رئیس جمهوری ترکیه امروز (یکشنبه) از تداوم حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از شبه نظامیان کرد سوریه انتقاد کرد.

رجیب طیب اردوغان که در نشست حزب «عدالت و توسعه» ترکیه در شهر آنکارا گفت که کسانی که مخالف عملیات نظامی عفرین هستند، به خودشان و اظهاراتشان مراجعه کنند؛ چرا که اهداف ترکیه قابل مذاکره و مناقشه نیست.

وی به روابط ترکیه با آمریکا در دوره «باراک اوباما»، رئیس جمهوری سابق این کشور اشاره کرد و گفت که در دوران اوباما ترکیه پیشنهاد ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را داد ولی آمریکایی‌ها پاسخی به این پیشنهاد ندادند.

بنابر اعلام شبکه «تی.آر.تی»، اردوغان افزود: «هنگامی که ما از راه حل آمریکا در سوریه مأیوس شدیم به خود اتکا کردیم و تصمیم به آغاز عملیات نظامی برای از بین بردن گروه‌های تروریستی گرفتیم».

رئیس جمهوری ترکیه در بخش از سخنان خود به عملیات «سپر فرات» اشاره کرد و گفت که نیروهای ترکیه از آغاز این عملیات منطقه‌ای به مساحت 2000 کیلومتر مربع را تروریست‌ها پاکسازی کرده و اهالی آن به خانه و کاشانه خود برگشته‌اند.

ارتش ترکیه 24 آگوست 2016 به منظور دور کردن داعش از مرزهای جنوبی خود عملیات سپر فرات را به کمک نیروهای تحت امر خود در شمال استان حلب انجام داد و طی آن منطقه حد فاصل بین شهر «جرابلس» تا «اعزاز» را به تصرف خود درآورد.

رئیس جمهوری ترکیه بدون اشاره به اینکه کشور برای ورود به خاک سوریه از دمشق کسب اجازه نکرده، اظهار داشت که کشورش اشغالگر نبوده بلکه به دنبال باگرداندن اهالی منطقه به خانه‌هایشان بعد از پاکسازی این منطقه از تروریسم است.

وی در مورد عدم همکاری آمریکا با ترکیه در جنگ علیه داعش نیز گفت: «از آمریکا خواستیم در کنار هم برای مقابله با داعش وارد شهر رقه شویم و به آن‌ها گفتیم که تروریسم نمی‌تواند به جنگ تروریسم برود».

ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا از سال 2014 برای مقابله ادعایی خود با داعش در سوریه از شبه نظامیان کرد سوریه حمایت و اقدام به تسلیح آن‌ها کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه افزود: «برخی از کشورهایی که می‌گویند شریک و متحد ما هستند، به تروریست‌ها در گذشته سلاح تحویل داده و همچنان به این کار خود ادامه می‌دهند».

دولت ترکیه بارها از اقدامات آمریکا در حمایت از شبه نظامیان کرد سوری و تسلیح آن‌ها به سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین انتقاد کرده است.

ترکیه از یک ماه پیش برای بیرون راندن عناصر جدایی طلب حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و شاخه سوری آن «یگان‌های مدافع خلق» عملیات نظامی خود موسوم به «شاخه زیتون» را در منطقه عفرین سوریه آغاز کرده است.

این عملیات ترکیه به فاصله چند روز از تصمیم آمریکا مبنی بر تشکیل «ارتش 30 هزار نفری متشکل از کردهای سوریه» در شمال این کشور آغاز شد.