این روزها در حالی اختلاف میان لندن و واشنگتن وارد مرحله جدیدی می شود که درباره برخورد با جنگجویان خارجی بازداشت شده داعش دچار سردرگمی عجیبی شده اند.

حال اختلاف ها بر سر دو عضو انگلیسی داعش در سوریه به نام «الشافی الشیخ» و «الکساندر کوتی» است که از اواسط ژانویه ۲۰۱۸ در بازداشت نیرو‌های ائتلاف به رهبری آمریکا قرار گرفته‌اند . 

این دو تروریست، که به خاطر لهجه بریتانیایی‌شان، به گروه «بیتلز» (Beatles) موسوم شدند در بریدن سر‌های دو خبرنگار آمریکایی به نام‌های «جیمز فولی» و «استیون ساتلاف» در سال ۲۰۱۴ دست داشتند.

دولت آمریکا هم اکنون هشدار داده در صورتی که لندن این دو تروریست انگلیسی را محاکمه نکند، آمریکا نسبت به انتقال آنها به زندان گوانتانامو اقدام می کند.

در این گزارش آمده است: «سرنوشت این دو ستیزه‌جوی داعش، بخشی از معمای بزرگتری است که حالا آمریکا و شرکای ائتلافش با توجه به از دست رفتن تقریبا همه اراضی تحت کنترل داعش، با آن مواجه هستند. صد‌ها جنگجوی داعش در صحنه نبرد بازداشت شدند، اما در بسیاری از این موارد، هنوز مشخص نشده که در چه مکانی باید عدالت درباره آن‌ها برقرار شود».

در این میان واشنگتن تلاش می کند  تا این اصل را برقرار کند که همه جنگجویان خارجی بازداشت شده داعش، باید به وطن خودشان بازگشته و آنجا عدالت درباره آن‌ها برقرار شود.

در این میان وزیر دفاع انگلیس واکنش نشان داده و مدعی شده که این افراد هرگز نباید دوباره وارد انگلیس شوند.