سخنگوی کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا در این رابطه گفت: 'ترکیه باید به روابط همسایگی متعهد باشد و از هر تهدید و اقدامی علیه یکی از کشورهای عضو، پرهیز کند. اتحادیه اروپا همچنین بر اهمیت احترام به حق تملک کشورهای عضو بر محدوده دریایی و هوایی خود، تاکید می کند.' 

قبرس نیز در کنار رژیم صهیونیستی و لبنان، برای استخراج منابع گازی از آب های مدیترانه شرقی، رقابت می کند. 

قبرس روز یکشنبه اعلان کرد: ارتش ترکیه کشتی شرکت نفتی ایتالیایی انی (Eni) را که برای اکتشاف گاز طبیعی به منطقه نزدیک می شد، متوقف کرده است. 

بخش یونانی نشین قبرس، در راس حکومتی است که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته می شود، اما بخش ترک نشین این کشور رهبری دولت قبرس شمالی را در دست دارد و معتقد است که منابع حاشیه این جزیره به این گروه نیز تعلق دارد. دولت قبرس شمالی تنها توسط آنکارا به رسمیت شناخته می شود. 

رویترز افزود: روابط ترکیه و اتحادیه اروپا به دلیل اختلاف نظرها بر سر دمکراسی و حقوق بشر به ویژه پس از سرکوب ها به دنبال کودتای ناکام 2016 در ترکیه، تیره و تار شده است. با این وجود، کشورهای اروپایی همچنان ترکیه را به عنوان یکی از متحدان پیمان ناتو به شمار می آورند و برای جلوگیری از سرازیر شدن پناهجویان سوری به کشورهای عضو این سازمان، به آنکارا وابسته هستند.