«ماریا زاخارووا» در نشست خبری هفتگی با رسانه های داخلی و خارجی، گفت: مشخص نیست چرا آلمان و برخی کشورهای دیگر، تاکنون از رویکرد نامحدود واشنگتن در مساله استفاده از سلاح هسته ای که امکان استفاده از آن در دکترین هسته ای آمریکا علاوه بر موارد نظامی، در شرایط فوق العاده نیز پیش بینی شده است، نگران نشده اند. 

این دیپلمات روس گفت: چنین برداشت واشنگتن درباره نقش تضمین کننده خود برای تامین امنیت جهانی، پیامدهای خطرناکی به همراه دارد، زیرا آمریکا هر کشوری را خصومت طلب بخواند، با بمب هسته ای مورد حمله قرار می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: آمریکا با محفوظ خواندن حق حمله پیشگیرانه هسته ای شامل استفاده از مهمات اتمی کم قدرت، شرایط خطرناکی را برای آغاز جنگ های هسته ای و موشکی، در جریان وقوع مناقشه های کم اهمیت و حتی در صورت بروز تهدیدهای سایبری ایجاد می کند.

آمریکا در ماه های اخیر بارها از روسیه به ویژه در عرصه موشکی انتقاد کرده و اقدامات این کشور را تهدیدی برای خود دانسته است. این وضعیت موجب بروز اختلافاتی میان روسیه و آمریکا در عرصه امنیت راهبردی بویژه موشکی شده است. 

در دکترین هسته ای آمریکا که به تازگی انتشار یافته، امکان حمله های هسته ای پیشگیرانه این کشور پیش بینی شده است.

آناتولی آنتونف سفیر روسیه در واشنگتن اخیرا ابراز امیدواری کرد که واشنگتن در آینده نزدیک درباره دکترین هسته ای جدید آمریکا، توضیح بدهد.

به گزارش خبرگزاری تاس، آنتونف افزود: سند دکترین هسته ای آمریکا که توسط پنتاگون اعلام شده است، نیاز به بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق دارد، زیرا در این سند موارد و نکات دارای مفهوم دوگانه و متفاوت وجود دارد.

آنتونف ادامه داد: در سند دکترین هسته ای آمریکا ادعا شده است که روسیه به برخی تعهدات خود در عرصه کنترل تسلیحات و خلع سلاح پایبند نیست. در این سند استراتژیک به قرارداد کاهش موشک های بالستیک میان و کوتاه برد اشاره شده است و مسکو و واشنگتن می توانند ایرادهای این قرارداد را برطرف کنند.