در این بیانیه که در نشریه ایندیپندنت منتشرشده آمده است: از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا متاسفیم اما به رأی مردم این کشور برای اینکه دولت انگلیس مذاکرات برگزیت را آغاز کند اذعان داریم.
این بیانیه افزود: ما همچنین به طرح حزب لیبرال دمکرات اذعان داشته و از فراخوان صورت گرفته برای اینکه بایستی فرصت دیگری به مردم داده شود تا در همه‌پرسی درباره توافق نهایی برگزیت اظهارنظر کنند حمایت می‌کنیم.
این بیانیه با حمایت کشورهایی همچون هلند، دانمارک، بلژیک و 5 کشور اروپایی دیگر، در حاشیه اولین روز از نشست دوروزه سران اتحادیه اروپا در بروکسل منتشرشده است.
وینس کیبل رهبر حزب لیبرال دمکرات انگلیس ضمن استقبال از این بیانیه اظهار داشت که این اقدام پیام روشنی است که نشان می‌دهد اتحادیه اروپا با آغوشی باز از توقف روند برگزیت حمایت می‌کند.
وی همچنین افزود که نظرسنجی‌های اخیر در انگلیس نشان می‌دهد که افکار عمومی خواهان برگزاری همه‌پرسی درباره توافق نهایی برگزیت هستند.
این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که قرار است پیش‌نویس دوره انتقالی پسا برگزیت در این دوره از نشست سران 27 کشور اروپایی به رأی گذاشته شود.
میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد برگزیت دوشنبه گذشته پس از ملاقات با وزیر برگزیت انگلیس در بروکسل اعلام کرده بود که دو طرف بر سر کلیات دوره انتقالی پسا برگزیت به توافق رسیده‌اند. وی افزود که این دوره به لحاظ زمانی محدود و در پایان سال 2020 میلادی به پایان خواهد رسید.
دوره انتقالی زمانی خواهد بود که انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا بدون داشتن نقشی در نهادهای تصمیم‌گیری اروپایی، از قوانین این نهاد تبعیت می‌کند. چنانچه این پیش‌نویس به تائید برسد مرحله دوم مذاکرات برگزیت با تمرکز بر سر آینده روابط انگلیس و اروپا آغاز می‌شود.
بر اساس برنامه اعلام‌شده این کشور در 29 مارس 2019 رسماً از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و دو طرف تلاش می‌کنند تا ماه اکتبر آینده درباره توافق برگزیت به تفاهم دست یابند.
ترزا می نخست‌وزیر انگلیس همچنین امروز در بدو ورودش به بروکسل برای شرکت در نشست سران اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که از این فرصت برای رایزنی با همتایان اروپایی‌اش در جهت اطلاع‌رسانی از آخرین تحولات مربوط به مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روس در انگلیس استفاده خواهد کرد.