بارنیه در نشست خبری مشترک با دیوید دیویس وزیر برگزیت انگلیس ضمن اعلام این خبر افزود که این دوره به لحاظ زمانی محدود و در پایان سال 2020 میلادی به پایان خواهد رسید.
دوره انتقالی زمانی خواهد بود که انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا در تاریخ 29 مارس سال آینده میلادی بدون داشتن نقشی درنهادهای تصمیم‌گیری اروپایی، از قوانین این نهاد تبعیت می‌کند.
پیش‌نویس این توافق هفته جاری برای تصویب سران 27 کشور اروپایی که در بروکسل تشکیل جلسه خواهند داد، ارائه‌شده و چنانچه مورد موافقت قرار گیرد مرحله دوم مذاکرات برگزیت با تمرکز بر سر آینده روابط انگلیس و اروپا آغاز می‌شود.
همچنین براساس این توافق انگلیس قادر خواهد بود تا برخلاف نظر پیشین اتحادیه اروپا، مذاکرات تجاری با سایر کشورهای غیراروپایی را آغاز کند.
دراین نشست خبری هیچ‌کدام از طرفین درباره راه‌حل آینده مرزبندی دو ایرلند در دوره پسا برگزیت که یکی از محورهای اصلی اختلاف انگلیس و اتحادیه اروپا به شمار می‌رود صحبتی به میان نیاورده اما تصریح کردند که برای حصول توافق در این رابطه متعهد خواهند بود.
اتحادیه اروپا پیشتر اعلام کرده بود که خواهان تداوم عضویت ایرلند شمالی در اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا در دوره پسا برگزیت است، به‌طوری‌که این منطقه، طبق مقررات اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا و قوانین قضایی دیوان دادگستری اروپا تجارت کند. امالندن تأکید دارد که اجرای چنین طرحی، مرزهای انگلیس را به لحاظ قانونی تهدید و بروکسل را به تلاش برای الحاق ایرلند شمالی به اتحادیه اروپا، متهم می‌کند.
دیوید دیویس وزیر برگزیت انگلیس طی اظهاراتی دراین نشست خبری، توافق بر سر دوره انتقالی را گامی مهم درروند خروج کشورش از اتحادیه اروپا توصیف و ابراز امیدواری کرد که این مساله اطمینان لازم را برای دستیابی به توافق نهایی برگزیت فراهم خواهد آورد.
در پی رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در همه‌پرسی سال 2016 میلادی، مرحله اول مذاکرات برگزیت از ماه ژوئن گذشته آغاز و پس از 6 ماه گفت‌وگوهای نفس‌گیر در (آذرماه) گذشته به پایان رسید.
بر اساس برنامه اعلام‌شده این کشور در 29 مارس 2019 رسماً از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و دو طرف تلاش می‌کنند تا ماه اکتبر آینده درباره توافق برگزیت به تفاهم دست یابند.
اروپام ** ه ن **1590