به گزارش پارس نیوز، 

 رئیس جمهور جوان و سردرگم فرانسه قصد دارد به زودی به ایالات متحده آمریکا سفر کند تا با دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور در خصوص موضوعاتی مانند اختلافات اقتصادی واشنگتن - بروکسل و سرنوشت برجام گفتگو کند.

این دیدار از دید بسیاری از تحلیلگران مسائل بین الملل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برخی منابع آمریکایی مدعی شده اند که سرنوشت برجام در دیدار رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه رقم خواهد خورد!

با این حال نباید فراموش کرد که رئیس جمهور فرانسه در سال گذشته نیز با هدف اعلامی حفظ برجام دست به معامله ای خطرناک و کودکانه با دولت ترامپ زد که محصول آن، قرار گرفتن در نقطه فعلی است.

امانوئل ماکرون نخستین مقام اروپایی بود که در تابستان سال گذشته و قبل از برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، صراحتا از امکان اصلاح برجام (تغییر برجام) سخن گفت.

رئیس جمهور فرانسه در سخنانی جنجالی ادعا کرد که می توان بر سر موضوعاتی مانند توان موشکی ایران و اعمال محدودیت های زمانی در برجام با ایران وارد مذاکره دوباره شد. این اظهارات در حالی صورت گرفت که ماکرون خود نیز به خوبی نسبت به غیر منطقی بودن درخواست خود واقف بود.

با این حال، اظهارات ماکرون اساسا نظر شخصی وی نبود، بلکه این اظهارات محصول معامله پشت پرده رؤسای جمهور ایالات متحده و فرانسه بود که بر اساس آن، او به دونالد ترامپ تعهد داده بود که نهایت تلاش خود را در سال 2017 میلادی بر سر تحدید موشکی ایران صورت دهد.

حتی رئیس جمهور فرانسه به ترامپ تعهد داد که تمامی اقدامات لازم را برای اتخاذ رویکرد هماهنگ تروییکای اروپایی و دیگر اعضای اتحادیه اروپا در مواجهه برجامی جدید با ایران انجام دهد.
اگرچه رئیس جمهور فرانسه بارها در ظاهر بر لزوم حفظ توافق هسته ای تاکید می کرد، اما بازی عملی وی به گونه ای بود که قدرت مانور ترامپ را در مواجهه با برجام افزایش می داد. تکمیل پازل بازی ترامپ توسط کاخ الیزه، موضوعی بود که بسیاری از مخاطبان رفتارهای ماکرون نسبت به آن اذعان داشتند.

هم اکنون ماکرون نتیجه بازی برجامی خود در زمین آمریکا را به بدترین شکل ممکن مشاهده می کند و بدون شک رئیس جمهور فرانسه پس از ترامپ متهم ردیف دوم نقض توافق هسته ای محسوب می شود.

نکته قابل تامل اینکه؛ ماکرون نه تنها به واسطه اصرار بر حق جمهوری اسلامی ایران مبنی بر معامله و مذاکره ناپذیر بودن توان موشکی و برنامه های منطقه ای کشورمان نتوانست به هدف از پیش تعیین شده خود دست یابد، که حتی در اقناع دیگر اعضای اتحادیه اروپا مانند ایتالیا، اسپانیا و اتریش در تقابل با تهران ناکام ماند.

از سوی دیگر؛ انتصاب افرادی مانند مایک پمپئو و جان بولتون، نشان داد که رئیس جمهور آمریکا حتی برای بازی برجامی فرانسوی ها در زمین خود نیز ارزشی قائل نبوده است.

هم اکنون ماکرون قصد دارد بار دیگر به ایالات متحده آمریکا سفر کند تا در خصوص برجام با ترامپ گفتگو کند. وی به عنوان بزرگ ترین بازنده اروپایی معامله برجامی با رئیس جمهور آمریکا، قصد دارد آخرین تلاشهای خود را برای جلوگیری از افزایش هزینه های شکست خود در این بازی به کار گیرد.

با این حال ممکن است رئیس جمهور جوان فرانسه بار دیگر در این خصوص تحت تاثیر وعده های دوباره ترامپ قرار گیرد یا به عبارت بهتر؛ امکان فریب برجامی دوباره ماکرون توسط ترامپ با توجه به آنچه از رئیس جمهور فرانسه مشاهده کرده ایم، بعید به نظر نمی رسد!