'عبدالعزیز الشمری' سفیر عربستان سعودی در بغداد امروز سه شنبه به روزنامه سعودی 'الوطن' گفته است که به زودی یک مسوول بلند پایه سعودی در راس یک هیات بلندپایه به بغداد سفر می کند.

سفیر سعودی هویت این مسوول بلندپایه کشورش را فاش نکرده اما برخی از رسانه های عراق گفته اند که محمد بن سلمان ولی عهد سعودی قرار است به عربستان سفر کند.

عراق و عربستان بعد از 25 سال قطع مناسبات از اوائل سال 2017 (7 اسفند 95) با سفر وزیر خارجه سعودی به بغداد، روابط خود را از سرگرفتند.

سعودی ها در راستای عادی سازی مناسبات خود با عراق در چهل و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی بغداد (اوخر مهرماه 96) با هیات بلند پایه شرکت کردند و در کنفرانس بین المللی اخیر حمایت از عراق در کویت نیز وعده سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در عراق را دادند.

این کشور همچنین در این راستا تعهد کرده است که به میزان 500 هزار دلار انواع کالاهای خود را به عراق صادر کند.

برخی عراقی ها با اشاره به بدعهدی سعودی ها در موارد مشابه از جمله در مورد کمک به لبنان، امید چندانی به تحقق این وعده های سعودی در مورد کمک یا سرمایه گذاری در امر بازسازی کشورشان ندارند. 

از سوی دیگر برغم بهبود نسبی مناسبات سیاسی بین دو کشور که به اعتقاد کارشناسان تحت فشار دولت دونالد ترامپ صورت گرفته، اما هنوز حجم تبادلات تجاری بین عراق و عربستان بسیار پایین است و به سختی از 2 میلیارد دلار می گذرد.

سعودی ها همچنین با هماهنگی سندیکای خبرنگاران عراق، یک هیات رسانه ای برای اطلاع از اوضاع عراق و دیدار با برخی از مسوولان بلندپایه عراقی از روز جمعه عازم بغداد کردند.

محمد بن سلمان از 31 خردادماه 96 که به عنوان ولی عهد انتخاب شده و محمد بن نایف را از این سمت کنار زده تاکنون از کشورش خارج نشده است.

محمد بن سلمان از بیم تحرکات شاهزاده های معترض و افسران نظامی در بدنه ارتش ، از زمان تصدی ولایت عهدی با همکاری پدرش 'سلمان بن عبدالعزیز' پادشاه سعودی در طول ماه های گذشته دست به تغییر و تحول های گسترده در صفوف مسوولان عالی رتبه این کشور و دستگاه های امنیتی و نظامی زده است.

به اعتقاد کارشناسان، بن سلمان در طول هفت ماه گذشته که به ولایت عهدی برگزیده شده و محمد بن نایف که در صفوف نظامیان و دستگاه های امنیتی، محبوبیت دارد را از این سمت کنار زده، از بیم وقوع یک کودتا، تاکنون از ترک خاک عربستان سعودی خودداری کرده است.

براساس آخرین گزارش ها بن سلمان در آستانه سفر به انگلستان، فرانسه و آمریکا که گفته می شود قرار است هفته آینده باشد، دست به تغییر و تحول گسترده در صفوف افسران نظامی کشورش زده است.

مقرر بود که ولی عهد سعودی در اواخر 2017 به عراق سفر کند اما به دلیل برکناری محمد بن نایف ولی عهد سابق و جایگزین شدن بن سلمان به جای وی، این سفر انجام نشد.

هنوز مقامات رسمی دو کشور سعودی و عراق در خصوص سفر رسمی بن سلمان به بغداد اظهار نظر نکرده اند.