به گزارش پارس نیوز، 

اونال در مصاحبه تلفنی به تشریح اهداف آمریکا در منطقه به ویژه سوریه پرداخت و اظهار کرد: دولت سوریه برای مبارزه با تعداد اندکی از ستیزه جویان گروه های مخالف نیازی به استفاده از سلاح شیمیایی نداشته است چرا که تاکنون بدون استفاده از سلاح ممنوعه، بر گروه های مخالف غلبه کرده است.
وی هدف نهایی ادعاهای غرب در متهم ساختن دولت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی را فریب افکار عمومی و زمینه سازی حمله به کشور سوریه و ساقط کردن دولت قانونی بشار اسد عنوان کرد و افزود: هدف آمریکا از تهدید و حمله احتمالی به سوریه سرنگونی دولت و تجزیه خاک این کشور است.
اونال تاکید کرد: آمریکایی ها به هر شکل ممکن قصد متهم کردن دولت سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان را دارند به طوری که با نپذیرفتن نتایج تحقیقات میدانی کارشناسان روسی مبنی بر نبود اثری از سلاح های شیمیایی در منطقه، تاکید می کنند که دولت دمشق از سلاح شیمیایی استفاده کرده و به همین علت به این کشور حمله خواهیم کرد.
وی بیان کرد: پس از بازپس گیری غوطه شرقی از دست گروه های مخالف توسط ارتش سوریه، مقامات سیاسی غرب بارها در اظهارات خود اعلام کردند که دولت سوریه در صورت حمله شیمیایی به غوطه شرقی با واکنش سخت غرب مواجه خواهد شد، اما سوال اینجاست که وقتی دولت دمشق غوطه شرقی را از چنگ مخالفان خارج کرده، دیگر چه نیازی به حمله شیمیایی دارد.
وی گفت: سال گذشته نیز آمریکایی ها به همین بهانه بیش از 50 موشک به مراکز مهم نظامی سوریه شلیک کردند و به گفته منابع روسی اغلب این موشک ها به زمین های خالی اصابت کرده بود که این اقدام آمریکا تغییری در مسیر دولت سوریه ایجاد نکرد و حتی شاهد بودیم که در ادامه قدرت های غربی در تجزیه سوریه نیز با شکست مواجه شدند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه ترک با طرح این سوال که چرا دوباره آمریکایی ها با تاکید بیشتر، دولت سوریه را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی می کنند، گفت: نشست سه جانبه اخیر روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه به شدت سران کشورهای غربی را ناراحت کرده است و به نظر می رسد که حمله احتمالی آمریکا به مناطقی از سوریه در واقع برای ایجاد تزلزل در همکاری این سه کشور برنامه ریزی شده است.
این استاد روابط بین الملل دانشگاه آتیلیم آنکارا اظهار کرد که آمریکا با به راه انداختن این هجمه ها علیه بشار اسد، در واقع قصد جدا کردن ترکیه از همکاری نزدیک با روسیه و ایران را دارد به طوری که در مواضع اعلامی مقامات کاخ سفید از سرنگونی قطعی بشار اسد سخن به میان می آید و ترکیه را با پیامی غیر مستقیم به همراهی در این ماجرا دعوت می کنند.
اونال تصریح کرد: آمریکایی ها با همراهی فرانسه و انگلیس بسیار تلاش می کنند که ترکیه را از جبهه ایران و روسیه خارج کنند که به نظر می رسد در صورت موفقیت آنها، مسیر تجزیه کشور سوریه هموار خواهد شد.
این کارشناس سیاسی ترک، سیاست خارجی ترکیه در دوران احمد داوود اوغلو را فلاکت بار توصیف کرد و گفت: عملکرد وزیر خارجه سابق ترکیه به قدری تنش زا بود که روابط آنکارا با کشورهای همسایه از جمله روسیه و سوریه و حتی اسراییل را تخریب و به حالت جنگی در آورد و آنها را نسبت به ما بی اعتماد کرد اما امروز اصلاح آسیب های وارده به کشور در دوران قبلی سیاست خارجی یک موفقیت محسوب می شود اما همچنان بی اعتمادی کشورهای منطقه به ترکیه تا حدودی پا برجاست.
وی به لزوم عدم همراهی ترکیه با آمریکا در حمله احتمالی به سوریه تاکید کرد و گفت: بدون بشار اسد، دیگر کشور سوریه ای وجود نخواهد داشت چرا که این کشور به چند قسمت تجزیه خواهد شد و آنگاه بی تردید در منبج و شرق فرات دولت پ.ک.ک با حمایت آمریکا تاسیس می شود که این با منافع ملی ترکیه در تضاد خواهد بود.
وی بهانه دخالت و حضور آمریکایی ها در عراق و سوریه مبنی بر جلوگیری از نفوذ ایران را دروغی دیگر از سوی آنها خواند و تاکید کرد: اگر در قدرت نفوذ ایران در منطقه افزایشی رخ داده، دلیل آن اشغال عراق توسط آمریکا و در ادامه تاسیس دولت محلی کُردی در شمال این کشور بوده است چرا که با تخریب ساختار قدرت در عراق، جناح شیعه این کشور و در ادامه شیعیان کشورهای همجوار بیش از پیش به ایران نزدیک شدند و به همین دلیل، آمریکا باید از منطقه خارج شود تا دوباره آرامش به کشورها بازگردد.
وی احتمال رویایی آمریکا با سربازان ترکیه در منبج و شرق فرات را بعید دانست و اظهار کرد: آمریکایی ها مایل به درگیری با ترکیه به عنوان متحد خود در ناتو نیستند بلکه سعی می کنند ترکیه را از همکاری با ایران و روسیه دور کنند و در راستای سیاست سرنگونی بشار اسد همراه سازند.