سفارت ترکیه در مسکو امروز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، گزارش‌ها درباره حمله شیمیایی ادعایی در منطقه عفرین، اتهاماتی بی‌اساس است.

تلویزیون دولتی سوریه روز شنبه به نقل از پزشکان مستقر در عفرین گزارش کرده بود که دست‌کم 6 نفر بر اثر آنچه که استفاده ترکیه از تسلیحات شیمیایی در این منطقه خوانده شده، در بیمارستان بستری شدند.

بنا بر این گزارش، سفارت ترکیه در متن این بیانیه که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری «اسپوتنیک» قرار گرفت، تأکید کرد: «ادعاهای مطرح شده توسط شبکه سانا و برخی تروریست‌ها که تظاهر می‌کردند خبرنگار هستند، اتهاماتی بی اساس بوده و بخشی از تبلیغات منفی علیه ترکیه است».

این بیانیه در ادامه می افزاید: «ترکیه قبلا این اظهارات جعلی را رد کرده بود. به علاوه نیروهای ائتلاف روز گذشته اعلام کردند که هیچ شواهدی مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط نیروهای مسلح ترکیه وجود ندارد».

ترکیه از 20 ژانویه (30 دی‌ماه) عملیات نظامی موسوم به «شاخه زیتون» را در منطقه «عفرین» سوریه علیه نیروهای کُرد آغاز کرده است. 

با وجود اینکه بیشتر منابع خبری از پیشروی اندک نیروهای ترکیه خبر می‌دهند وبگاه معارض «عنب بلدی» روز پنجشنبه گزارش داد که این نیروها به نزدیکی منطقه «جندیرس» در غرب عفرین رسیده‌اند.

در خصوص تلفات حملات ترکیه به عفرین نیز، گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که بیشتر عناصر آن کُردهای وابسته به «یگان‌های مدافع خلق» هستند، گفته می‌شود که 180 غیر نظامی کشته و 413 نفر نیز زخمی شده اند.

«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه 16 بهمن ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران خواستار توقف عملیات ترکیه در «عفرین» و احترام به امنیت و تمامیت ارضی سوریه شد.