پایگاه خبری العهد لبنان به تازگی به اسنادی از داخل گروه تروریستیارتش آزاد و هیئت تحریر الشام (جبهه النصره) در منطقه حوران  دست پیدا کرده است. منبع این اسناد مربوطه به شورای عالی قضایی منطقه حوران است. در این سند از تمامی گروه‌ها و کمیته‌های امنیتی و پاسگاه‌های نظامی خواسته شده تا اسامی کسانی که به دنبال آشتی با دولت سوریه هستند، را منتشر کنند تا این افراد توقیف و محاکمه شود. این سند با پرچم شورای عالی قضایی منطقه حوران  به پایان رسیده و امضای هیچ فرد یا نامی در آن دیده نمی‌شود. 

در همین رابطه جنوب سوریه به ویژه منطقه «حوران» اخیراً شاهد درگیری‌های داخلی بین طیف‌های مختلف عشایری است که به دنبال سازش با دولت سوریه هستند. برخی از این عشایر با حمایت گسترده مردمی به دنبال این سازش هستند. در طرف دیگر این درگیری‌ها عناصر وابسته به جبهه النصره و عناصر وابسته به امارات متحده عربی حضور دارند که تحت پرچم ارتش آزاد فعالیت می‌کنند.  این دو طرف از حمایت گسترده رژیم صهیونیستی برخوردار هستند.

در همین رابطه چند روز پیش رژیم صهیونیستی اقدام به باز کردن گذرگاه‌های مرزی خود برای مداوای مجروحان گروه‌های تروریستی مسلح در درمانگاه‌های خود کرد.

این اتفاق در جریان درگیری‌های منطقه حیط رخ داد که گردان‌های تروریستی موسوم به شهدای یرموک آن را محاصره کرده‌اند.

 

همچنین منطقه کفر شمس در حوران نیز  اخیراً شاهد درگیری‌هایی بین اهالی منطقه و عناصر گروه تروریستی مجاهدان حوران بود که وابسته به ارتش آزاد هستند. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که یک مانع ایست و بازرسی، فردی از عناصر منطقه، که برای سازش با دولت سوریه تلاش می‌کرد را بازداشت کردند. آنها در ادامه اقدام به شلیک به سمت این فرد کردند، اما اهالی منطقه  به سمت آنها حمله کرده و درگیری های مسلحانه بین دو طرف ایجاد شد. 

درگیری‌های داخلی ایجاد شده در منطقه، تاثیرات بدی بر اوضاع معیشتی ساکنان منطقه و روستاهای اطراف آن داشته است. گروه‌های مسلح مواد غذایی را تحت انحصار خود گرفته و آن را به قیمت‌های گزاف به اهالی می‌فروشند. 

همچنین مناطق مسکونی تحت سلطه گروه‌های مسلح در استان ادلب شاهد کاهش شدید شیر خشک و افزایش قیمت آن هستند. گروه‌های تروریستی مسلح علاوه بر اینها داروهای مورد نیاز در این منطقه را احتکار کرده و آنها را در بازار سیاه به فروش می‌رسانند. گروه‌های مسلح همچنین انرژی برق را که دولت سوریه به صورت مجانی به اهالی منطقه داده، از ابتدای اشغال منطقه تحت کنترل خود گرفته و آن را با پول به اهالی منطقه می فروشند. 

گروه های تروریستی منطقه در رابطه با حادثه اخیر مبنی بر سقوط جنگنده رژیم صهیونیستی با موشک ضد هوایی دولت سوریه نیز لحظه ای از هماهنگی‌های خود با رژیم صهیونیستی و تأیید تلاش‌های دشمن اسرائیلی فروگذار نکردند.  بخش‌های مختلف وابسته به این گروه‌ها سعی کردند نقشه‌های مناطق نظامی سوریه را در صفحات اینترنتی خود منتشر کنند تا رژیم صهیونیستی به عنوان راهنمایی از آنها برای موشک‌باران این مناطق استفاده کند. 

برخی از تریبون‌های تبلیغاتی گروه‌های مسلح  در جنوب سوریه نیز اقدام به تشریح مزایای موشک‌های اسرائیلی و دقت بالای آنها کرده و سرعت آنها را بالغ بر ۲۲۰ متر بر ثانیه توصیف کرده‌اند تا شاید بتوانند جنجال ناشی از هدف قرار دادن جنگنده صهیونیستی در آسمان سوریه را منحرف کنند.