روزنامه سعودی «الوطن» به نقل از یک مقام عالی‌رتبه در پارلمان عراق گفته است در لبنان نسبت به انتقال نیروهای حشدالشعبی( بسیج مردمی) به خاک این کشور نگرانی‌هایی وجود دارد.

الوطن به نقل از این مقام مسئول عراقی، که هویتش ذکر نشده است، افزود «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان نامه محرمانه‌ای در این باره به «حیدرالعبادی» نخست‌وزیر عراق ارسال کرده است و در آن خواستار ممنوعیت سفر رهبران حشدالشعبی به لبنان شده است.

این منبع آگاه در کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق گفته است، الحریری اخیرا دو نامه محرمانه به نخست‌وزیر عراق و به «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی‌قدر شیعیان در نجف اشرف ارسال کرده و آنها خواستار دخالت فوری آنها برای توقف روند انتقال صدها نیروی حشدالشعبی از عراق به لبنان شده است.

از سوی دیگر، این مقام عراقی ادعا کرد که العبادی اخیرا در دیدار با مقام‌های غربی، که به بغداد سفر کرده بودند عنوان کرده است که هیچ کنترلی بر نیمی از نیروهای حشدالشعبی در این کشور ندارد و در سفر اخیرش به تهران درباره این موضوع با مقام‌های تهرانی گفت‌وگو کرده است، با این وجود در این‌باره هیچ پاسخ مثبتی نیز از تهران دریافت نکرده است.

این نماینده پارلمان عراق گفت که نامه نخست‌وزیر لبنان به العبادی شامل دیدگاه وی درباره این موضوع بوده که بر اساس قانون، حشدالشعبی بخشی از نیروهای مسلح عراق است و از العبادی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق خواسته تا مانع از سفر رهبران نیروهای حشدالشعبی به لبنان شود. تاکنون دو سفر در این زمینه انجام شده است.

تاکنون «قیس الخزعلی» رهبر گروه عصائب «اهل الحق» و «اکرم الکعبی» رهبر جنبش «النجباء» به لبنان سفر کرده‌اند.

الحریری در نامه‌اش به مرجعیت عراق، از ایشان خواسته است تا فتوایی در جهت تحریم انتقال نیروهای حشدالشعبی عراق به خارج از این کشور صادر کند.