از سرگیری حملات ترکیه به عفرین؛ استقبال یگان های مدافع خلق از قطعنامه آتش بس در سوریه؛ بازداشت رهبر سابق گروه پ.ی.د سوریه در پراگ؛ اعلام پایبندی جیش الاسلام و فیلق الرحمن به آتش بس؛ گفت وگوی سران آلمان و فرانسه با پوتین برای تقویت آتش بس؛ 'تجزیه سوریه' سودای آمریکا و صهیونیست ها؛ و درگیری دو گروه تروریستی در ادلب؛ از خبرهای مهم روز یکشنبه سوریه است.

** ارتش ترکیه با نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر تهاجم خود علیه مردم منطقه عفرین را از سر گرفت.

به گزارش منابع محلی، نیروهای ترکیه و گروه های تروریستی وابسته، با آتش توپخانه سنگین و راکت اندازها، شهرک های جندیرس، راجو و تعدادی از روستاها و شهرک های تابعه واقع در ریف شمالی حلب را گلوله باران کردند.

** قطعنامه برقراری آتش بس 30 روزه از شب گذشته (شنبه) در سراسر سوریه به اجرا درآمد.

این قطعنامه که به پیشنهاد کویت و سوئد مطرح شد، پس از برگزاری یک دور نشست شورای امنیت در روز پنج شنبه و چندین نشست غیر علنی و کارشناسی برای برطرف کردن موارد اختلافی اعضای این شورا در روز جمعه، سرانجام در بعدازظهر شنبه به وقت محلی به تصویب رسید.

در این قطعنامه با تاکید بر تعهد قوی خود به حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی سوریه و اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و با تکرار اندوه عمیق نسبت به تشدید وخامت شرایط انسانی در سوریه از جمله غوطه شرقی، ادلب، شمال حما، رقبان و رقه آمده است.

** ارتش ترکیه از روز 20 ژانویه(30 دی ماه 1396) با تجاوز آشکار به خاک سوریه، عملیاتی را به نام شاخه زیتون با هدف بیرون راندن شبه نظامیان و نیروهای موسوم به یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) که شاخه نظامی حزب اتحاد دمکراتیک(پ.ی.د) محسوب می شود، در منطقه عفرین در شمال سوریه آغاز کرده است. 

این عملیات موجب اعتراضات داخلی و خارجی ترکیه شده و دولت قانونی سوریه با تجاوزکارانه خواندن ورود ارتش ترکیه به خاک خود، این اقدام را نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی خود خوانده و خواستار خروج نیروهای متجاور شده است.

** خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از یک مقام مسئول در وزارت خارجه سوریه، تصمیم آمریکا در انتقال سفارت واشنگتن از تل آویو به قدس را نقض آشکار همه قطعنامه‌های شورای امنیت درباره فلسطین دانست.

این مقام وزارت خارجه سوریه، تصمیم دولت آمریکا را نشان دشمنی مجدد این کشور با امت عربی و تحقیر آن و به کارگیری سیاست در خدمت طرح صهیونیستی برای تسلط بر منطقه تفسیر کرد.

سفارت جدید آمریکا در قدس در روز 14 ماه مه (24 اردیبهشت 1397) افتتاح خواهد شد.

** یگان های مدافع خلق سوریه در بیانیه ای ضمن اعلام پایبندی به قطعنامه شورای امنیت درباره آتش بس در سوریه، بر حق خود بر پاسخگویی به هر گونه تجاوز ارتش ترکیه و گروه های هم پیمان آن به منطقه عفرین تاکید کرد.

یگان های مدافع خلق سوریه، امنیت هیات های سازمان ملل و سایر سازمان های انسان دوستانه فعال در منطقه عفرین را برای تسهیل در ارائه خدمات انسانی، پزشکی و مداوای بیمارانی که در نتیجه بمباران مناطق مسکونی و زیرساخت های حیاتی از طرف ارتش ترکیه و گروه های هم پیمان آن وضعیت وخیمی دارند، تامین می کند.

** سیاستمدار کرد عراق در خصوص دستگیری صالح مسلم رهبر سابق حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه گفت که صالح مسلم هم اکنون در هتل محل اقامت خود در شهر پراگ حضور دارد و دولت چک به هیچ عنوان وی را تحویل نیروهای امنیتی ترکیه یا کشور دیگری نخواهد داد.

محمد امین پینجوینی در گفت و گو با رسانه های کرد درباره دستگیری صالح مسلم گفت که رهبر سابق حزب اتحاد دمکراتیک کردستان سوریه شنبه شب از سوی پلیس چک در شهر پراگ مورد بازجویی قرار گرفته است.

