روزنامه راینیشه پست به نقل از یک سند به دست آمده از وزارت دفاع آلمان گزارش داد نیروهای مسلح آلمان که تحت تصمیمات اتخاذ شده در ناتو، مسئولیت تشکیل یک گروه واکنش سریع را دارند، اکنون فاقد جلیقه‌های ضد گلوله، لباس‌های زمستانی و چادر هستند.

این روزنامه گزارش داد ارتش آلمان دست‌کم تا سال 2021 قادر نخواهد بود به تعهدات خود در ناتو درباره تشکیل گروه‌های واکنش سریع عمل کند. وزارت دفاع آلمان در توضیح این مسئله اعلام کرده است در بازه زمانی بین سال‌های 2018 تا 2020، باید در مجموع 10 هزار و دویست و هشتاد و دو واحد استقرار سیار به 2500 واحد کنونی نیروهای مسلح این کشور افزوده شود. ارتش آلمان همچنین به لباس‌های نظامی زمستانی و جلیقه‌های ضد گلوله نیاز خواهد داشت.

ارتش آلمان باید تا اوایل سال 2019، به تعهدات خود درباره تشکیل «یگان رزمی صف شکن با آمادگی بسیار بالا» عمل کند. در این پروژه، 5000 نیروی نظامی این کشور باید آمادگی استقرار در هر نقطه لازم را در ظرف 48 تا 72 ساعت داشته باشند.

رسانه‌های آلمانی در اوایل ماه فوریه سال جاری میلادی همچنین گزارش داده بودند ارتش این کشور تانک‌های کافی برای تشکیل این یگان صف شکن را در اختیار ندارد.

ناتو از دولت جدید آلمان درخواست کرده است بودجه دفاعی خود را به گونه‌ای افزایش دهد تا با چشم‌انداز این نهاد برای رسیدن آن به 2 درصد تولید ناخالص داخلی اعضای آن مطابقت یابد.

پانزده عضو از 29 کشور عضو ناتو به برنامه‌های خود برای افزایش بودجه‌های نظامی تا 2 درصد تولید ناخالص داخلی خود تا سال 2024 دست یافته اند که این مسئله، در کل هزینه‌های نظامی کشورهای عضو ناتو را تا 46 میلیارد دلار افزایش داده است.

در حالی که انتظارات درباره آمادگی ارتش آلمان برای سرمایه‌گذاری در ناتو در حال افزایش است، کمبود تجهیزات این کشور، نیروهای آلمانی را مجبور کرده است به جای اسلحه خودکار، از تسلیحات جایگزین در مانورهای نظامی ناتو استفاده کنند. دلیل این کمبود تجهیزات، فقدان قطعات جانبی و هزینه‌های بالای نگه‌داری از این تجهیزات نظامی اعلام شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی آلمان، ارتش این کشور تلاش خوهد کرد «کمبودها در قابلیت‌های خود را با کمک گرفتن از دیگر واحدهای استراتژیک» جبران کند.