سرگئی ریابکوف امروز یادآورشد: مسکو به شدت نگران تهدید دمشق از سوی برخی کشورها ازجمله آمریکا است. 

وی افزود: همزمان با تشدید حملات لفظی علیه روسیه و سوریه، اخباری مبنی بر بکارگیری نیروی نظامی علیه دمشق از طرف واشنگتن شنیده می شود که تهدیدی نگران کننده است. 

مقام ارشد وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه آنها (آمریکا و برخی کشورهای غربی) به دنبال بهانه علیه دولت سوریه هستند، ادامه داد: این تهدیدها غیرقانونی و با قطعنامه 2401 شورای امنیت در تناقض است.

ریابکوف گفت: آمریکا باید بدون هر گونه قید و شرط و استثنایی، مفاد قطعنامه 2401 شورای امنیت را اجرا و هر گونه رفتار غیر از این به معنای نقض این سند خواهد بود.

مقام روس یادآورشد: برای ما در قطعنامه 2401 این نکته مهم است که در آن از طرف های سوری دعوت به تلاش برای جستجوی راه حل برای مسائل این کشور شده است. 

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: وظیفه شرکای غربی در این شرایط اجرای کامل و بدون قید و شرط تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه است. 

تصویب قطعنامه 2401 برای برقراری آتش بس 30 روزه که از سوی کویت وسوئد تدوین شده بود، پس از برگزاری یک دور نشست شورای امنیت و چندین نشست غیر علنی و کارشناسی برای برطرف کردن موارد اختلافی اعضای شورا ، روز شنبه صورت گرفت.

این قطعنامه بر حفاظت از جان امدادگران و کسانی که به حمل و نقل کمک ها اقدام می کنند، تاکید و خواستار حفاظت از اماکن درمانی، مدارس و سایر امکانات غیرنظامی و همچنین خودداری از استقرار نظامی در مناطق پرجمعیت برای جلوگیری از حملات به غیرنظامیان شده است.