پایگاه اینترنتی تایمز آو اسرائیل نوشت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، گفته است خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از توافقنامه هسته ای با ایران، آمریکا و اسرائیل را در برابر آلمان، فرانسه و انگلیس و این سه کشور اروپایی را در کنار مسکو، پکن و تهران قرار خواهد داد.

تایمز آو اسرائیل در مطلبی تحت عنوان «توافقنامه ایران: مرکل به نتانیاهو گفت لغو توافقنامه به بحران منجر خواهد شد»، نوشت: صدراعظم آلمان به نخست وزیر اسرائیل هشدار داده است تصمیم آمریکا برای خروج از توافقنامه هسته ای با ایران می تواند خاورمیانه را در جنگ فرو ببرد.

بر اساس خبری که کانال ده شبکه تلویزیون اسرائیل روز سه شنبه پخش کرد، مرکل در جریان دیدار ماه ژانویه با بنیامین نتانیاهو در مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس به وی گفته است خروج آمریکا از توافقنامه هسته ای با ایران، غرب را تجزیه خواهد کرد و آمریکا و اسرائیل را در برابر آلمان، فرانسه و انگلیس و این کشورها را در کنار روسیه، چین و ایران قرار خواهد داد.

مرکل از نتانیاهو پرسید «آیا شما می خواهید چنین اتفاقی روی دهد؟» این شبکه تلویزیونی افزود مرکل همچنین به نخست وزیر اسرائیل گفت آلمان، انگلیس و فرانسه با هر نوع تغییر قابل توجهی در توافقنامه 2015 مخالفت خواهند کرد. تغییر موضع آمریکا درباره توافقنامه هسته ای آینده تلاش های دیپلماتیک را در سطح بین المللی تضعیف خواهد کرد، به طوری که هیچ کشور «مشکل سازی!» دیگر قراردادی امضا نخواهد کرد زیرا که آنها «دیگر باور نخواهند کرد» که غرب بتواند به تعهدات خود عمل کند».

نتانیاهو با بیان مخالفت خود با توافقنامه هسته ای به مرکل گفته است توافقنامه هنوز در برابر ایران راهی را برای دست یابی به سلاح هسته ای باز گذاشته است، اما گزارش کانال ده تلویزیون اسرائیل به جزئیات پاسخی که مرکل به نخست وزیر اسرائیل داده است، اشاره ای نکرد.

رئیس جمهور آمریکا در ماه ژانویه اعلام کرد توافقنامه هسته ای که میان ایران و قدرت های بزرگ امضا شده است، باید تا 12 ماه مه اصلاح شود، در غیر این صورت آمریکا احتمالا به این توافقنامه پایان خواهد داد.

کانال ده شبکه تلویزیون اسرائیل همچنین روز دوشنبه اعلام کرد طی دو ماه اخیر، دیپلمات های آمریکایی، فرانسوی، انگلیسی و آلمانی تلاش کرده اند فشار بر فعالیت های ایران را افزایش دهند تا مانع از خروج ترامپ از توافقنامه هسته ای شوند. این طرف ها هفته گذشته پیشنهادی را مطرح کردند که با افزایش فشار قابل توجه بر ایران، نه توافقنامه هسته ای را لغو می کند و نه امکان مذاکره مجدد درباره آن را فراهم می کند.

یک دیپلمات اروپایی که در مذاکرات شرکت کرده بود، به کانال ده تلویزیون اسرائیل گفت برغم تهدیدهای ترامپ برای خروج از توافقنامه در روز 12 ماه مه (زمانی که او قرار است پایبندی ایران را به تعهدات خود تایید کند) اختلافات آمریکا با امضاکنندگان توافقنامه که می خواهند آن را حفظ کنند، در حال برطرف شدن است.

ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، نیز طی سخنانی در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به نظر این طور گفت که پاریس در تلاش برای یافتن توافقی برای افزایش مجازات ها علیه ایران است. لودریان گفت «ما کاملا مصمم هستیم تضمین کنیم که توافقنامه وین حفظ خواهد شد و ما باید اقدامی مهم در این جهت انجام دهیم. با وجود این، ما نباید مسئولیت ایران را نیز در توسعه موشک های بالستیک و نقش فوق العاده تردید آمیز آن را در کل منطقه خاورمیانه نادیده بگیریم».

روز سه شنبه نیز نتانیاهو در تماسی تلفنی با مرکل، تشکیل دولت جدید وی را به او تبریک گفت. دفتر نخست وزیر اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد مقامات بلند پایه توافق کرده اند نشست سنتی میان دو دولت در ماه های آینده در قدس برگزار شود.

نتانیاهو همچنین با هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، نیز تلفنی گفتگو کرد و سمت جدید وی را به او تبریک گفت. دو طرف تصمیم گرفتند که در آینده نزدیک برای آماده سازی مقدمات سفر مرکل به اسرائیل، از فلسطین اشغالی دیدن کند.