دولت ترکیه پیش از این نام صالح مسلم را در فهرست تروریست های تحت تعقیب قرار داده و برای دستگیری وی چهار میلیون لیره (حدود 1.2 میلیون دلار) جایزه تعیین کرده بود.

صالح مسلم متولد 1951 عین العرب به عضویت هیات اجرایی اتحاد دمکراتیک سوریه درآمده بود و در سال 2010 به عنوان رهبر این تشکیلات انتخاب شد و پس از زندانی شدن خود و همسرش در سوریه، به مقر پ.ک.ک در کردستان عراق پناه برد و از ان تاریخ تحت تعقیب قرار گرفت.

** گروه تروریستی جیش الاسلام که بارها توافق آتش بس را در سوریه امضا و نقض کرده است، امروز در بیانیه ای اعلام کرد که به توافق قطعنامه آتش بس 30 روزه در سراسر سوریه مورد تصویب شورای امنیت سازمان ملل، پایبند و خواهان ورود کمک های سازمان ملل به غوطه شرقی ریف دمشق است.

** گروه تروریستی فیلق الرحمن نیز شنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد که به توافق قطعنامه سازمان ملل در سراسر سوریه پایبند است در حالی که ماه گذشته این گروه و جیش الاسلام به نیابت از نظام سوریه در غوطه شرقی با طرف روسی توافق آتش بس امضاء کردند، اما به آن پایبند نبودند.

** محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در توئیتی ضمن تشکر از تلاش های کویت و سوئد برای تصویب

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای آتش بس در سوریه؛ از این قطعنامه حمایت کرد.

** وزیر امورخارجه انگلیس ضمن استقبال از قطعنامه سازمان ملل متحد درباره برقراری آتش بس در سوریه، بر لزوم اجرای کامل این قطعنامه تاکید کرد.

بوریس جانسون شامگاه شنبه با انتشار پیامی در توییتر همچنین خواستار دسترسی فوری کمک های بشردوستانه و پزشکی در سراسر سوریه به ویژه غوطه شرقی شد.

** براساس اعلام دفتر ریاست جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون رییس جمهوری این کشور و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان امروز برای هماهنگی درخصوص آتش بس سوریه با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه گفت وگو خواهند کرد.

این گفت وگوها متمرکز بر نحوه اجرای آتش بسی 30 روزه خواهد بود که روز شنبه به اتفاق آرا در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

** علی محمود تحلیل گر مصری با انتشار یادداشتی در پایگاه خبری بوابه نیوز، نوشت: پس از تلاش آمریکا برای تجزیه سودان و عراق، این بار مقام های کاخ سفید و رژیم صهیونیستی در سودای تقسیم سوریه هستند.

وی افزود: هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه دولت باراک اوباما پیشتر اعتراف کرد که واشنگتن داعش را ساخت تا به کمک برخی از هم پیمانان آمریکا و اسرائیل، طرح های آنان را برای تقسیم سوریه پیش ببرند.

محمود یادآور شد: طرح صهیونیستی - آمریکایی برای تقسیم کشورهای عربی در سال 2011 در سودان کلید خورد و پس از اصرار واشنگتن در برگزاری همه پرسی، سودان جنوبی متولد و در مرحله نخست درگیری بر سر منابع میان دو کشور آغاز و دامنه آن به جنگ های مذهبی و نژادی رسید و سبب تضعیف دو کشور و به هدر رفتن منابع آن ها شد.

به نوشته او، سال 2003 در دوران جورج بوش پسر، آمریکا و انگلیس به بهانه این که عراق دارای تسلیحات شیمیایی است، به این کشور حمله کردند و کنگره آمریکا در سال 2013 مصوبه شرم آور تجزیه عراق و تقسیم این کشور به سه کشور سنی، شیعه و کرد را صادر کرد، اما با وجود تلاش ها و توطئه های آمریکا که همچنان ادامه دارد، اراده مردم عراق مانع از این تجزیه شد.

** بنابر اعلام رسانه های نزدیک به تروریست ها، در جریان درگیری های میان گروه تروریستی تازه تاسیس جبهه تحریر سوریه و تحریرالشام (جبهه النصره) در حومه استان ادلب از صبح امروز تاکنون در منطقه کفریحمول و چند روستای حومه شمال ادلب، 14غیر نظامی کشته و تعدادی از شهروندان سوری نیز زخمی شدند.

از هفته گذشته درگیری های شدیدی میان این دو گروه تروریستی در جنوب ادلب و غرب حلب آغاز شده است.