرده و خواستار اعزام کمیته تحقیق مستقل بین المللی برای بررسی این موضوع شد.
حمله موشکی ائتلاف غربی به سوریه در حالی روی داد که کمیته حقیقت یاب سازمان ملل به درخواست سوریه و روسیه، ساعاتی پس از آن وارد دمشق شدند.
آردرن تاکید کرد که نیوزیلند استفاده از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما را به شدت رد می کند زیرا این اقدام بوضوح برخلاف قوانین بین الملل است.
عدم حمایت صریح نخست وزیر نیوزیلند از حملات موشکی به سوریه با انتقاد حزب ملی (مخالف دولت) قرار گرفت، اما حزب سبز این کشور این حمله را کاملا ناقض قوانین بین المللی خواند.
حزب سبز اگرچه از احزاب ائتلافی محسوب نمی شود، اما به طور رسمی و آشکارا این تهاجم را هدف حمله انتقادی خود قرار داد.
'گلریز قهرمان' سیاستمدار و عضو حزب سبز نیوزیلند در این زمینه در مقاله ای نوشت: حمله نظامی و خشونت در خاورمیانه هیچگاه منجر به صلح نخواهد شد و آمریکا و متحدان غربی اش با تهاجم به سوریه برخلاف قوانین بین المللی اقدام کردند.
قهرمان گفت: درگیری کنونی در سوریه ، بازی قدرت بین ایالات متحده و روسیه است و شهروندان بی گناه سوریه در این دام گیر افتاده اند.
قهرمان در مقاله ای در پایگاه خبری 'اسپین آف' نیوزیلند تاکید کرد: بمب های مهاجمان مردم بیشتری را کشته و از بین می برد؛ حمله نظامی موجب خشونت بیشتر و درد و رنج غیر قابل بازگشت مردم و افرادی که از آن صدمه می بینند، می شود. هیچ کس در واقع برای صلح بمباران نکرده است. سوال اینجاست این موضوع را می دانیم ،پس چرا دوباره این کار را انجام می دهیم؟
وی درعین حال روسیه را به دلیل استفاده از حق وتو در شورای امنیت برای جلوگیری از اقدام جهانی سرزنش کرد.
قهرمان دراین مقاله همچنین آمریکا را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت ترامپ حتی بدون تایید دولت خود دستور حمله نظامی علیه سوریه را صادر کرد.
این نماینده ایرانی الاصل حزب سبز نوشت: این نکته حائز اهمیت که در بیانیه ترامپ درمورد تهاجم علیه سوریه گفته شده این اقدام برای امنیت ملی آمریکا صورت گرفته، اما بواقع این حمله برای حفظ منافع اقتصادی آمریکا انجام شد.
آردرن که جوانترین نخست وزیر نیوزیلند است ، پیشتر تاکید کرده بود مساله سوریه باید به سازمان ملل بازگشت داده شود.
نیوزیلند درسال های اخیر چندین بار خواستار پایان دادن به حق وتو شده است. حقی که اکنون در اختیار پنج قدرت آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس قرار دارد.
آساق** 241**1599