روزنامه «هاآرتص» در یادداشتی به بررسی حمله جنگنده نیروی هوایی اسرائیل به اهدافی در سوریه و سپس ساقط شدن آن به وسیله پدافند هوایی این کشور پرداخته و نوشت این کار منجر به حمایت روسیه از ایران می‌شود.

این روزنامه با بیان اینکه نه تنها این حملات می‌تواند تمرکز جنگ در سوریه را به جبهه غیرمنتظره دیگری بکشاند، بلکه روسیه را مجبور می‌کند آشکارا رویکردی در حمایت از ایران اتخاذ کند.

هاآرتص در ادامه نوشت: دخالت اسرائیل در سوریه می‌تواند این برچسب را به بحران سوریه بزند که این جنگ بیشتر از اینکه داخلی باشد، نبردی علیه اسرائیل است. این مسئله موضع ایران و حزب‌الله را تقویت می‌کند.

در ادامه این یادداشت با تاکید بر تقویت جایگاه ایران و حزب‌الله در سوریه درپی حمله اسرائیل، آمده است: این مسئله همچنین اظهارات ایران و سوریه مبنی بر اینکه آمریکا و اسرائیل، دولت‌هایی هستند که با دخالت در سوریه قصد دارند این جنگ برای همیشه ادامه پیدا کند، تایید خواهد شد.

در کوتاه مدت البته تداوم درگیری‌ها به تصمیم رژیم اسرائیل و میزان فشاری که از سوی مسکو و واشنگتن به آن وارد می‌شود بستگی دارد.

هاآرتص در پایان تاکید می‌کند: رویکرد اعلامی اسرائیل درباره اجازه ندادن به ایران برای تثبیت نظامی در سوریه، باید روابط سه کشور را در نظر بگیرد. زیرا روسیه، ایران و ترکیه به هماهنگی اقدامات خود در سوریه ادامه داده و تلاش خواهند کرد دولت‌هایی مانند آمریکا و اسرائیل را از عرصه این کشور دور نگه دارند.

رژیم صهیونیستی مدعی است که روز شنبه یک پهپاد ایرانی از سوریه وارد بلندی‌های جولان اشغالی شده و هدف یک بالگرد اسرائیلی قرار گرفته است. در پی این حادثه، جنگنده‌های اسرائیلی با ورود به حریم هوایی سوریه، مناطقی را هدف قرار داده‌اند. در جریان این عملیات یک جنگنده اف-16 اسرائیل هدف پدافند هوایی ارتش سوریه قرار گرفته و ساقط شد. اسرائیل تاکنون مدرکی دال بر ایرانی بودن پهپاد یا ورود این پهپاد به آسمان جولان ارائه نکرده است. جولان منطقه‌ای است که تحت اشغال اسرائیل قرار دارد و هنوز بر اساس قانون بین‌الملل بخشی از سوریه به شمار می‌آید.

یک مقام اسرائیلی تایید کرد که جنگنده این رژیم پس از عملیات در سوریه، هدف اصابت موشک پدافند هوایی سوریه قرار گرفته و سرنگون شد. این اولین بار از سال 1982 است که اسرائیل تایید می‌کند که یک جنگنده‌اش هدف سامانه دفاعی سوریه قرار گرفته است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی این حادثه را «ضربه‌ای به اعتبار و ابهت» نیروی هوایی اسرائیل توصیف کرده‌اند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی درپی این حادثه مدعی شد: «سوری‌ها و ایرانی‌ها دارند با آتش بازی می‌کنند. البته ما خواهان تشدید تنش نیستیم. آنهایی که علیه ما اقدام کردند، بهای سنگینی خواهند داد».

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با ادعای اینکه «یک پهپاد ایرانی از اراضی سوریه به داخل اسرائیل» فرستاده شده بود، گفت: «مدت‌هاست که درباره خطر گسترش حضور ایران در سوریه هشدار می‌دهم. ایران تلاش می‌کند تا از اراضی سوریه برای حمله به اسرائیل و دستیابی به هدفی که به آن اذعان کرده، یعنی نابودی اسرائیل، استفاده کند. امروز صبح، ایران گستاخانه حاکمیت ما را نقض کرد.»

یدیعوت آحارونوت اما گزارش داد که اسرائیل در پیامی به روسیه و آمریکا از آنها خواسته تا که میانجیگری کنند و به تهران و دمشق بگوید که با وجود حملاتی که امروز در سوریه انجام دادند، خواهان بالا گرفتن تنش‌ها و درگیری نیست.