سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: نظامیان آمریکایی، ارتش‌های کشور‌های اروپایی را برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی علیه روسیه آموزش می‌دهند.  

رئیس دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی روسیه که در کنفرانسی درباره خلع سلاح در ژنو سخنرانی می‌کرد ابراز امیدواری کرد اروپایی‌ها با استقرار سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در خاک خودشان مخالفت کنند.  

او افزود: استقرار سلاح‌های هسته‌ای غیر راهبردی آمریکا در اروپا به همراه اقدامات تنش آمیز ماموریت‌های مشترک هسته‌ای در روند خلع سلاح هسته‌ای در اروپا مانع ایجاد می‌کند.  

به گفته لاوروف «در چارچوب این ماموریت ها، اعضای غیر هسته‌ای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با نقض فاحش پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته ای، در برنامه‌های استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیر راهبردی آمریکا مشارکت خواهند کرد.»

او در بخش دیگر از سخنان خود گفت: همه باید بدانند که نظامیان آمریکایی اینگونه ارتش‌های کشور‌های اروپایی را برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی علیه روسیه آماده می‌کنند.

وزیر امور خارجه روسیه اطمینان خاطر داد کشورش برای از سرگیری مذاکرات و رایزنی‌ها در چارچوب این کنفرانس بر اساس برنامه‌ای متوازن و برآمده از اجماع، آماده است.

او افزود: روسیه در هر موردی که در دستور کار باشد هیچ ممنوعیتی ندارد.  

وزیر امور خارجه روسیه گفت: "حل مسائل روز مربوط به کنترل تسلیحات و منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی ایجاب می‌کند که مذاکرات در بهترین زمان ممکن از سرگرفته شود. "