فرانسوا دلاتره روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع بررسی اهداف و اصول منشور سازمان ملل در حفظ امنیت و صلح بین المللی برگزار شد، این درخواست را مطرح کرد.

وی افزود: ما معتقدیم که حل مشکلات بین المللی خارج از همکاری چند جانبه نمی تواند شکل بگیرد.

سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد درباره فعالیت های آتی سازمان ملل متحد هم سه پیشنهاد ارائه کرد و ادامه داد: نخست ما باید در حل معضلات بین المللی عملگراتر باشیم. 

**برجام نمونه موفق مذاکره برای حل منازعه است

دلاتره اضافه کرد: ماده 33 منشور می گوید که مذاکره، جز اولین ابزارهای حل منازعات است. به عنوان مثال برجام یک مثال موفق از کاربرد این ماده از منشور است. 

وی تصریح کرد: در سوریه، یمن و لیبی می توان همین سیستم مذاکرات را پیش گرفت. باید برای این کار بسیج شویم و با آینده نگری اقدام کنیم. 

نماینده فرانسه درباره دومین پیشنهاد خود هم گفت: ما باید از احترام به قوانین و عدالت بین المللی حمایت کنیم و در راستای تقویت آنها اقدام کنیم. منشور سازمان ملل از ما می خواهد که اجرای قوانین بین المللی را از حد حرف خارج کرده و به عمل برسانیم. 

**تعلیق حق وتو

دلاتره سومین پیشنهاد خود را جلوگیری از مصونیت مجرمین در فضای بین الملل و حمایت از حق غیرنظامیان دانست و افزود: ما نباید اجازه دهیم تراژدی های گذشته تکرار شود. 

وی تاکید کرد: تعلیق حق وتو در موضوعات مربوط به نقض حقوق بشر از مواردی بود که در موضوع مکزیک مطرح شد و این موضوع جای تعمق بیشتر دارد. 

نماینده فرانسه خاطرنشان کرد: اعضا باید بدانند که حضورشان در اینجا یک امتیاز نیست بلکه یک وظیفه است.